Ženi su upravo autom zgnjavili muža. Njen sin, tinejdžer, zapljusnut je krvlju druge žrtve. Onda i sina upucaju na njene oči. Nju ustrele u stomak. Umirući, ona kaže: "I'm not... really... having a good time." Ako vam ovo zvuči strašno duhovito, volećete ovaj film
Originalni naslov: Surveillance
Scenario: Kent Harper, Jennifer Lynch
Uloge: Bill Pullman, Julia Ormond, Pell James, Kent Harper, Michael Ironside
Žanr: Triler
Trajanje: 93 min.
Proizvodnja: SAD, 2008.
Filmovi Davida Lyncha obavezno izazivaju podele među gledaocima, kako u tumačenju (ŠTA se tu zapravo desilo?) tako i u vrednovanju (ŠTA je tu toliko dobro?). Sudeći po dostupnim prikazima, izgleda da takva sudba prati i njegovu ćerku Jennifer – tim pre što ona, za razliku od oca, čak i ne pravi dobre filmove.
Istina, Prismotra joj je tek drugi (debitovala sa Boxing Helena, 1993, nakon čije propasti je mudro ćutala 15 godina), ali patern je jasan: nasilni, uvrnuti, "šokantni" (uglavnom u pokušaju), "kontroverzni" (kad bi bili gledani) filmovi namenjeni, otprilike, onima kojima su filmovi njenog oca suviše ozbiljni i intelektualni.
Kako izgleda, ima sasvim dovoljno onih koji padaju na Jenniferinu populističku, sirovu "uvrnutost" na prvu loptu. U tom smislu, publika Festivala autorskog filma je kao stvorena za konzumaciju filmića koji će im, ako ništa drugo, bar pružiti povod za žučne diskusije nakon projekcije. Ravnodušni teško da ćete napustiti salu.
Prismotra počinje kao horor a la Strangers: tokom najavne špice vidimo uljeze sa jezivim maskama koji usred noći upadaju u nečiji dom i ubijaju bračni par u njihovom krevetu ("Zato što ste bili kod kuće!"). Nastavlja se kao konvencionalni krimi-triler o istrazi, sa dvoje agenata - Bill Pullman (Lost Highway) i Julia Ormond (Inland Empire) – koji dođu u policijsku stanicu da ispitaju svedoke jednog zločina na auto-putu.
Ta deonica je već začinjena ljutom paprikom manirističkog kreveljenja i presoljena je usiljeno "uvrnutim" ponašanjem bizarnih likova. Tu postaje jasno da ćemo umesto dobre klope dobiti bajati hot-dog zamaskiran sa mnogo senfa. Onda se film razvija (bolje reći: involuira) u narativnu papazjaniju u kojoj se flešbekovi iz bar tri perspektive prepliću, a da se time ne postiže ništa više od golog odmaka od konvencije linearnosti i stvaranja veštačke "začudnosti".
U suštini, radi se o školskom primeru zamućivanja vode radi blefa da se u toj tmuši krije nešto više nego što izgleda. Kako vreme odmiče, karikature od likova postaju sve grotesknije a dešavanja sve "luđa" (ali na usiljen, neubedljiv način), sa sve više krvi, dok nam se ne otkrije preokret koji bi trebalo da bude veliko "WOW!" a zapravo je iskonstruisan kao i sve što mu je prethodilo i počiva na više rupa nego što ih junaci na kraju filma imaju u svojim telima.
Ne znam. Možda će nekome biti zabavni pajkani koji na pustom auto-putu pucaju u gume prebrzih vozača. Možda će neko brinuti za sudbinu dvoje obeznanjenih narkomana koji su upravo pokrali svog overdoziranog dilera. Možda će nekome biti cool to što se "likovi" stalno krevelje i ponašaju kao degenerični mutantski potomci stanovnika Twin Peaksa.
Možda će se neko primiti na natural-born-killersovsku storiju o dvoje psihopata koji bi samo da se dobro zezaju i to je sve. Najzad, možda je nekome zaista smešno kada žena ustreljena u stomak kaže: "Ja se baš i ne provodim najbolje u ovome trenutku."
Za moj novac, Prismotra je bastardni potomak Davida Lyncha i Olivera Stonea u kome se napadna "otkačenost" i besciljno, sadističko nasilje prodaju kao zabava za publiku umrtvljenog intelektualnog, moralnog i estetskog bića koja neće biti u stanju da prepozna razliku između prave, zdrave hrane i ovog prezačinjenog fast-fooda.
Još kritika sa Festivala autorskog filma:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari