Sumrak jeste postigao ogroman komercijalni uspeh, ali, paradoksalno, predstavlja i najnižu tačku u dosadašnjoj karijeri režiserke Catherine Hardwicke. Žurba i halapljivost producenata uzele su danak u krvi
Originalni naziv: Twilight
Scenario: Melissa Rosenberg
Uloge: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Peter Faccinelli, Nikki Reed, Cam Gigandet
Žanr: vampirska romansa
Trajanje: 122 minuta
Proizvodnja: SAD, 2008.
Kako se već više puta s velikim uspehom hvatala u koštac s problemima adolescenata (Thirteen, Lords of Dogtown), činilo se da je Catherine Hardwicke idealan izbor za filmsku adaptaciju romana Stephenie Meyer o zabranjenoj ljubavi tinejdžerke i vampira. Nažalost, producentska kuća Summit Entertainment nije želela brižljivo urađen film već brzpoteznu, višestruku dobit. Novac jeste zgrnut (Sumrak je samo u SAD zaradio gotovo 200 miliona $), ali se žurba odrazila na kvalitet.
Catherine Hardwicke, stručnjak za teen angst previranja, usredsredila se i u novom filmu na taj aspekt. I zaista, Sumrak deluje dovoljno ubedljivo u delu koji se bavi neprilagođenošću glavne junakinje. Kristen Stewart je mila i uverljiva kao Bella i scene s filmskim ocem Billyjem Burkom odlično fukcionišu.
Međutim, to se ne može reći za ključni odnos – ljubavnu priču Belle i vampira Edwarda. Pritisnuta producentskim nametima i ograničenjima književnog predloška lišenog svake provokativnosti, rediteljka je ovog puta samo zagrebala po mogućim posledicama tema (spoznavanje seksualnosti, uvođenje u svet odraslih...) kojima se odvažno i sa dosta takta bavila u prethodnim ostvarenjima. Zbog toga se stiče utisak opšte kastracije potencijala ovog projekta, a srodni i sada već kultni naslov Ginger Snaps Johna Fawcetta ostaje nedostižni uzor.
Ekranizacijama se obično zamera što ne poštuju književna dela na kojim su zasnovana, ali ovog puta otišlo se u drugu krajnost. Sumrak je roman stanja, a siromaštvo događajima čini ga nezgodnim za adaptaciju. Filmski Sumrak nije prilagođen novom mediju, a spori ritam predloška donekle je ubrzan stidljivim scenarističkim intervencijama. Primetan je previše diskretan prodor horor elemenata (prikazana su dva ubistva koja su u romanu samo uzgred pomenuta), ali prva polovina filma vidljivo boluje od manjka sadržaja.
Mlađani Robert Pattinson možda izazizava čeznutljive uzdahe manje izbirljivih tinejdžerki, ali njegov loše nakarminisan i napuderisan filmski Edward više liči na neuspelog imitatora ranog Olivera Mandića nego na vampira u potrazi za večnom ljubavlju. Catherine Hardwicke je očigledno spoznala uzaludnost borbe da priču Sumraka prevede u ozbiljnije, umerene arthouse vode, te nimalo preduzetni, bezazleni i neretko komični vampiri skloni videospotovski usporenom hodu zaostaju čak i za fashion rock vampirskom sabraćom iz zakasnelog i iznuđenog prošlogodišnjeg nastavka glasovitih Izgubljenih momaka.
Istina, filmski Sumrak će najverovatnije zadovoljiti većinu poklonika romana, ali ostalima nema mnogo toga da ponudi. Summit Entertainment već ubrzano priprema nove nastavke, a Catherine Hardwicke je otpuštena zato što je za film Mlad mesec tražila duži period pripreme. U rukama nekog manje sturčnog ekranizacija Sumraka bila bi potpuni fijasko. Bez Catherine Hardwick za kormilom, nastavke najverovatnije očekuje spektakularan brodolom.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari