Nolan svojim navodno poslednjim filmom u trilogiji o Mračnom vitezu uspeva u svojoj nameri da celu priču zaokruži. Ali po koju cenu?
Originalni naziv: The Dark Knight Rises
Scenario: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Uloge: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Anne Hathaway, Tom Hardy, Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt, Morgan Freeman
Žanr: Superherojski
Trajanje: 165 min
Proizvodnja: SAD, 2012.
Još od svog prvog filma o Betmenu, Cristopher Nolan nam je stavio do znanja da će kvazi-intelektualna pretencioznost i često usiljena ozbiljnost biti ključni elementi njegove trilogije o ovom popularnom superheroju. Njegov Betmen (Bale) je i u prvom delu kao lik bio nesnošljivo depresivan i pun samosažaljenja, a šta mislite šta mu se desilo sada, osam godina pošto je izgubio voljenu ženu (i samim tim sve do čega mu je stalo) i poluuspešnom okršaju sa Džokerom? Ako je Mračni vitez bio izuzetno uspeo film, to svakako nije zbog Betmena. Brus Vejn će i sada, kao i u prethodnom nastavku, navući gumene helanke tek kada postane jasno da će ako to ne uradi ceo grad biti uništen.
Izvor uništenja ovoga puta je Bejn (Hardy), čiji su ciljevi i metode dosadno slični Džokerovim. Čini se da se Nolan terorizma i anarhije plaši više od svega, ili jednostavno podilazi prosečnom američkom gledaocu. Ni jedan njegov negativac nema nikakvu uverljivu motivaciju. Svi oni žele da u Gotamu poseju haos i smrt, ali zašto? Gde su tu traume iz detinjstva, socijalna nepravda, nesrećna ljubav, klasična opravdanja svih zlikovaca, od Grendela do Dart Vejdera? Nema ih, dragi čitaoci, nema, i nemojte im se ni nadati. Ledgerovom Džokeru je to davalo originalnost i snagu, taj nedostatak porekla i bilo kakvog vidljivog cilja. Njega je to obeležilo kao lik. Ali dok gledajući Uspon mračnog viteza ponovo budete slušali kako je Gotam truo iznutra i to sve treba srušiti pa preorati pa izgraditi ponovo, nećete moći a da se ne zapitate – a šta se to tebe tiče, rođače? Ko si ti i odakle se? Zašto te interesuje Gotam kad si očito iz neimenovane azijske zemlje u kojoj se Vejn nekada kalio kao borac protiv zla? Nolan je i ranije umeo da omane kada je motivacija likova u pitanju (hint: Početak), samo što to obično zabašuri prekomplikovanim zapletom i spektakularnim efektima, što je i ovde slučaj.
Takođe, svima nama koji nismo odrasli u kapitalizmu belih kragni zasmetaće očito nipodaštavajući stav prema običnom narodu kojim ovaj film odiše od početka do kraja. Kada siromasi Gotama u jednom trenutku vođeni svojim surovim poglavicom počnu da rasturaju raskošne vile i hotele i izbacuju kroz prozor trule bogataše, svako ko nije odrastao u svili i kadifi će osetiti bar mrvu saosećanja. Nolan ne propagira socijalnu pravdu već prosvećeni apsolutizam – šta ima narod da razmišlja kad su tu blagonakloni diktatori Brus Vejn i Miranda Tejt (Cotillard) da misle umesto njih i obezbede im bolju budućnost.
Ipak, da se ne biste pitali otkud ova sedmica odozgo, ovo su sve problemi koji mnogima neće smetati. Zaplet je suvisao i, kao i obično kod Nolana, dosta zgusnut, tako da je film vrlo uzbudljivo gledati. A ako Baleov Brus Vejn i ne izaziva preterano saosećanje u gledaocu, više dobijate želju da ga išamarate i postavite na noge, za srceparajuće momente zadužen je očekivano maestralni Michael Caine u ulozi batlera Alfreda i Gary Oldman kao ostareli komesar Gordon. Ono što filmu daje preko potrebnu svežinu je Anne Hathaway – kradljivica dragulja Selina Kyle, očito zamišljena više po ugledu na holivudske dive zlatnog doba (Hedy Lamarr, na kojoj je lik Žene-mačke originalno zasnovan) nego na ranije filmske inkarnacije, što joj, zadivljujuće, daje novu dimenziju, mada je zanimljivija u uniformi služavke nego u trikou od poliuretana u koji je kasnije uguraju. Njoj se u krađi simpatija i filmskog vremena od naslovnog junaka pridružuje srčani John Blake (Gordon-Levitt), koji nas podseća kako razmišlja i postupa pravi heroj.
Na kraju treba naglasiti da se Nolan zaista potrudio da zaokruži svoju betmensku trilogiju, što je za pohvalu s obzirom na to da je sigurno bio pod pritiskom studija da snima još i još i još. Lepo je videti da je ovaj serijal o Betmenu dobio dostojan kraj, za razliku od prethodnog.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari