MOST ZA TERABITIJU (BRIDGE TO TERABITHIA) – Gabor Csupo
Od kuće do škole
Gabor Csupo prilazi romanu Katherine Paterson manje kao reditelj, a više kao ilustrator knjige, stvarajući od Terabitije igraonicu, inertno uklopljenu u realni svet junaka. A, Most za Terabitiju mogao je biti nastavljač danas zapostavljene predtinejdžerske melodrame s početka 90-ih (Ostani uz mene i Moja devojka), kao što je Čudovišna kuća vratila u život dečje horor avanture iz 80-ih
Scenario: Jeff Stockwell, David Paterson (po romanu Katherine Paterson)
Uloge: Josh Hutcherson, Anna Sophia Robb, Robert Patrick, Bailee Madison, Zooey Deschanel, Lauren Clinton, Latham Gaines
Žanr: drama/avanturistički
Trajanje: 95 min.
Proizvodnja: 2007.
Web: terabithia
Da i dalje ima nekog šmeka u pričama o predtinejdžerskom dobu, s junacima u civilu (patike i kišne kabanice umesto čarobnog mantila), na sva zvona nedavno nam je objavila Čudovišna kuća. Dok se ovaj animirani film otvoreno osvrnuo na dečje horor avanturističke filmove iz 80-ih, Most za Terabitiju plasiran je s daleko manje (samo)svesti o tome kojoj tradiciji pripada. Ova, u osnovi, kingovska ispovest o dečjem savezu iznad ambisa trezvene srednje klase, siledžija iz osmog razreda i nedodirljivih nastavnica muzičkog puštena je kao lažni satelit moćnoj Diznijevoj planeti Narniji.
Za razliku od Narnije, elementi fantastike u Mostu za Terabitiju jasno su dati kao plod mašte junaka, ne tvoreći fantastični svet po sebi. Jesse Aarons i Leslie Burke, drugari po usamljenosti i nerazumevanju okoline, izmaštaju zemlju Terabitiju i u njoj zaplet oko Mračnog Gospodara, porobljivača njenih stanovnika koje deca treba da oslobode. Po fluidnom odnosu realnog i fantastičnog, Most za Terabitiju je bliskiji filmu Nebeska stvorenja, čiji je svet od plastelina fantastični produžetak realne drame glavnih junakinja. Mesto ostvarenja želja i razrešenja strahova.
Reditelj Gabor Csupo donekle banalizuje i mahom ilustruje ideju koja stoji iza izmaštane zemlje u romanu Katherine Paterson: odbrana bastiona mašte od etiketa eskapizma, inferiornog u odnosu na realnost i probleme koje ona nosi. Csupo ne uspeva da izvaja Terabitiju od blata sumorne svakodnevice po kom gaze junaci, već je vrlo brzo polira kao igraonicu za posle škole, mehanički tretirajući granicu između realnog i izmaštanog. Umesto da Terabitija niče na savezu glavnih junaka, ona je diktirana spoljnom, odviše objektivizovanom magijom ilustratora. Avanture dece u izmaštanom im svetu postaju intermeco, ukrasni umetak u tkivu realne drame junaka, prema kojoj se odnose kao odmorišta i ilustrativni kontrast, a ne kao promišljaj. Danak ilustrativnosti platio je i lik devojčice Leslie, čija se bundžijska priroda jedne Pipi Duge Čarape svela na menjanje šašavih kostima.
Ipak, Most za Terabitiju čini posebnim već arhaičan pokušaj da se ispriča priča o likovima u kliznom periodu između detinjstva i tinejdžerskog doba uspostavljanjem prisnog generacijskog odnosa s gledaocem, vršnjakom glavnih likova. Svet Leslie i Jessea je opipljiv i uverljiv zahvaljujući detaljima kao što su statusni jaz između petaka i osmaka, problem s nasleđivanjem patika starije sestre, žvakaća guma u znak pomirenja, čuvanje sedišta u autobusu i suptilne naznake prve ljubavi. Šteta što modifikacija šumskog predela u Terabitiji nije jače bazirana na duhu gotske priče, recimo Trumana Kapotija, čije je naznake (kućica na drvetu) prevideo Gabor Csupo.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari