(Relapse)
Teškaši iz Džordžije odličnom crvenom albumu pariraju sjajnim plavim pobratimom
Ako se prethodni Red Album mogao opisati kao rok album, ovogodišnji Blue Album je njegov prog parnjak.
Evolucija u metalu i roku se nastavlja. Fascinantno je koliko Mastodon imaju uticaja na novije bendove metal, stoner, sladž i ostalih težih usmerenja. Tako se, plastičnije rečeno, Baroness mogu opisati kao mešavina modernijeg zvuka (već pomenuti Mastodon i Isis) i starih zveri (Black Sabbath, Led Zeppelin). Objedinjujuće za obe struje je stav i odnos prema formi albuma, ili bolje reći – vinila.
Uprkos neprikosnovenoj produkciji, neverovatan je staromodan (vintage) senzibilitet koji provejava kroz Blue Album. Koncept je postavljen slično kao i kod prvih nekoliko Black Sabbath ploča – red pesama, akustični tj. instrumentalni pasaž, ponovo red pesama. Bend se ne boji da povremenim trominutnim delovima sklizne u nepoznate teritorije, pritom ne gubeči iz vida celinu. To ne bi bilo čudno u 2009. godini da nije toliko ubedljivosti s kojom Baroness to čine, jer Blue Album zvuči kao vanvremenska ploča. Mogla je biti snimljena 1972. kad i Vol. 4, 1984. kad i Ride The Lightning, jednako kao i danas.
Isti taj vintidž fazon je primenjen i u svirci („onako kako se nekad sviralo i kako su se nekad pravile pesme“), a itekako i u produkciji. Ploča zvuči toplo, kao stari usnimci sa magnetofonske trake, sa malo ili bez imalo pomoći kompjutera.
Harmonske Thin Lizzy gitare su tu, pank bubnjevi, stoner rifovi, akustični milozvuci, psihodelični efekti... S tom razlikom što kod Baroness sada sve deluje jednostavnije. A nije. U tome je lepota talasa Plavog Albuma. Psihodeličnih efekata ima taman toliko da začine pesmu – tako Steel That Meets The Eye po vokalima podseća na sumornu braću lucidnih Animal Collective.
Gitarske melodije su na novom albumu lepše uparene. Razlog verovatno leži u novom gitaristi. Brian Blickle je napustio bend prošle godine, a zamenio ga je Pete Adams. Fuzirane gitare gurnute u prvi plan usred pesme jedno su od najlepših iznenađenja i detalja ovde.
Uopšte, Baroness slede stari dobri trik miksanja pesme koji se sastoji u spuštanju volumena celog miksa, osim instrumenta koji solira – suprotno današnjoj produkciji, u kojoj je sve spaljeno kompresorima, da bi solo deonica bila još glasnija, „prepanjena“ i „izgorela“. Interesantno je da se danas sve više muzičara i producenata bave tim fenomenom, poznatim kao loudness war. Baroness to vešto izbegavaju na svim poljima, jer dozvoljavaju da pesme dišu sama od sebe, bez nekakvih modernih tehničkih „pomagala“.
Produkcija bubnja i doboša je u prvom planu. Allen Blickle se pokazao kao odličan bubnjar, pod čijom tehnikom metal pesme nisu ovako lepo gruvale još od Sepulturinog Chaos AD.
Jake Leg je apsolutna hit pesma, a u stopu je prati A Horse Called Golgotha. John Baizley se prilično umilno dere/peva tako da ovakav pristup ni najmanje ne bi zasmetao nekome ko se, nedajbože, gnuša metal bendova sa pevačima koji „povraćaju dok pevaju“.
U suštini, ovaj Blue Album glavne predrasude prema metalu razbija činjenicom da je rok album. Tokom 70-ih godina prethodnog veka nije bilo bitno da li Black Sabbath ili Led Zeppelin sviraju metal ili rok, (bilo je bitno samo da prave dobru muziku), a Baroness se odlično nadovezuju na tu tradiciju.
Možda ne najbolje teškometalno izdanje, ali sigurno predstavlja najprijatnije iznenađenje u 2009. što se ovakvog zvuka tiče.
Audio:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari