„Ništa nešto lepo se ne dešava“ – primetiće jedan od junaka dokumentarnog filma Sonje Blagojević. Ipak, ima odstupanja i od te matrice, barem u Beogradu, sredini daleko spokojnijoj od onih u kojima obitavaju akteri ovog filma. U jeku priča o nimalo suptilnoj finansijskoj eutanaziji srpskog filma Beogradu se dogodila premijera jednog odličnog. I to odličnog sagledavano u kontekstu sve ozbiljnije i valjanije dokumentarističke ponude.
Scenario: Sonja Blagojević
Trajnje: 75 minuta
Proizvodnja: Srbija, 2013.
Sonja Blagojević, ključna autorka ovog ostvarenja, ostvarila je nekoliko malih podviga – pronašla je zanimljiv ugao gledanja (povest o mračnoj svakodnevici Srba sa Kosova i Metohije ispričana je iz vizure tamošnjih radio-pregalaca), stvorila nekoiko majstorski ukomponovanih filmskih prizora, publici predstavila priču nepatvorene emocionalnosti i rekla dosta toga o onome o čemu ovde najradije ćute, kako oni kojima su (sa bezbedne, prestoničke distance) usta puna kosovskog bola, tako i oni koji prema našim tamošnjim sunarodnicima osećaju sve jače i jače (auto)rasističko gnušanje.
KOSMA - official trailer from Sonja Blagojevic on Vimeo.
Nema sumnje, Sonja Blagojević je znalački iskoristila potencijal pomenute vizure, učesnici su mudro odabrani, a njihova svedočanstva ispostavila su se prekopotrebnim za jednostavnu poentu kojoj je autorka stremila i u pravcu koje se mirno i promišljeno kretala. U doba kada se društveni aktivizam zaglibio na tački lajkovanja po Facebooku ili zadržao unutar slovnih mesta viđenih za oglasnu tablu poput Twittera, autori Kosme su stvorili nadasve hrabru i potresnu priču o životima kojima tako puno toga nedostaje, a koji i takvi ipak ostaju velika dragocenost u viđenju onih kojima je fatumska lutrija dodelila da i uz toliko stvarnih prepreka i opipljivih međa baš takve živote i baš tu prožive. Sonja Blagojević, istina, povremeno poseže za prizorima nestvarno lepih kosovskih pejsaža, ali ih pritom ne dovodi u jukstapoziciju u odnosu na osnovnu postavku, već ih predočava kao nužnu dopunu u procesu stvaranja slike o paklu koji su ljudi kadri da prirede drugima i drugačijima. U tom, formalnom smislu Kosma ostaje dosta dosledno izveden društveno angažovani dokumentarac o ugroženoj manjini čija ugroženost ne upada u oči onima kojima je to i u opisu radnog mesta, ali i delo vešto nadograđeno iskrenom emocijom, neglumljenom ganutošću nad mukama manje srećnih i spokojnih i rečita ilustracija i Kosova i života tamo.
Istini za volju, prateća muzika zvuči aranžerski preambiciozno za sliku koje prati, tu i tamo Kosma krene u pravcu impresionističkog dokumentarca jer autorki izmiče fokus priče (čega ona, srećom, na svakom od tih mesta brzo postaje svesna), ali kod krajnjeg suda o celini dvoumljenja nema – Kosma je junačko delo, pravi podvig jednog odvažnog duha, izvanredan film visoke moralnosti o obrisima stvarnosnog i duboko egzistencijalističkog i egzistencijalnog unutar jednog mita na umoru, mita koji to svakako nije postao tek tako, bez ikakve osnove, a čega je svesna i Sonja Blagojević i o čemu svedoče i njeni sagovornici – istinski diskretni heroji i ljudi čija ljudskost, sa svim što taj pojam sa sobom nosi, nužno zadivljuje sve one koji još uvek sebe dopuštaju takve emocije.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari