Osam dana posle 47. rođendana, 23. septembra 2008, iz svog stana u Beogradu i sa svih mesta na Zemlji otišla je glumica Sonja Savić
Dok smo mali, uče nas da je svako kovač svoje sreće. Uče nas čega da se klonimo i čega da se bojimo. Čine to oni koji su oslonjeni na ljudski sagledive uzročno-posledične odnose i čvrsto stajanje na zemlji. Onostrano o kojem se ne može govoriti oni ne vide, ne priznaju, ili barem ne pominju.
I samog Boga ti dobri ljudi sagledavaju kroz izreke poput: „Ko se čuva i Bog ga čuva“. Tako oni čuvaju najpre naša tela a zatim i naše duše, braneći nas od metafizičke hladnoće brigom i pridikovanjem, čineći svet oko nas malo dosadnim ali barem donekle sigurnim mestom.
Ipak, ceo jedan ogroman, drugi i drugačiji svet prosijava iza tako postavljenih slabih brana. Njegova je privlačnost neodoljiva a snaga neizmerna. „Sa svoje strane“, radoznalost i čežnja kreativnih ljudi za tim drugim svetom rade na probijanju granica „s unutrašnje strane“. Bilo da je reč o onom mesečevom požaru iz Ćopićeve zbirke Bašta sljezove boje koji dečaka mami daleko od tople dedine ljubavi, ili o večitom faustovskom izazovu, sigurno je jedno – neki mogu a neki ne mogu da mu odole, i to ne svojom odlukom. Nije tu reč ni o snazi, ni o slabosti, ni o opiranju, ni o prepuštanju, već o sudbinskom predodređenju i nedokučivim putevima Gospodnjim.
Poslednje napisane reči Branka Ćopića bile su: „Zbogom, lijepi i strašni živote!“. Takav je svačiji život, ali nečiji je takav više. Život Sonje Savić bio je jedan od onih u kojima je kvalitet hipertrofirao na račun dužine. Kad kažem „kvalitet života“, ne mislim ovde na materijalno izobilje i uživanje, već na snagu postojanja i doprinos svom vremenu.
Sonja Savić nije bila samo velika glumica, ona je, kao retko ko sa ovih podneblja, bila rođena da bude zvezda u najklasičnijem smislu koji ta reč ima u pop kulturi. Šta god da je radila, gde god da je glumila – u filmovima, na televiziji ili u pozorištu – Sonja Savić je uvek bila totalno„tu“, neverovatno prisutna i neshvatljivo spremna da najnežnije sopstvo podeli svima oko sebe.
Kad bih Sonju videla kako radi svoj posao, prvo bih se presekla kao pred nekim preterano ogoljenim prizorom velikog ljudskog bola, fizičke patnje. Kao da vidim ljudsko srce ili živog čoveka odrane kože – toliko je Sonjino davanje bilo žestoko. I nije tu reč o nekom artoovskom pozorištu surovosti ili drugom objašnjivom metodu ili fenomenu.
Ne, Sonja se tako totalno i nestvarno davala uvek i svuda, jednako u velikim i malim ulogama, u običnim dramskim situacijama, u naoko bezbolnoj komediji. Gledajući je na platnu, a pogotovo uživo, uvek sam imala utisak da mi niko moj, niko bliži ili draži nego što mi je to Sonja bila, nikada toliko nije otvorio svoje biće i time me naterao da se i ja otvorim.
Interakcija gledaoca sa Sonjom Savić bila je potpuna, i to je, valjda, ta čuvena umetnička genijalnost ili harizma s kojom se čovek ili rađa ili je nema. To je to što nekog čini zvezdom, a nekog tek izvođačem. I najzad, to mora da je to što toliko košta, a čovek ne bira hoće li ga kupiti – nešto mu se tamo negde izvan ovog sveta, pre nego što među nas stigne, natovari da nosi, a nešto drugo mu se oduzme.
I tu, onda, nema ni pomena o onom kovanju svoje sreće. Tu ima samo izvršavanja naređenja, samo odgovaranja na svoj poziv. Šta su tu nus-posledice i kako pedagoški deci ukazati na njih: da li je Sonja umrla od side ili je overila, kakva je sve bila, c, c, c, blago nama poslušnima, opreznima i uzdržanima, za to će se već, pretpostavljam, postarati tabloidi, forumi, tračare.
Teško razmišljam o smrti Sonje Savić. Ovo je mesto za plakanje, a ne za govor. Kao što je ona plakala kad sam je poslednji put videla, u pauzi snimanja Princa od papira, zbog smrti Ksenije Zečević, rekavši samo: „Tako ću i ja da završim. Sama“.
Ako je nekome ovaj tekst patetičan, pa taj je iz Jesenjinove pesme „Grubima – radosti k’o hleba, a nežnima – žalosti do Boga...“. Nikog nije bilo da zaštiti ovu krhku devojku, a zatim ženu. A njena nežnost i osetljivost bile su – komentatori, zažmurite! – svetačkih razmera. Ljudi s takvom dušom obično imaju žestok oklop da ih zaštiti od surovosti spoljašnjeg sveta, povučeni su i introvertni.
A Sonja uopšte nije imala oklop. Nije imala ni najtanju opnu. Bila je otvorena onako kako se ni najgrublji ne otvaraju u najsigurnijim situacijama. I nije se bavila svetačkim poslom nego prljavom estradom, gde egzibicionisti, hohštapleri i profiteri plivaju kao gladne ajkule. Sa svoje strane, publika kao publika, zaštićena u svojoj grupnoj anonimnosti, bodri gladijatore i, mrtva-hladna, za cenu ulaznice spremna je da uzme sve ili, i gore, spremna je sve da odbije.
A u drugom delu svog života Sonja je zagazila još dublje – postala je politična, i to na strani krhkog dobra, a u zemlji čija je politika jela i grubijane na strani tvrdog zla, i to u trenucima njihove aktuelnosti. Gadno je o tome i misliti, a kako je moralo biti teško to proživeti.
Jedino što smo Sonji mogli da damo bio je aplauz dok je bila živa, a sada još možemo da joj podarimo samo najdublji naklon. Bila je zvezda na nebu koje se zakrčivalo sve tamnijim i gušćim oblacima, a mi smo je još gledali s upaljenom veštačkom rasvetom svuda oko sebe. Koliko smo je videli? Sada, kad je pala, ostaje nam samo da pomislimo želju.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari