Ima li kraja mitologizaciji „zlatnih 80-ih“? Da li je nedostižnost kvaliteta domaće novotalasne muzike zaista aksiom? Izložbe „Poslednja pobuna“ su povod da se konačno i o tome progovori
Muzičko-medijska provokacija koju su 1981. iznedrili Paket aranžman i Artistička radna akcija (ARA) se u fluidnim srpskim granicama može posmatrati kao metod i kao model za ispiranje mozga srpskom mitologijom s kraja 80-ih. Novotalasne grupe su pokazale da se manipulacijom javnosti može postići kontrola iste te javnosti i, naizgled ni iz čega, nametnuti estetika i ideje koje pre toga nisu postojale na muzičkoj sceni. Kao što se u Srbiji i pre 1980. svirao rok i kao što se u vunenim vremenima pre Osme sednice srbovalo pod šljivama, tako je u pomenutim prelomnim trenucima i jedno i drugo dobilo specifičnu težinu, te presudno - i, čini se, doživotno - obeležava kako istoriju našeg roka, tako i istoriju naših života.
Dakle, još jedna teorija zavere.
Tu skoro je najveći živi srpski dramaturg izjavio kako se Ilija Čvorović, arhetip srpskog mučenika svetske zavere, ispostavio kao primer junaka koji je pametniji od sopstvenog autora. Zato ne bi bilo loše da se uzroci (bar muzičke) krize na našem podneblju napokon sagledaju iz trezvene i zrele vizure, a što se dosad zamenjivalo manipulacijom njenih posledica pod fatalnim motom “ćeraćemo se još”.
Iako je od Poslednje večere znano da izdaju mangupi u našim redovima, ova priča ne mora biti plod lične uobrazilje, nekakvog božanskog plana ili stvar pukog odražavanja jedne (sub)kulturne matrice na stvarnost u kojoj se događao gazimestanski narod.
Naime, svedoci novotalasnog vremena kažu da je milicija sasvim mirno prolazila pored, po JUS-u gledano besprizornih omladinaca kakve možete videti OVDE u najnovijoj epizodi novotalasne mitomanije, što je usamljen primer u istoriji tog perioda u Istočnom bloku.
Beogradski SUP je 1984. sačinio "Informaciju o pank pokretu i pojavama vezanim za ovaj pokret u Beogradu" u kojoj se “na 10-ak strana prvo iznosi sažeta i prilično precizna kratka istorija rokenrola do pojave panka”, a što je “utemeljeno na ozbiljnom čitanju relevantnih izvora, ističući suštinsko i nesporno levičarsko opredeljenje panka” uz “jedno zanimljivo poglavlje sa procenama prometa i zarada najvažnijih menadžera i producenata na tadašnjoj rokenrol sceni”.
Sonja Savić je svojevremeno objašnjavala da smisao jedne od himni generacije o kojoj je reč, pesme Mi menjamo dan za noć nije bila glorifikacija famoznih beogradskih žurki, već u tome da je država počistila noć od siledžija, za njih. Konačno, gotovo svaki rok kritičar koji je stasao u to doba (a to su, slučajno, je li, takoreći i jedini rok kritičari koji se ovde i sada priznaju i prepoznaju kao takvi) neće propustiti da napomene kako su u toj priči veoma ozbiljno učestvovale mračne sile državne bezbednosti.
O samoj muzici tog doba može se reći da je u svojim zvezdanim momentima bila blistava, vizionarska, bez ograničenja, i da je zasluženo postala deo našeg kolektivnog sećanja. I jeste, raskrinkavala je laž ušuškanosti svakodnevnog življenja na kredit u SFRJ čije su nam kamate kasnije ozbiljno zagorčale život. Ali, ta muzika nije instinktivno reagovala na zbivanja iz svakodnevice, njen angažman je bio drugačiji od “rokerizacije seljaštva” od strane Bore Đorđevića ili Džonija Štulića, koje su novotalasovci uglavnom prezirali zbog opančarstva, pretencioznosti ili generacijskog jaza.
Jer, kome su bili namenjeni lucidni vic-esej Ljubavna priča, ošamućujuće šarmantne društveno-istorijsko-ideološko-nadrealističke studije Maljčiki ili Kenozoik, ili slobodarski idealizam Neba ili Vi? Svakako ne onoj većini za koju nam je rečeno da se stidela zbog toga što sluša „slavuja iz Mrčajevaca“ ili „luče iz Kasidola“.
Ali, svakako da onima koji će u budućnosti kao nova građanska klasa osloboditi srpsko društvo od ideološkog zaglupljivanja i vratiti ga na kolosek tradicionalnih, pravih vrednosti. (Kao što je i hip hop, poslednji važan muzički talas, uz svu duhovitost, pretencioznost, stereotipe i istine koje plasiraju mikrofon artisti, prihvaćen kao još jedna cigla u u zidu građanske odbrane od seljaka). Ljudima koji su u borbi protiv narodnjačkog kulturnog modela ostavili najbolje godine na uličnim protestima, da bi budućnost, kada je konačno došla, proslavili u kalašnjikov/mesečina transu.
I zato je, rušeći zid jedne laži, novotalasno društvo pomoglo da se izgradi deblji zid jedne druge, veće zablude pod sloganom “nećemo da pobedi narodna muzika”. Zablude, naravno, uvek pevaju najlepše, ali takvi patetični vapaji, već tada je to bilo jasno, nisu imali nikakav efekat. Narodna muzika, ni kao sama muzika, ni kao kulturni model, ovde nikada nije ni bila poražena da bi uopšte pokušavala da pobedi.
Osim toga, narodna muzika je u samom temelju rokenrola - da li su vam za to potrebni bolji primeri od Elvisa, Dylana, Stonesa, Zeppelina, Younga, Byrdsa ili Casha? Ili, da li potrebno navesti da onaj koji je video dalje od ostalih, ne videći nažalost nadolazeći sopstveni usud, u prelomnim danima ponudio plemensko-narodnjačkog sabornika koji "jedini sme da nas pogleda u oči", umesto sebe.
Taj nesporazum traje i danas, pa se odavno sazrela generacija kojoj potpisnik pripada smatra poslednjom koja je postigla kakvu-takvu afirmaciju na domaćoj gitarskoj sceni, dok se rokerska/popkulturna i svaka druga žabokrečina u kojoj stoji srpsko vreme proglašava za odgovornost zlih narodnjaka i političkih struktura koje su ih podmetnule, satanizujući rokenrol.
U međuvremenu, parališuća senka “zlatnih 80-ih” neprestano pada preko gotovo svega hvale vrednog što je nastajalo i nastaje i dalje, stvarajući utisak da je sve ostalo kvarna, drugorazredna roba namenjena eskapizmu, a ne stvarnosti. Otuda i ne čudi jalovo osećanje mučeništva prisutno kod ovdašnjih rokenrolera da su sva post-Paket aranžman nastojanja učinjena “protiv sebe”, protiv sopstvene egzistencije i, da sprdnja bude veća, gotovo sve stvoreno u poslednje dve decenije smešta se u kutiju sećanja na kojoj piše “kao da ničeg nije ni bilo”.
Ilustracija? Uporediti broj ljudi koji je gledao film Sretno dijete sa brojem onih koji su uopšte čuli za film Bilo jednom… koji se bavi novosadskim rokom 90-ih.
Uvažene kulturne heroje posttitovskog doba nasledile su više ili manje autentične grupe koje se etiketiraju kao nacisti, fašisti, narkomani, ustaše, četnici, homoseksualci. Ili se, uz isticanje mršavog ćara vezanog za rokerske poduhvate, jednostavno proglašavaju nebitnim.
Kaže se da bez znanja nema razumevanja. A bez razumevanja teško da možemo tačno proceniti važne događaje iz prošlosti i pretvoriti ih u mitove koji će nešto istinski značiti kako danas, tako i za dolazeća pokolenja, kojih će, po svim demografskim procenama, biti sve manje. Stari Grci su znali da su za dobro vino, pored dobrog grožđa, potrebni i dobri vinari. Zato se mora bar jednom baciti ozbiljniji i racionalniji pogled na legende, mitove i epiku kojom se tako iracionalno dičimo.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari