Prst gurnut u oko javnom moralu ili sračunat marketinški potez? Saradnja Bvane i Ajsa Nigrutina je rezultirala jednim prilično zabavnim delom
Ajsa Nigrutina baš ubija to što se deo beogradskih devojčica loži ekskluzivno na prave crnce a ne na lokalne repere. Još pre pet godina je ogorčeno repovao o tome kako se „bičarke karaju sa crncima“, a već u trećoj pesmi na albumu Fujznem Džigili on i Bvana hvale se da su „bolji nego crnje“. Iako ovo zvuči detinjasto i karikaturalno, dobro je čuti da njih dvojica smatraju da (ponovo) treba da se dokažu kao reperi. Otud je i Fujznem Džigili nešto bolja ploča nego prethodna dela oba autora.
U Ajsovom slučaju, letargični album Kajmak i katran kojim je gađao klijentelu Velikog brata i tabloidnih magazina delovao je neusmereno i neinspirisano, a Bvanin nedavni drugi album Na nivou prosečne cigle je bio sagrađen više od reciklaže i isforsirane harizme, nego od nekog postojanijeg građevinskog materijala.
U tom smislu, pomalo čudno može delovati da su dvojica veterana 43-23 ekipe odabrali da naprave album koji će se fokusirati samo na jednu temu: kanabis. Kontroverze koje će ovo pre ili kasnije da izazove mogu naškoditi pre svega Ajsovom javnom imidžu, ali sa druge strane, tematski fokus je pomogao da ovo bude zdravija ploča od recentnih izdanja njenih autora.
Koliko god čudno zvučalo, Fujznem Džigili jeste ploča za dokazivanje. Dvojica emsijeva su pred sebe stavili izazov da u 19 pesama pričaju o istoj temi i osmislili dovoljno svežih varijacija da album ne zvuči repetitivno i predugačko. Od gotovo religioznih pohvala opojnim svojstvima THC-a, preko anegdota iz noćnog života pokretanog istim gorivom, do paranoidnih storija potheada od staža, Fujznem Džigili se uglavnom dobro drži i zvuči solidno sveže.
Ajs na ovoj ploči koristi sve iz svog emsijevskog repertoara pokazujući da se setio kako harizma ipak nije dovoljna (jer da jeste, Mentol Men iz Blind Business bi bio jedini domaći reper koji nam je potreban), pa otud i recimo halucinantni, gotovo freestyle tok svesti u prvoj strofi Bolji nego crnje. Bvana je uobičajeno solidan sa povremenim upadanjem u kliše.
Problem ove ploče takođe je povezan sa njenom tematskom ograničenošću. U sat vremena repovanja o gandži, ni Ajzak ni Bvana gotovo nijednom ne zvuče kao da govore o stvarnom životu. Paradoksalno, repovanje o nečemu što tako dobro poznaju, na kraju zvuči najviše kao stilska vežba, manje kao odsecanje delova stvarnog života kako su stare pesme šire 43-23 ekipe umele da zazvuče. Indikativno je da gostovanje pokojnog Moskrija na pretposlednjoj (neimenovanoj) pesmi deluje kao jedini momenat na albumu gde se slušalac trgne i pomisli kako zaista sluša ispovest živog čoveka, ne samo simpatičan vic na temu marihuane.
Pored dragog pokojnika, tu su i neizbežni Hejter Luća, Skaj Vikler i uobičajeno sjajni bokelj Noyz, a uz bitove koje isporučuju provereni autori (Kruks, Timbe, sam Ajs...), ovo je solidno zaokruženo izdanje koje na kraju ipak ne uspeva da umakne atmosferi parodije. Naravno, Ajs i Bvana, kao i drugi 43-23 saborci uvek najbolje funkcionišu kada ironišu hip-hop stereotipove i sami sebe ismevaju, ali ovo je ploča koja počinje omažem/parodijom Wu-Tang Clana i nijednog momenta ne odlazi predaleko od omažiranja i parodiranja, verovatno smatrajući autentičnost za precenjenu.
Dobro, to je njihov izbor. U Srbiji takva kakva jeste, možda je dovoljno i što je za temu albuma izabrano nešto što bi moglo da izazove solidne javne skandale kada dušebrižnicima dosade navijači i homoseksualci. Više bismo voleli umetnost koja nadahnjuje dušu, kakvu je nekad makar Ajs umeo da isporučuje, ali za sada ćemo se zadovoljiti i umetnošću koja provocira malograđane.
Audio:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari