Posrnuli velikaš pop-kult filma se dovoljno dobro snašao i na polju potencijalno patetične inspiracione drame
Naziv originala: We Bought a Zoo
Scenario: Aline Brosh McKenna, Cameron Crowe (po knjizi Benjamina Meeja)
Uloge: Matt Damon, Scarlet Johansson, Thomas Haden Church, Colin Ford, Maggie Elizabeth Jones, Ella Fanning, Angus MacFadyen, Patrick Fugit
Žanr: inspiraciona drama
Trajanje: 124 minut
Proizvodnja: SAD, 2011.
Kada stegne kriza, kada se nadviju tamni oblaci u anglosaksonskom kutku sveta krene i poplava inspiracionih podsticaja u domenu pop-kulturnog. Tako je nekada za spasom planete vapio Michael Jackson u nesnosnosnoj Heal the World, a nedavno su se sličnog posla, mada izmeštenog u plan ličnog preokreta, prihvatile mlađe snage (recimo, Taylor Swift kroz svoj hit Change, pa čak i prokazana Rebecca Black). Inspiraciona pop-muzika, naravno, ide podruku sa inspiracionim filmskim pričama – na tom polju se nakon 11. Septembra okušao Peter Jackson u kataklizmično lošim Divnim kostima, pa Clint Eastwood u tek nešto boljem Drugom životu, a lane smo imali priliku da pogledamo i slično intoniranu Vodu za slonove. Srećom, ova pipava materija je dospevala i u ruke umešnijih; tako, Kupili smo ZOO vrt Camerona Crowea barem vraća dostojanstvo i filmičnost ovom fenomenu.
Cameron Crowe, autor scenarija za legendarni teen klasik Fast Time at Ridgemont High i reditelj sa puno prava voljenih izvanrednih ostvarenja Say Anything, Jerry Maguire i Almost Famous, naljutio je čak i svoje najodanije poštovatelje nedopustivo slabim i besmislenim prethodnim radom (Elizabethtown), te je razumljiva izvesna nesigurnost u autorskom pristupu i sveopštoj izradi u ovom novom pokušaju – blago komičnoj porodičnoj drami Kupil smo ZOO vrt. Ipak, razlika u klasi u odnosu na dobar deo trenutno uposlenih u hollywoodskoj A rediteljskoj ligi je ovde primetna, te Crowe u krajnjem zbiru uspeva da ne preterano zanimljivu priču dovede do nivoa lako prihvatljivog.
Kupili smo ZOOvrt je ostvarenje proisteklo iz na američkom tlu veoma tražene memoarsko-dokumentarističke proze izvesnog Benjamina Meeja. Postavka je sasvim jednostavna – potišteni, mlađi udovac sa dvoje malodobne dece daje otkaz u novinskoj kući i uz pomoć novca od nasledstva bez mnogo oklevanja kupuje kuću u zabiti, premda u prvom trenutku biva zatečen pratećom obavezom da u radu zadrži ZOO vrt koji se nalazi u blizini kuće, a koji je strenutno u stanju raspada. Već ovih par rečenica je dovoljno da pojasni da je reč o materijalu kao stvorenom za inspiracionu priču o mogućnosti novog početka. Naravno, valja naglasiti da i ova priča dobrim delom proističe iz uslovnosti lokalnioh naravi i stanovišta; naime, Kupili smo ZOO vrt, poput mnogih ostvarenja pre njega, dosta toga crpi iz anglosaksonsko-protestanstkog uverenja u neprolaznu moć novog pokušaja.
Cameron Crowe uspeva da samu priču zadrži sa ove strane jeftino sentimentalističke gnjecavosti koja se nametala kao pretnja koju je teško bilo izbeći. Ima i u ovom filmu, tu i tamo, iskliznuća put patetičnogi pretanog (starmalo mudra i saosećajna šestogodišnja ćerka, recimo), a mora se primetiti da ovo delo na trenutke skrene put odveć upadljive didaktičnosti. Ipak, Cameron Crowe uspeva da usmeri ovu srednjački postavljenu priču put pristojnog, komunikativnog i filma koji se da istolerisati. Tragovi nekadašnjeg autorskog rukopisa su vidljivi na planu veštih prelazaka iz dramskog u komično, kao i povremeno maestralnim dijaloškim razmenama. Kvalitetu filma svakako doprinosi i odmerena gluma udarnog dvojca (u tom smislu iznenađenje predstavlja kreacija deglamurizovane Scarlet Johansson), kao i efektna fotografija Rodriga Prieta, fotografija koja sugeriše na setu svojstvenu amerikani i na snovolikost, a slična je namena i izvrsnog muzičkog skora Jona Thiora Birgissona (Jonsija), dodatno ojačanog pametno i na pravim mestima upotrebljenim klasicima gitarskog rocka.
Kupili smo ZOO vrt je film koji se mirne duše da propustiti, ali istovremeno stoji i kao primer sasvim zadovoljavajućeg glavnotokovskog dramskog ostvarenja čiji auitori su vazda upitni odeljak inspiracionog filma uspeli da uprizore i u znatnoj meri prilagode svom doživljaju filma i njime prikazanog sveta.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari