Volimo turneje po Evropi. Posebno ako smo u prilici da upoznamo nova mesta, poput Beograda. To su oni tipovi koncerata koji nas unapred uzbuđuju. Pogotovo što smo čuli da u Beogradu postoji veliki broj naših fanova. I uvek vas na takvim mestima iznenadi pozitivna atmosfera i dobar vajb. Nadam se da će tako biti i kad se vidimo uživo!
Krajem osamdesetih godina prošlog veka, tri mladića - Jonathan Donahue, Grasshopper i Dave Fridmann, započeli su u američkom gradu Bufalo muzičku avanturu nazvanu
Mercury Rev, koja će tokom narednih deceniju i po, ispisati neke od najbajkovitijih stranica novog američkog roka.
Slušajući Mercury Rev, dogodiće vam se neponovljivo iskustvo, osetićete se kao na rolerkosteru koji vas šara i razbacuje kroz dijametralno suprotne krajnosti. Spajaće nespojivo, iritiraće i prožimati trncima istovremeno. Zbunjivaće i oduševljavati, izvlačiti osmeh na licu, a u sledećem trenutku naterati vas da bez trunke mačo blama pustite koju suzu junačku. Prožeti vas šarenom paletom emocija, prirediti iskustvo nakon kojeg ćete bez pogovora tražiti JOŠ. Mercury Rev su ukratko, jedinstven bend koji je istovremeno uspeo da ukroti buku i od melanholije napravi dobrog druga.
Mnogi su skloni reći da je Mercury Rev u stvari, priča satkana iz dva čina. Pre i posle albuma “Deserters song”, sigurno jednog od ključnih trenutaka u životu i formiranju ovog benda. Drastična promena zvuka koja će uslediti sa jednim od najboljih alternativnih albuma prošle decenije, dovešće do, praksom evolucije rečeno, rađanja predivnog leptira iz krljušti gusenice.
Epohalne ode ukroćenoj buci
Yerself is a steam, BOCES i
See you on the other side, čudnovati
Deseters song, bajkoviti
All Is Dream i najnoviji, grandiozni album
The Secret Migration, dokaz su da Mercury Rev i dalje, nakon deceniju i po postojanja, i dalje mogu bez problema pisati predivne pesme, ne odstupajući od svoje vizije.
Promovišući svoje najnovije, šesto po redu vinilno čedo, Mercury Rev će poslednjeg dana novembra, svratiti i u Beograd, pokazati uživo neponovljiv doživljaj njihovog lajv akta i uveriti nas u ove, u gornjim redovima iznesene tvrdnje.
„Volimo turneje po Evropi. Posebno ako smo u prilici da upoznamo nova mesta, poput Beograda. To su oni tipovi koncerata koji nas unapred uzbuđuju, pred svaki odlazak na novu turneju. Nemoj pogrešno da me shvatiš, volimo da sviramo u Londonu, Parizu, Njujorku…, ali zaista se trudimo da na svaku turneju uključimo, za nas egzotična mesta poput Skoplja gde smo nedavno svirali ili u ovom slučaju Beograda. Pogotovo što smo čuli da u Beogradu postoji veliki broj naših fanova. I uvek vas na takvim mestima iznenadi pozitivna atmosfera i dobar vajb. Nadam se da će tako biti i u Beogradu”, kaže Jeff Mercel na početku razgovora za naš magazin.
POPBOKS: Iskreno, zvuk Mercury Rev, poslednjih godina, čini se dosta bliži evropskom duhu i raskoši, nego američkom... Slučajno ili namerno? Ili možda grešim?
JEFF: Pa sad… Sumnjam da smo ikad nastojali da zvučimo tipično američki, evropski ili nekako drugačije. U američkoj muzici postoje velike različitosti, a mi smo samo mali deo toga kolača.
Na ovoj turneji promovišete novi album The Secret Migration. Koliko ste zadovoljni istim?
Mislim da se, u suštini, radi o dosta optimističnoj, pozitivnoj ploči. Albumu koji nosi ugodan ambijent. Orkestracije su u ovom slučaju dale prednost ambijentalnom i ritmičnim motivima. Pesme su intenzivne, lične i emotivne. Iskreno se nadamo da je vredelo čekati na ovaj album skoro četiri godine.
Odakle crpite inspiraciju? Čuo sam priču da su vaše pesme u stvari simbolika proživljenih snova, metafora istih?
Pa ne znam, svi u bendu gajimo različite stilove pisanja i vrlo je teško reći odakle kome dolazi inspiracija. To bi morao pitati svakog ponaosob. Meni lično, najveća inspiracija dolazi na turnejama, kroz događaje koji ih prate. U prvom trenutku, te ideje možda se čine besmislenima, jer nemaju trenutni efekat. Smisao dolazi kasnije, mesecima nakon turneja i javlja mi se poput fleševa, kad sećanja na pojedine događaje kreću da se sama od sebe odmotavaju poput klupka. Kad krenu da sevaju razna lica, neke rečenice koje pamtiš, pa čak i obična slika ima često presudan efekat. E, odatle sve počinje… u takvoj situaciji je sve moguće i svašta može da se dogodi. Na neki način, takav tok misli ne razlikuje se bitno od faze sna koju si pomenuo.
Mnogi vas zovu najvećim američkim vizionarskim bendom. Dotiču li vas takve konstatacije?
Zaista ne znam kako to da okarakterišem i da li uopšte postoji način da shvatim smisao te konstatacije, ali inspiriše me činjenica da ljudi u našoj muzici zaista vide nešto sveže i jedinstveno.
Solo izleti
To je jedna od najlepših stvari vezanih za Mercury Rev. U toj priči niko nikoga ne guši, niti bend ispašta zbog naših solo izleta. Jednostavno, svako uživa u svojoj kreativnoj slobodi i razvija se kao kreativac. Grasshopper je uradio solo ploču, ja imam svoj solo projekat, Jonathan radi s gomilom različitih bendova... Kad se svi skupa individualno izigramo, vratimo se pod okrilje Mercury Rev, puno svežiji i orniji za rad.
|
Činjenica je da se mnogo toga u životu benda promenilo nakon albuma Deserters Song. Koliko vam je taj album bitan?
Bitan je u smislu što je na izvestan način promenio istoriju benda. Što nam je otvorio mnoga do tada zatvorena vrata, doneo veliki proboj na muzičkom planu. Iako je to naš do sada najkomercijalniji album, njegova veličina uopšte se ne ugleda u tome. Komercijalni smisao uspeha albuma ostao je u senci kreativnog. Na Deserters Song smo po prvi put osetili frekvenciju koju smo kao ličnosti ostvarili kroz muziku, situaciju u kojoj su se naše kreativne osobenosti sklopile u jednu izuzetnu avanturu. Avantura koja nas je izgurala napolje, u svet, učinila popularnima, dostupnima mnogima koji su nas tek tada otkrili...
Deserters Song nam je otvorio mnoga do tada zatvorena vrata, doneo veliki proboj na muzičkom planu. Iako je to naš do sada najkomercijalniji album, njegova veličina uopšte se ne ugleda u tome. Komercijalni smisao uspeha albuma ostao je u senci kreativnog. Tada smo po prvi put osetili frekvenciju koju smo kao ličnosti ostvarili kroz muziku, situaciju u kojoj su se naše kreativne osobenosti sklopile u jednu izuzetnu avanturu. Avantura koja nas je izgurala napolje, u svet, učinila popularnima, dostupnima mnogima koji su nas tek tada otkrili...
Koliko vas je ta popularnost promenila?
I nije baš … I dalje živimo u malom gradu, pa smo time izolovani od muzičke štampe i događaja koje popularnost nosi sa sobom. A ljudi u mestu gde živimo ionako nemaju pojma čime se bavimo. Što sve skupa stvara idealne uslove da na miru radimo svoj posao. Želeo bih da takvo stanje stvari ostane nepromenjeno i u buduće.
Bend je u poslednjih deceniju i po koliko postojite, prošao kroz određene personalne promene. Koliko su one imale neminovan uticaj na promenu zvuka Mercury Rev? Koliko stoji priča da su Mercury Rev, zapravo dva “različita” benda sa identičnim imenom?
Mislim da je svaki bend koji postoji više od petnaest godina, prosto osuđen da vremenom prolazi kroz seriju (pred)određenih metamorfoza. Personalne promene tokom svih ovih godina, definitivno su ostavile traga na zvuku Mercury Rev, ali to je više rezultat prirodnog procesa. Kako odrastamo, tako se i menjamo kao ljudi, a samim tim se menjaju i naši afiniteti. Prosto, neke stvari vidiš drugim očima nego što si ih video pre recimo, petnaest godina. I to je definitivno najveći efekat na muziku koju stvaramo. U suprotnom, čini mi se da bi sve bilo mnogo dosadnije i monotonije.
Oficijelna diskografija:
1991- Yerself Is Steam
1992- Lego My Ego
1993- BOCES
1995- See You on the Other Side
1998- Deserter's Songs
2001- All is Dream
2005- The Secret Migration
|
Postoje vaši fanovi koji nikako ne mogu da se pomire sa odlaskom Davida Bakera iz benda. S druge strane, postoje i oni, skloni tvrdnji da je Bakerov odlazak bio “uklanjanje poslednje barijere mračne strane Mercury Rev zvuka”?
Svako ima pravo na svoje mišljenje. Ali, ponekad se po tom pitanju odlazi u sasvim nepotrebno preterivanje i stvaraju se razne konstrukcije. A tome je naročito sklona senzacionalistička muzička štampa. Ne znam šta da ti kažem u vezi Bakera. Dejvid je otišao iz benda, sviđalo se to fanovima ili ne, ali mislim da je citat koji si izneo pokušaj štampe da predstavi Dejvida kao ličnost, na jedan vrlo ružan način. Što zaista nije fer prema njemu.
Šta je s Davidom sada?
Živi u Čikagu. Videli smo ga proletos kad smo tamo svirali.
Tokom proteklih deceniju i po, od noise-pop korena, narasli ste do inovativnih, bogato orkestriranih aranžmana i bajkovitih balada. Kad bacite pogled iza sebe, da li ste zadovoljni onim što ste uradili kroz bend i samu evoluciju Mercury Rev zvuka?
Zadovoljstvo obično vodi do samozadovoljstva, pa ćemo pokušati da izbegnemo takvo nešto. Zvuk benda se zaista dramatično izmenio tokom poslednjih desetak godina i veruj mi, nastaviće da se menja. Već smo počeli da radimo na novom materijalu koji će sigurno biti novo poglavlje u našem zvuku.
Korištenje raznih novih instrumenata uopšte nam ne predstavlja neki napor. Jednostavno, pokušavamo da uradimo ono što je najbolje za svaku pesmu ponaosob. Što album ima širi koncept, imamo veću potrebu za širom paletom novih instrumenata kojima smo zamislili da obojimo, oplemenimo zvuk, i na kraju, od albuma napravimo jednu maštovitu, konkretnu celinu.
Na kraju, šta beogradska publika može očekivati od vas 30. novembra u Domu omladine?
Možete očekivati pet nasmejanih faca koje vas posmatraju sa bine. I šta vam treba više od toga! (osmeh)
Koncertni snimci (mp3):
- Hjuston, 1996:
Carwash Hair - lo I hi
- Detroit, 2001:
Frittering - lo I hi & Tonite It Shows - lo I hi
- Kopenahgen, 2002:
The Dogs of Christiana - hi & The Jean Genie - hi
|
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.