Jedan od onih savršenih defetističkih ljubavnih filmova koji opovrgavaju tezu o preživljavanju, spasu i obrazovanju
Originalni naziv: Un amour de jeunesse
Scenario: Mia Hansen-Løve
Uloge: Lola Créton, Sebastian Urzendowsky, Magne-Håvard Brekke
Žanr: drama
Trajanje: 110 min
Proizvodnja: Francuska, Nemačka, 2011.
Neko pametan je rekao da je moguće vratiti se na mesto zločina, ali da nije moguće vratiti se na mesto odigrane romanse. Ovu tezu u neku ruku opovrgava francuska rediteljka Mia Hansen-Løve koja svojim poluautobiografskim filmom Zbogom prva ljubavi uspeva da premota veliku, prvu ljubav i, bez cinizma, sagleda njene posledice.
Kao scenaristkinja, Hansen-Løve je u svom ranijem filmu Otac moje dece (2009), o poslednjim danima filmskog producenta pred bankrotom, razradila metod razvijanja priče kroz elipse, tako da važna zbivanja često bivaju prekinuta pre nego što dođu do svog vrhunca, pa se film više bavi posledicama učinjenog. Ovakav pristup ima gotovo centralno mesto u razvoju priče o velikoj ljubavi koju 15-ogodišnja Camille doživi sa nešto starijim Sullivanom pre nego što on odluči da otputuje u Južnu Ameriku i okrene joj život na tumbe. Budući da se drama u životu ove devojke uglavnom sastoji u čekanju da se momak vrati, Hansen-Løve upravo od protoka vremena, i od posledica emotivnog zemljotresa svoje junakinje uspeva da napravi najbolji ljubavni film u poslednjih nekoliko godina, a da ne mora odustati ni od jednog klišea ovog žanra.
Nalik filmu An Education, u kom glavna junakinja takođe rano preživi veliku romansu, i u ovom slučaju obrazovanje pruža kontra plan u odnosu na strast nudeći se junakinji kao njen dalji put i bolji izbor. Međutim, za razliku od idejnog sučeljavanja emocije i razuma i inteligentnog komentara na obrazovanje u An Education, Hansen- Løve svoju junakinju uopšte ne stavlja u ovaj procep. Čeznući za izgubljenom ljubavlju, Camille nazor pokušava da u raznoraznim aktivnostima, hobijima, naukama, umetnostima, pronađe neko svoje mesto, tako da ove epizode bivaju bačene u pozadinu i smenjuju se, baš kao i fizičke promene na junakinji, kao bujica koja je, protiv njene volje, sve dalje odvlači od jedinog mesta na kom bi zapravo volela da bude.
Postavivši Camille i Sullivana kao savršeni spoj dve monade, rediteljka podređuje ceo Camillin svet i promene koje vreme nosi kao često ubrzane panoe koji se smenjuju na pozadini doživljene ljubavi koji, poput crne rupe, usisava sva kasnija saznanja što ih nosi sazrevanje u životu ove devojke.
Na ovaj način, Zbogom prva ljubavi pruža iskren i čist uvid u mikrokosmos jedne ljubavi i mukotrpan proces lečenja postavljajući pitanje da li je zaista moguće izaći kao pobednik, te nešto preboleti i naučiti ili samo treba produžiti dalje. Postajući jedan od onih savršenih defetističkih ljubavnih filmova koji opovrgavaju tezu o preživljavanju, spasu i učenju, a dajući prednost prvobitnom jedinstvu emocije i znanja koje vremenom samo biva razbucavano.
Otuda deluje da se protok vremena kao glavna drama zaustavlja jedino u par scena koje se odvijaju uoči Sullivanovih putovanja, tokom boravka mladog para na selu. Odbacujući nametnutu potrebu da svoje junake diskredituje kao mlade ili naivne, u ovih par scena Hansen- Løve evocira slike raja jasno ih izdižući iznad svega što će doći posle u životima junaka, ali i naknadnim vođenjem priče ukazujući da su vrata za taj raj zauvek zatvorena te da junacima ostaje samo da se obrazuju, traže sami sebe, budu pametni, zreli, odgovorni i sve tome slično.
Iako na prvi pogled deluje da Hansen- Løve slavi prvu ljubav podređujući joj sve naredne koje život donosi njenim junacima, ako se bolje pogleda rediteljka ne preuveličava ovu romansu ostajući verna prvobitno uspostavljenom tonu - benignoj prvoj sceni u kojoj mladi Sullivan usput kupuje kondom, a potom kod uličnog prodavca ružu. Ali, baš kao što kaže Jergović u jednoj od svojih prvih priča o čoveku koga kolju uspomene na prohujale dane - u životu se treba čuvati samo detalja. Otuda je Zbogom prva ljubavi u daleko većoj meri film o prolaznosti i o nošenju sa sopstvenim uspomenama. I, pre svega, hrabar povratak na mesto odigrane ljubavi, a bez naknadne pameti.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari