Pred vama je izbor najboljih albuma 2007. godine napravljen na osnovu pojedinačnih glasanja devet kritičara Popboksa. Autor liste top debitanata je Aleksandar Pavlić, urednik naše rubrike “Scena”
Vojvodina već dugo daje najbolje pop autore u Srbiji. Nova energija sada dolazi iz Sombora, s neodoljivim mladalačkim šarmom koji s lakoćom emituje Pop-Ups. Kompletan autor u ovom bendu je najveći autorski potencijal teen-popa danas u Srbiji - pevačica Olivera Popović, koja ima samo 17 godina.
Džinovki talas nepatvorene energije prekriće vas dok slušate ovaj subotički HC-metal bend. Prava ulična drskost u modernom pakovanju.
Kao Panonski mornar sa one strane ogledala. Kantautor čije je iščašeno, crnohumormo i pronicljivo seciranje naše stvarnosti pravo osveženje u trenutku kad se nepretenciozna duhovitost gotovo izgubila iz domaće muzike.
Sofisticirana plesna muzika koja kvalitetom može parirati aktuelnim svetskim mainstream hitovima. One-man-band Milana Stankovića iz Beograda. Timbaland bi morao da sazna za ovog dečka.
Opaki bazični rock rifovi iz poznatog pravca - Naftu predvodi Bane, nekadašnji član subotičkih Džukela.
Projekat Novosađanina Miroslava Majkića, u ovom slučaju skrivenog iza pseudonima „gosn Bandar“. Bekompromisni trash ringišpil na njegovom prvencu Miš, puž i ker napravio je po jedan krug kroz sve žanrove, vrcavo se rugajući sivilu svakodnevice – na radost sve dece!
Polueksperimentalni fragilni lo-fi rock i napokon dobar pokušaj čitanja Velvet Undergrounda i The Godz nasleđa. Pod velikim uticajem Star Wars mita. Prva tri „prijatelja“ na njihovoj MySpace stranici su Jenna Jameson, Branko Kockica i George Lukas.
Trio koji svoju muziku opisuje kao porno-funk. Samoironični i šarmantni. Njihov hit Ja nisam lenj dugo je vremena bio u vrhu domaćih lista.
Iako postoji još od 2003, čini se Petrol je svoj izraz pronašao tek posle promene u postavi tri godine kasnije, koju sada čine samo gitara, analogni sintisajzer i bubanj. Ove godine su održali nekoliko impresivnih koncerata koji su se mesecima prepričavali. Već dugo nismo imali prilike da čujemo i vidimo ovako fokusiran i energičan bend.
Novo vruće mesto na muzičkoj mapi Srbije je Niš. Posle odličnog debi izdanja za kultnu zagrebačku etiketu Slušaj Najglasnije! i uspešnog koncerta na Alternativnom rock festivalu u beogradskom SKC-u, jasno je da je Plasma tek u zaletu. Uzbudljiva prog-rock vožnja na njihovom prvencu, kao i neočekivano zaokružen i artikulisan izraz, smeštaju ih direktno na treće mesto naše liste.
Njegov samizdat-debi Natio koji se pojavio krajem 2006. godine doveo je do preraspodele snaga na domaćoj hip hop sceni. Zoran Stefanov Iskaz dolazi iz industrijskog Pančeva i iza sebe ima desetočlani prateći bend Svedoci. Angažovani tekstovi, ubedljivi rock-rap crossover i atraktivni nastupi doneli su mu reputaciju najveće hip hop nade.
Bubanj, bas i sirova energija koja tera na pokret - u glavi i nogama. „Podmažite grlo – derite se jako“ – kažu oni dok pevaju o Srbiji danas u pesmama Kao Šarlo, Muzika je važna i Dan kad je ubijen Zoran Đinđić. Na tragu domaćih novotalasnih bendova iz 80-ih, Stuttgart Online je bunt koji 2007, ovde, prija više nego ikad.
Iako se Kiselina uklapa u najveći mit o rokenrolu kao buntovnoj, subverzivnoj umetničkoj formi, ono što je u narednim decenijama preko bezbrojnih kasetnih presnimaka ili vinilnih i CD pirata zaista moglo da promeni svest slušalaca bila je potpuna nepredvidivost razvoja kompozicija u kojima se u tren oka istripovana jazzy improvizacija stropoštavala u tešku grmljavinu.
Nakon pokrenute književne edicije, izdavačka kuća Kornet se otisnula na mrtvo more tržišta nosača zvuka. Hrabrost se uvek isplati (ko rizikuje, taj i dobija), i već prvim izdanjem ona je uspela da uhvati dobar pravac, preko potreban sceni u nastajanju.
Neupitno je da je Wikluh Sky svojim drugim albumom dokazao da mu nema premca u njegovoj ligi na našem govornom području.
Dijagnoza s razlogom kult o kome se raspredaju legende. Sve audio tragače obradovalo je Spirino kratko vraćanje u centar zbivanja i objavljivanje prigodnog duplog diska na kome je Dijagnoza uparena s Dizajnom za stvarni svet, kolekcijom snimaka nastalih u saradnji s brojnim muzičarima neposredno pred Spirin odlazak u pečalbu krajem 1988. godine.
Reč je o najprijemčivijem izdanju domaće instrumentalne scene, s potencijalom da pomiri artističke pretenzije s rok energijom u najboljoj tradiciji kraut roka i nezavisne gitarske muzike
Terajući šegu s malograđanštinom čiji zapah smrtonosno kuži vazduh koji udišemo, Piknik je ovim albumom nastavio tamo gde su (uz asocijacije na Pero Defformero i Zaklanu Čeljad) stali legendarni SMF, i, bar kada je ovaj recenzent u pitanju, osigurao mesto u vrhu ovogodišnje domaće ponude.
Po preslušavanju ovog izdanja ostaje pitanje ima li ovakav zvuk publiku kod nas. Ako je nema, trebalo bi je izmisliti! Niški sastav Plasma-Arc Machining kvalitetom i realizacijom raznorodnih ideja to bez sumnje zaslužuje. Najprijatnije domaće iznenađenje godine.
Radove Partibrejkersa nije teško upoređivati: kilaža njihovih jednostavnih rifova i stihova može se izmeriti gotovo matematičkom preciznošću. Sloboda ili ništa, njihov sedmi album, ne teži puno, ali teži dovoljno da bi ono što je kod njih ne(pr)ocenjivo ostalo tu. To je jako značajno, jer potrebi se ne nazire kraj.
Dugosvirajući debi treće grupe Milana Glavaškog, ponuđen besplatno na njenom sajtu, ne zvuči ni kao Eva Braun, ni kao Popcycle. Jasno je, međutim, da ove pesme nije mogao napisati niko drugi. Prepoznatljivi senzibilitet je još uvek tu, ali tu su i životno iskustvo i produbljena muzička erudicija
Ploča Kada kažeš muzika, na šta tačno misliš, reci mi? proizvodi, naime, sasvim drugačiji osećaj u organizmu slušaoca u odnosu na veći deo tekuće rock produkcije (pre svega strane, pošto se ovo izdanje teško uklapa u dešavanja na domaćoj sceni). Čak se na momente čini da tu ne postoji ni najmanji zajednički sadržalac, da jedno drugo isključuje.
Šta najavljuje ovo Jutro? Kako će deca gubitnika iz Miloševićevog rata nastaviti priču dece pobednika Titovog? Sudeći prema ovom izdanju – neopterećeno, kompetentno, razbuđeno i uglavnom na srpskom. Svako pokoljenje kali se na svojoj mu(zi)ci. Paket aranžman bio je plod urbane vizije koja raskida s vladajućom ideologijom, a Jutro... je prvi poklič svesti koja se podiže iz ruševina. Repetitorovo Ja to govori najglasnije. To je ne samo urlik tinejdžerske samosvojnosti, nego i eho Kojinog Niko kao ja, a i završna replika Miloševićevom “Volim i ja vas!”. Od Repetitora, kratak je skok do Da da da Pionira 10, koji ne samo zvučno, nego i stihovno reafirmiše kredo Divljanovog “Mislim, mislim, ne želim da mislim – znam”
Od berača kupusa u okolini Londona, preko vrsnog gitariste osuđenog na posao animatora na grčkim plažama, do laboratorijskog radnika kanadske korporacije koja u Boru eksploatiše rudu - dugo već nismo imali članstvo nekog benda s tako malo iluzija, raspoloženo da, u ime ideje života, demolira bilo šta. Odavno niko nije toliko ogolio stvari, i tako je najbolje: Goribor poziva da se svi bore sa sopstvenim strahom; pobeda će zavisiti jedino od toga koliko će svako uspeti da ga pogleda u oči. Velika dela treba da prate smele i jasne reči: Goribor je jedan od najboljih domaćih rokenrol albuma u poslednjih 15-20 godina i najviši pojedinačni kreativni domet srpske kulture 21. veka.
The National se četvrtim albumom polako približavaju statusu zvezda indie scene, kandidujući se - uz Interpol, sa kojima dele postpunk uticaje, i The Arcade Fire, na čijoj su nedavnoj turneji gostovali – za trećeg člana mogućeg trijumvirata modernog rocka
Iza imena Panda Bear stoji Noah Lennox, jedan od članova muzičko-eksperimentalne družine iz Njujorka Animal Collective. Ugledno-kontroverzni Pitchfork ovaj album opisuje kao najbolju stvar koja nam se desila od početka godine, a uz uzvik „Beach Boys za 21. vek!“
Verovatno je neobičan osećaj kupiti marku sa svojim likom i poslati pismo. Srećom, generaciji Joni Mitchell, koja je od rock muzike napravila moralni imperativ doba u kome živimo da bi na kraju videla sebe na poštanskim markama, ne može se desiti da se uobrazi. Ako ni zbog čega drugog, onda zato što više niko ne šalje pisma
Kada je trebalo da dâ ime bendu, budući lider Ian Parton se setio bizarnog novinskog teksta o ljudima čiji je posao da očiste teren posle avionskih nesreća. U odnosu na veći deo moderne produkcije, drugi album Go! Teama postiže sličan efekat
GBQ razrešavaju misteriju savršene pop pesme, primerene vremenu i muzičkom nasleđu, vraćajući veru u bledunjavu ostrvsku scenu kojom se tako bahato šepure mlađani, frizirani Engleščići
Za jedan uvek problematičan drugi album posle prvog koji se pojavio niotkuda i zaludeo svet, posebno pod teretom mejdžor okruženja, uspeh je nemati ozbiljnu manu na prvu loptu.
U melanholičnom ambijentu koji kreira elektro dvojac Soulsavers, mračni vitez LA-ja i jedini dostojni naslednik Johnnyja Casha i Jeffreyja Lee Piercea - Mark Lanegan još jednom dokazuje da r’n’r nije priučeni stav, poza i glamur, već filozofija i religija onih što gonjeni divljim silama i mentalnim olujama žive svoj individualizam na tamnoj strani
Od Sgt. Pepper’s Lonely Heart’s Club Banda (’67) do Paul's Boutiquea (’89), od prvog albuma Velvet Undergrounda (’67) preko debija Pavementa (’92), postoji nekolicina unikatnih ploča čiji su uticaj i istorijska važnost monumentalni, ali koje je lakše glorifikovati nego istinski ih voleti. Ga Ga Ga Ga Ga, šesto studijsko izdanje teksaške grupe Spoon, upravo ne pripada toj vrsti albuma
Tokom dvogodišnje pauze nakon prvenca Arular, Šrilankanka M.I.A. je raskinula sa dečkom, producentom Diplom i potom snimila novi album. Ono što na prethodnom izdanju nije promaklo pažljivim ušima, ovim će biti obznanjeno celom svetu – reč je o jednoj od najuzbudljivijih autorki današnjice
Njujorški eksperimentalisti na svom prvom pravom dugosvirajućem ostvarenju otkrivaju neočekivane putanje razvoja gitarske muzike, na radost ljubitelja „drugačijeg“ zvuka
Radiohead sedmim albumom ponovo uspevaju da iznenade: muzička impresivnost koja je u njihovom slučaju podrazumevajuća, ovoga puta skromno ustupa prvi plan – toplini. Iako Thom Yorke i ekipa to verovatno neće reći - jer su suviše svesni važnosti aure, imidža i ostalih stvari koje nikada nije bilo moguće sasvim odvojiti od bilo kog vida iole popularne muzike - In Rainbows je valjda najmanje riskantan album koji su Radiohead mogli da snime u ovoj fazi karijere. To je, imajući u vidu dosadašnji tok njihove diskografije, sasvim logično i – dobro.
„Svega pet ljudi znaju da ja pravim muziku“, veli Burial u jednom od nedavnih intervjua, objavljenom na sajtu Hyperdub, svesno birajući da ostane u senci, bez imena, odbijajući da svoj identitet i lice stavi ispred muzike i da muzici pripiše nešto što ne bi umela sama da kaže; odbijajući, na kraju, potencijalno unosnu najamničku karijeru bitmejkera za tiražne pop izvođače. Zvuk na ovoj ploči je kao skalpelom oblikovan, precizan, čist i odmeren, tako da slušaoca pogađa tačno u centar za ravnotežu. Untrue formalno pripada plesnoj muzici, ali ovo nije ploča za klubove. Njeni ritmovi su neprirodni, mehanički nelogični, neorganski, oni se sapliću kao mašine koje pokušavaju da imitiraju život, frustrirane što ga, i pored sve veštačke inteligencije kojom su obdarene – ne razumeju.
Povezani tekstovi:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari