Popboks - AVR – Aki Kaurismaki - Lajka novog doba [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Filmovi · 27.04.2012. 08:28 · 2

AVR – Aki Kaurismaki

Lajka novog doba

Nalik prošlogodišnjem novom filmu braće Dardenne, Dečak sa biciklom, koji se u slično vreme predstavio na festivalima, i Avr je iznenadio ranije fanove reditelja. Kažu da je optimističniji i, generalno, manje zaguljen od rukopisa ovog finskog reditelja

Kristina Đuković

Ocena:
9


9/10

Originalni naziv: Le Havre
Scenario: Aki Kaurismaki
Uloge: Andre Wilms, Kati Outinen, Blondin Miguel
Žanr: drama
Trajanje: 93 min
Proizvodnja: Finska, Francuska, Nemačka, 2011.

Kao što su braća Dardenne uspela da udome jednog od retkih izgubljenih duša iz svojih filmova, tako je i Kaurismaki upotrebio bajku da svoje uobičajene junake – slabo plaćene radnike, alkoholičare, boeme i njihove trpeljive žene smesti u, samo za to pripremljen, mali raj na Zemlji.

Čistač cipela Marcel Marx (André Wilms) koji živi u predgrađu francuskog grada Avra sa bolesnom ženom, i ne baš puno ušteđevine, dobija priliku da spase dečaka Idrissu, ilegalno dospelog iz Gane, koji se uputio na britansku stranu La Manša. Prihvativši na sebe ovaj posao, Marcel postepeno u akciju sakrivanja dečaka uključuje ceo komšiluk – pekarku, prodavca povrća, vlasnicu bara i svog kolegu, čistača cipela, takođe ilegalnog emigranta što Kaurismakiju pruža priliku za prikazivanje galerije malih i skrajnutih ljudi nalik njegovim ranijim ostvarenjima. Iako isprva ne preterano naklonjeni prema Marcelu koji, poput još jednog spasioca iz Čoveka bez prošlosti dobija bakšiš od požrtvovane supruge (Kati Outinen, jedna od omiljenih glumica ovog reditelja) kako ne bi propio celu dnevnicu, kada saznaju da pomaže dečaku, svi mu otvaraju vrata. Otuda Marcel s punim pravom može da kaže Idrissinom dedi: “Ne brinite. Nisam sam. Imam prijatelje.”
Očigledno fasciniran pričom o sovjetskom Sputniku 2 po kome je nazvao svoju producentsku kompaniju, Kaurismaki Marcelovom psu, takođe zaslužnom za skrivanje dečaka, daje ime Lajka. Ako se dobro pogleda kako ilegalni emigranti putuju u potpalubljima brodova i hladnjačama kamiona ne bi li dospeli u neki bolji, nepoznati im svet, očigledno je da Kaurismaki svojom pričom o emigrantima manje asocira na deportaciju Jevreja i njihovo skrivanje od strane dobrih duša kako je primećeno u nekim filmskim kritikama, a više, prema svom iščašenom i apsurdno-bajkovitom pogledu na svet, upravo na kosmički program kojim ljudi pokušavaju da dospeju u svet izvan Zemljine orbite.
Otuda i greška dečaka koji izranja pred Marcelom na obali La Manša, naivno pitajući: “Je li ovo London?”, te šaljivi odgovor čistača cipela da je tražena adresa preko puta. Dovodeći u vezu emigrantsko lutanje, nadu u bolji svet i uslove putovanja sa Lajkinom „avanturom“, Kaurismaki izmešta emigrantsku priču iz realističkog u okvire začudne bajke. Angažman ne izostaje, samo ovakvim pomakom omogućava gledaocu da problem globalizacije i njenih žrtava vidi na drugačijoj pozornici.

Preko svojih junaka, njihov malih radnji, stanova i barova, kao i u svojim ranijim filmovima, Kaurismaki postavlja tanku zavesu stilizacije povezujući naizgled nespojive stvari – džuboks, rokenrol i ostarele radnike. Utisak utopije koji film stvara vezan je upravo za bazičnost prohteva njegovih junaka – svaki cent koji zarade beleže limene kutijice ili popijene čašice u baru, vekne hleba i strukovi praziluka. U ovakvoj prostoj robnoj razmeni, čudo koje nije strano ni ranijim Kaurismakijevim filmovima, u Avru deluje manje apsurdno, a više bajkovito.
Otkud bajke od evropskih reditelja poput Kaurismakija i braće Dardenne od kojih smo očekivali sve samo ne srećne krajeve i jasne pouke? Odgovor je jednostavan – njihovi junaci su to zaslužili.


Komentari

  • Gravatar for wolfman jack
    wolfman jack (gost) | 28.04.2012. 01.39.26
    Odlična kritika, odličan film.
  • Gravatar for Pedja
    Pedja (gost) | 05.05.2012. 02.08.24
    Sjajan film mog najomiljenijeg rezisera.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike

ELIZIJUM - Neill Blomkamp

Blomkamp protiv bogatih

Filmovi

THE SECRET DISCO REVOLUTION – Jamie Kastner

Pusti nas u discooooooo...

Filmovi

PRE PONOĆI – Richarl Linklater

I posle ponoći ja biću tu...

Filmovi

GDE JE NAĐA? – grupa autora

Lavirint kao takav

Filmovi

ŽESTOKE DEVOJKE – Paul Feig

Drugačije & normalno

Filmovi

MI PLAČEMO IZA TAMNIH NAOČARA – Velimir Stojanović & Marijan Cvetanović

Jug je južnije

Filmovi

NE – Pablo Larrain

Imaš moje ne!

Filmovi

RED 2 – Dean Parisot

Osveta po gerijatrijski

Filmovi