U univerzumu Srpskog filma niko nije bezbedan i ništa nije sveto
Scenario: Aleksandar Radivojević i Srđan Spasojević
Uloge: Srđan Todorović, Sergej Trifunović, Jelena Gavrilović, Katarina Žutić, Slobodan Beštić, Ana Sakić, Luka Mijatović, Lena Bogdanović
Žanr: triler za odrasle
Trajanje: 105 min
Proizvodnja: Srbija, 2010.
Zatvorite oči i prizovite sve filmove koje govore o preplitanju seksa, nasilja i politike. Pomnožite njihove najradikalnije teze sa deset i dobićete Srpski film. Uvodnih pola sata Srpskog filma krcato je erotskim scenama, što je i za očekivati kada za glavnog junaka imate porno glumca. Ali, sve te kopulacije izgledaju posve nevino u poređenju s teškom artiljerijom koju je scenarističko-režiserski dvojac sačuvao za kasnije. Posle već ozloglašenog snuff porođaja (porodilju glumi Nataša Miljuš – Sofija iz tematski sličnog a opet toliko različitog filma Mladena Đorđevića, što otvara mogućnost nategnutog ali veoma zanimljivog iščitavanja po kome Porno banda „rađa“ Srpski film) postaje očigledna namera da se pogazi što više tabua, pa makar to značilo i zadiranje na teren moralno nepodobnog. Srpski film je mračni grand guignol koji svoje celuloidne žrtve melje sa neskrivenim žestom u punom koloru i detalju prikazujući urušavanje poslednjih bastiona pristojnosti, moralnosti i zdravog razuma.
Sve rezerve u vezi sa umećem režisera-debitanta raspršuju se već posle prvih nekoliko minuta. Spasojević se okružio odličnim saradnicima. Scenario Aleksandra Radivojevića je dinamičan, hrabar i kao dušu dao za srčane polemike. Ispolirana fotografija Nemanje Jovanova, po običaju odlični efekti Miroslava Lakobrije (Zona mrtvih, Život i smrt porno bande) i nadahnuta muzička podloga Đorđa „Skaj Viklera“ Miljenovića filmu u tehničko-umetničkom smislu osiguravaju visoki nivo kompetencije, a ovaj saradnički doprinos omogućava ražiseru da sa uspehom razigra svoje ideje.
Glavni likovi s kojima možete saosećati, pokazaće se, od ključne su važnosti za emotivni angažman prilikom gledanja. Između Miloša i njegove supruge Marije ima istinske topline i intimnosti - Srđan Todorović i Jelena Gavrilović su u potpunosti opravdali poverenje i pokazali da su vrli glumci koji se ne plaše izazova (ovo se posebno odnosi na Gavrilovićevu, još uvek novo lice u našoj kinematografiji). Trifunović je na granici preglumljivanja, ali uglavnom uspeva sa se zauzda i u tim situacijama je njegov Vukmir ubedljiviji i opasniji. Posrnula porno diva Lejla (Katarina Žutić) kao da je ušetala iz nekog drugog (uz to, lošijeg) filma. Ipak, Žutićeva zaslužuje posebnu pohvalu zato što je neustrašivo prihvatila poverenu ulogu i pred kamerama pristala na ono na šta bi retko koja iole renomirana glumica usudila.
Kao neizbežno nameće se poređenje sa Porno bandom Mladena Đorđevića. Ova dva ostvarenja svakako povezuje upotreba hipertrofiranog grafičkog nasilja i drskost društvenog komentara o srpskom sada, međutim, ova dva dela se potpuno railaze na planu idejnog izraza. Dok se Porno banda naslanja na tradiciju radikalnih i visoko politizovanih ostvarenja Želimira Žilnika i Jovana Jovanovića, Srpski film u svojoj biti pokušava (i uspeva) da utočište pronađe u društvu amerikanizovanih triler-drama skladnog kroja i pregledne naracije.
Potreba mlađih autora da privuku pažnju je razumljiva. Spasojević i Radivojević zaigrali su sa prilično uspeha na kartu šoka, a to je nešto što je Radivojević detaljno izučio pripremajući Šok koridor – TV magazin o ekstremnim filmovima koji je vremenom prerastao u seriju posećenih predavanja u Domu omladine Beograda. Njihov film je definitivno uskomešao duhove, uključujući i oguglale žanrovske vukove na prekookeanskim festivalima.
Opet, takav pristup može biti i mač(eta) s dve oštice. Ozloglašenost i nepodobnost zatvoriće mnoga vrata. To je šteta, pošto Srpski film ima šta da ponudi i mimo okvira puke i razuzdane eksploatacije. Ako se oproste koja scena viška (među koje spada i pominjani snuff porođaj, jedan od retkih prizora u filmu koji ne proizilazi iz priče i koji je očigledno tu samo kontraverze radi) i flešbekovima zagušen poslednji čin, Srpski film je jedan izuzetno vešto skrojen triler koji se kvalitetom izrade nalazi put do samog vrha recentnije domaće produkcije.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari