Banja Luka u filmu Saše Hajdukovića je mračan grad bez budućnosti – slika i prilika duboko traumatizovanog društva
Scenario: Saša Hajduković
Uloge: Dragana Marić, Nikola Đorđević, Anja Stanić, Ljubiša Savanović, Aleksandar Blanić, Nataša Ivančević
Žanr: drama
Trajanje: 90 min
Proizvodnja: Republika Srpska, BiH, 2009.
Debitantsko ostvarenje Saše Hajdukovića, 32. Decembar, sačinjeno je od tri nelinearno ispričane priče koje se prepliću u banjalučkoj novogodišnjoj noći. U fokusu svake nalaze se različiti muško-ženski parovi, koji su međusobno povezani što rodbinski što poslovno, i čija sudbina je takva da za njih Nova godina (i njena simbolika kao nečeg novog što dolazi) jednostavno ne postoji.
I dok su muškarci ili izraženi nasilni negativci ili se pretvaraju u ubice, sa druge strane – ženski likovi su svi odreda žrtve, i završiće ili mrtve ili emocionalno obogaljene za svagda.
Problem nastaje kada ova slika uroni u stereotip. Žene će ili patiti ili voditi površne priče o modi, dok su muškarci manje više ukalupljeni u tipove poput sitnog bahatog mafijaša (Piksi) ili beslovesnog Balkanca (Ljubo). Scenario mahom izgleda kao da nije prošao dalje od prve ruke: melodramski zapleti koji čine okosnicu sve tri priče su pomalo pregaženi, i lako skreću u patetiku.
Isto je i sa označavanjem likova – kao kada se Ljubo do besvesti prska dezodoransom - ili korišćenjem folk muzike koju ovde slušaju svi: folk u svojim različitim oblicima postaje soundtrack propasti, što je već pomalo opšte mesto. Takođe, režija Saše Hajdukovića previše insistira na krupnim planovima i kameri iz ruke, a na momente se čini kao i da izbegava da nam pokaže malo više od grada u kom se film dešava.
Međutim, ono gde leži vrednost 32. decembra je pre svega gluma. Mladi ansambl banjalučkog Narodnog pozorišta se dosta dobro snašao ispred kamere, evidentno uložio puno energije u svoje glumačke zadatke, te je oživeo i približio publici povremeno stereotipne ili slabo razrađene likove. Među njima se izdvaja svedena a opet emotivna izvedba Nikoline Đorđević (Ljubica), kao i Ljubiša Savanović koji sa osećajem za meru tumači karikaturu odvratne balkanske strvine i uspeva da ga učini komičnim ali nikako i simpatičnim.
Pre svega zbog odlične glume, uprkos povremenim previše uprošćenim momentima, i pojedinim tehničkim problemima (zvuk na početku filma je skoro neraspoznatljiv), 32. decembar, prebacuje rampu i ostvaruje emocionalni impakt, i na kraju ispada vrlo prijatno filmsko iznenađenje.
FEST 2010. na Popboksu: |
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari