Originalni naziv: The Door Scenario: István Szabó, Andrea Vészits po knjizi Magde Szabó Uloge: Helen Mirren,Martina Gedeck, Károly Eperjes, Gábor Koncz, Enikö Börcsök, Mari Nagy, Ági Szirtes, Péter Andorai Žanr: Drama Trajanje: 97 min Proizvodnja: Mađarska/Nemačka 2012.
Oskarovac Ištvan Sabo poznat je po tome što u svojim filmovima istražuje odnos između istorijskog i ličnog, a njegov najnoviji bioskopski naslov nije izuzetak. Snimljen po delimično autobiografskoj knjizi nagrađivane mađarske spisateljice, filma Vrata istražuje bizaran odnos između dobrostojeće književnice Magde (Gedeck) i njene služavke Emerenc (Mirren), koja navodno iza zabravljenih vrata svoje udžerice krije nekakvu tajnu (otud i naslov filma). Radnja se dešava u Budimpešti šezdesetih godina i sećanja na 2. svetski rat su još uvek sveža, tako da zaplet na prvi pogled obećava intrigantnu priču.
Na žalost, premisa sa „tajanstvenim“ vratima i samom tajanstvenošću neobične služavke nije na pravi način iskorišćena, glavna junakinja sve te informacije čiji bi nedostatak trebalo da postepeno gradi tenziju u zapletu i između likova saznaje kroz naraciju, pre nego što se i zapita, a konflikti između nje, njenog muža (Eperjes) i služavke se onda konstruišu oko naizgled nasumičnih i često nerazumljivih epizoda, povremeno ispresecano stilizovanim flešbekovima u Emerencinu neobičnu prošlost.
Ovakvo građenje priče možda i funkcioniše u romanu, ali na filmu deluje nespretno i bez fokusa. Istina je da epizodna struktura ne mora značiti i neuspešno kinematografsko ostvarenje, ali ovde, verovatno usled rediteljeve želje da ispoštuje literarni predložak, izostao je postojeći potencijal za građenje prave drame. Takođe, to što svi glumci osim dve glavne glumice govore mađarski i vrlo su nezgrapno sinhronizovani na engleski, oduzima ozbiljnost filmu koji se bavi relativno teškim temama i neke scene svodi na nivo groteske.
Prosto je neverovatno da je glumačka veličina poput Hellen Mirren pristala da glumi u ovom filmu i postavlja se pitanje šta ju je privuklo istom. Iako je besprekorna kao i uvek, teško je razumeti i njen lik i one koji je okružuju, što zbog bizarnosti scenarija, što zbog distanciranog načina na koji su snimljeni. Jedina koja izaziva malo empatije je glavna junakinja Magda, a i to je poglavito usled simpatičnosti Martine Gedeck, domaćoj publici poznate iz Slučaja Bader Majnhof.
Ne znam da li će se Vrata više svideti nekom većem zaljubljeniku u mađarsku kinematografiju i Sabov opus uopšte, ali teško je reći da ova drama funkcioniše na bilo kom nivou, čak bi se moglo reći da je ovaj film toliko nezgrapno izveden da pre odaje utisak nekog debitantskog ostvarenja nego poznog dela iskusnog reditelja. Nejasno je zašto je iko pomislio da bi ovo delo trebalo pustiti u bioskope, više bi mu bilo mesto na specijalizovanom festivalu.
Komentari
Ivan (gost)
| 06.10.2012. 14.52.25
Izašao sam na pola filma.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari