(Rende)
Mirjana Dugandžija u svom literarnom prvencu prikaže dosta elegancije pri žongliranju trivijalnim i društveno intrigantnijim dimenzijama, a rezultat je roman vredan pažnje i hvale
Nekoliko dana kolovoza, debitantski roman hrvatske novinarke Mirjane Dugandžije, do srpskog izdanja dolazi nošen snagom dva dijametralno suprotna talasa. Naime, deo ondašnje javnosti je sa uživanjem prionuo u potragu za ključem kojim bi se objasnili stvarni identiteti najvažnijih muških i perifernih ženskih likova. Sa druge strane, ovaj roman je osvojio nekoliko hvalospeva iz usta i pera relevantnih i verziranih (Miljenko Jergović i Zoran Ferić, recimo), kao i par nominacija u užim krugovima za prestižne književne nagrade koje su namenjene delima tzv. ozbiljne/visoke literature.
I zaista, Nekoliko dana kolovoza pokazuje očigledan potencijal da zadovolji obe ove struje. Ljubiteljima/ljubiteljkama tzv. ženske literarature nižeg intenziteta Dugandžija pruža spoljašnji i površinski okvir priče koji se tiče kraha jedne ljubavi (da stvar bude zamamnija, reč je o turbulentnoj vezi razvedene žene sa deset godina mlađim i oženjenim muškarcem). Ljubitelji saharinski intoniranih sadržaja će se možda saplitati o mnogobrojne rukavce koji izranjaju iz osnovnog toka priče, a fragmentarno-impresionističku strukturu teksta će možda doživeti kao strano tkivo, ali svakako će biti zadovoljeni, tim pre ako se u vidu ima misterija glede stvarnosnih identiteta pojedinih aktera.
A potraga za identitetom upravo predstavlja idejnu okosnicu važnijih i književno intrigantnijih slojeva ove priče. Autorkin alter-ego, Ksenija je poput junakinja Dubravke Ugrešić žena u raskoraku koja istovremeno na plećima nosi basat povijesne zbilje. Ksenija je novinarka kojoj ponestaje daha, majka tinejdžera koji osvaja vlastite slobode, ljubavnica (možda ne i jedina) mlađeg muškarca koji ni sam ne zna šta bi tačno sa sobom, ćerka ostarelih i u istorijsko-porodičnom plusvamperfektu zarobljenih roditelja, žrtva porodičnog nasilja u prethodnoj bračnoj inkarnaciji, mesečarka zavisna o kupovini. Premda se radi o debitantskom radu iz domena lepe književnosti, Mirjana Dugandžija vešto balansira mnogoznačnostima biti junakinje.
Autorka ovde dovoljno umešno i samopuzdano varira pojavne oblike, menja ritam, ne ispuštajući iz vida magloviti cilj te potrage za vlastitim, stečenim i nasleđenim identitetima, i to u okruženju opšte ontološke nesigurnosti (odrednica sociologa Antonija Gidensa koju sama autorka navodi pri sredini romana).
Ova umnoženost suštinskih identiteta i/ili društvenih uloga autorki posluži kao dovoljno gipka odskočna daska u nezgodne i vazda mutne vode dobrano fragmentiranog romana sa nekoliko narativnih linija i važnih tema. Tako Nekoliko dana kolovoza nastoji da se pokaže i kao priča o ljubavnom brodolomu, i kao intimistički zapis o sporom i najčešće bolnom vapaju za istinskim sobom, i kao prikaz zlopaćenja novinara u tranzicionoj Hrvatskoj, ali i kao izdrobljena porodična hronika sa nekoliko nepoznatih i par bizarnih epizoda. I Dugandžija u najvećoj meri uspeva da izađe na kraj sa ovom ambicioznom konstrukcijom.
Svakako je najuverljivija u delu koji se tiče njenih posrtanja na ljubavnom polju, i, premda se odlučuje za pomalo agresivnu tehniku direktnog obraćanja ljubavniku koji joj izmiče, Mirjana Dugandžija uspeva da na književno vešt način (mada uz ponešto elipsa i nepotrebnih ponavljanja) uhvati i prikaže sinkope unutar dinamike jednog odnosa u značajnoj meri omeđenog apsurdnošću situacije (pozicija žene koja se bori da ostane broj dva, bez želje da zauzme tron) i teskobama, nemirima i dubokim unutarnjim nesuglasjima aktera te romanse na izdisaju. Ovde se javlja asocijacija na ton i pristup priči koji je odlikovao veoma uspeli roman Gutanje vjetra Đurđe Knežević (koji se, doduše, tiče drugačijih ljubavi).
Najzanimljiviji je dakako sloj priče koji se prevashodno bavi kulukom koji prolaze hrvatski novinari i ostali ljudi od pera na razmeđi koja deli recidive pređašnjeg socijalističkog poretka i dehumanizovanog kapitalizma shvaćenog na balkanski način, a to je međa koju Hrvatska već godinama drhturavim korakom i uz mnogo oklevanja prelazi. Na ovom planu Nekoliko godina kolovoza može da se prihvati i kao damski suptilan i manje srdit dodatak onome što smo imali prilike da pročitamo u romanu (takođe novinara) Denisa Kuljiša.
Po pitanju pokušaja da u oko 250 stranica romana udene i deo koji se tiče porodične hronike u nestajanju Dugandžija očigledno i zdravorazumsko nadahnuće pronalazi u novijim romanima Dubravke Ugrešić. Zapravo najkrupniji izazov za čitaoce, osim negde i na silu fragmentirane priče u situaciji kada linearnost u pripovedanju ne bi nanela primetnu štetu atmosferi i poenti, može da predstavlja upravo ova ambivalentnost sadržaja i čitave postavke. Upravo tu se nalazi povod za poređenje sa našom Ljubicom Arsić koja je sličnu bitku vojevala u svom Mangu pre par godin, istina, ključno oružje tražeći u samoironiji kojoj Mirjana Dugandžija očito nije toliko sklona.
Uprkos gore izrečenim opaskama, Nekoliko dana kolovoza je nesumnjivo štivo vredno pažnje, jer uz podosta digresivnog oklevanja i biranja sporednih staza Mirjana Dugandžija u krajnjem ishodu uspeva da dođe do dostojanstvenog, dovoljno zanimljivog romana prvenca bremenitog značenjima i implikacijama koji se nužno ne tiču pukog prepoznavanja aktera i događaja.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.