Brešan pušta junake na minsko polje posejano još aktivnim eksplozivom ratnih uspomena i rana, da bi svaki put kada dođe do opasnosti od detonacije otkrio da se - šalio
Scenario: Mate Matišić, Franjo Moguš, Vinko Brešan
Uloge: Ivan Herceg, Nada Šargin, Predrag Vušović, Damir Orlić, Žarko Potočnjak, Leon Lučev, Mladen Vulić, Voja Brajović, Marko Živić, Ana Begić
Žanr: drama, crna komedija
Trajanje: 112 min
Proizvodnja: Hrvatska, Srbija, 2008.
U svom novom filmu Vinko Brešan za pripovedača uzima Roma Đuru, koji za sebe na početku kaže: „Sva sreća da nisam ni Hrvat, ni Srbin, nego Rom – svjetski čovek“. Kao što je u prethodnom filmu Svjedoci (2003) preko rašomonskog pripovedanja sučelio različite verzije priče o srpsko-hrvatskom sukobu, tako mu je Đurin kosmopolitizam poslužio da priču o ljubavi između hrvatskog veterana i udovice srpskog vođe ispriča iz neutralne, nevine i komediografske vizure.
Dok sa jedne strane, ovakvim gnomskim i bajkovitim pripovedačem Brešan dobija na univerzalnosti ljubavne priče (ljubav koja prevazilazi sve granice) i crnohumornom olakšanju sa kojim se gleda na rat, usiljeno prostodušje pripovedača na momente se koristi da koriguje sva ona mesta u priči gde se javi opasnost od izvlačenja bilo kakvih škakljivih zaključaka. Brešan štiti svoje junake od svega što im je stavio na teret na početku priče.
Usled ove usiljenosti, stiče se utisak da su crnohumorna uganuća tu da koriguju zamršeni kontekst priče svaki put kada dvoje zaljubljenih izađu iz zajedničkog stana u Zagrebu. Tako su sve epizode u kojima Martin pokušava da dođe do novca ne bi li otkupio Desu od njenog makroa, a koje zadiru u njegove veze sa bivšim saborcima, sa pretenzijom da daju karikiran presek posleratnog društva, kao pali iz nekog drugog filma, daleko ispod pažljivo skrojene ljubavne drame.
Zbližavanje Martina i Dese, prevashodno zahvaljujući odličnoj glumačkoj interpretaciji Nade Šargin i Ivana Hercega, na nivou je retko dobrih melodrama iz susedstva (makedonski film Kontakt). Međutim, samokontrola i neodlučnost sa kojom Brešan tretira svet u kome se ova ljubav rađa, doprinosi da junaci deluju iskonstruisano i navođeno.
Jer, da bi priču o ljubavi što se rodila preko snajperskog nišana ispričao, potrebno je da se sve ono što junake razdvaja u filmu predoči i od toga ne beži. Brešan bi da u isto vreme barikade koje ih razdvajaju učini uverljivim, ali i da ih dekonstruiše i sa njima se obračunava prvoloptaškim crnim humorom. Otuda i ljubavna priča postaje šepava i nategnuta.
Nakon gledanja filma Nije kraj, ostaje utisak da se nije išlo do kraja.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari