Kada se probudimo iz nestvarnog, mrazom ukrašenog pejzaža i otresemo ramena od nekoliko lepozvučnih monologa, po izlasku iz bioskopa shvatamo da nam ne ostaje ništa osim blage melanholije
Scenario: Goran Marković
Uloge: Tihomir Stanić, Dragan Nikolić, Voja Brajović, Jelena Đokić, Josif Tatić, Gordan Kičić, Svetozar Cvetković, Slavko Štimac, Mira Furlan
Žanr: tragikomedija
Trajanje: 108 minuta
Produkcija: Testament Films, Beograd / Balkan Film, Banja Luka
Svima nama kojima je preko glave teških, preteških filmova o jugoslovenskom građanskom ratu i svoj bedi koja je s tim nesrećnim periodom naše istorije povezana, najnoviji film Gorana Markovića predstavljaće dašak osvežavajućeg vetra.
Priča o glumačkoj trupi spaloj na niske grane koja, namamljena pozamašnim deviznim honorarom, kreće na sumanutu turneju po bosanskom ratištu dovoljno je apsurdna da zaintrigira, a siva zona između komedije, tragedije i realne ljudske drame uvek je bila prostor u kome se ovaj reditelj osećao kao kod kuće. Nemojte da vas zabavni trejler zavara, u toku ove Turneje nećete se mnogo smejati.
Iako stilizovano, ne može se reći da ratište koje nam Marković prikazuje nije realno. Ono je samo prikazano u potpuno neočekivanoj perspektivi. „Ja nisam Srbin, ja sam glumac!“, uzvikuje Lale (Kičić), bezbrižni šarmer iz Beograda, kada se nađe na ivici minskog polja, i to je premisa koja leži u biti ove priče.
Glavni likovi Turneje ne osećaju pripadnost nijednoj od zaraćenih strana; oni su u situaciji koja je snašla Jugoslaviju podjednako izgubljeni kao i u divljim zimskim, gotovo crno-belim predelima kojima lutaju, i oni i ne žele da bude drugačije. Oni žele da sačuvaju svoje naivno ubeđenje (ili nadu) da umetnost prevazilazi prizemnije ljudske porive.
Međutim, kada im komandir vojske koji ih je unajmio predoči da Fejdoova Buba u uhu nije prikladan komad za prisutnu publiku i da za sledeći nastup spreme nešto iz „naše, srpske istorije“, kada im primitivni ratni profiter grubo baci u lice da on može sve da ih kupi, postaje jasno da se s ovog putovanja neće vratiti nepromenjeni.
Vodeći nas kroz ovaj road movie, reditelj nam predstavlja likove od kojih svaki, pa čak i pomenuti ratni profiter (sjajni Emir Hadžihafizbegović) i brutalni zapovednik Pantera (Sergej Trifunović), ima neku ljudsku dimenziju, uz nekoliko veoma upečatljivih epizoda.
Problem nastaje kada se ono što je već jasno iz događaja i izraza lica protagonista nepotrebno verbalizuje, možda namerno eksplicitno, kako bi se ono što je svima nama vrlo dobro poznato približilo međunarodnoj publici. To je legitiman motiv, ali s tačke gledišta domaćeg gledaoca tragedija koju Marković želi da prikaže mnogo se prijemčivije ogleda u nekim jednostavnim ljudskim sudbinama koje susrećemo nego u visokoparnim govorima, koji samo deluju suvišno.
Mnogo je uspelija zanimljiva upotreba klasičnih pozorišnih tekstova, gde je svaka nova epizoda tokom ovog suludog putovanja simbolički praćena po jednom poznatom dramom. Nepotrebno je naglašavati koliko apsurdno deluje izvođenje Smrti Stefana Dečanskog pred razularenim vojnicima, ili Dunda Maroja na smrznutoj ledini, a Jelena Đokić izvođenjem monologa iz Ifigenije na Aulidi gotovo da sama opravdava nominaciju ovog filma kao srpskog kandidata za Oskara.
Ipak, uprkos mnogim uspelim detaljima, Turneja je film koji nije dovoljno zabavan da bi bio uspela komedija, nije dovoljno tužan da bismo se zaista rasplakali, niti dovoljno brutalan da bi šokirao stepenom realizma, a govori nam stvari koje smo već čuli i videli u mnogo drugih ostvarenja. Kao takav, on je prijatan, ali ne i nezaboravan, svakako ne u rangu starijih Markovićevih klasika.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari