(Columbia)
Bob Dylan je jedan od retkih ljudi čiji je odnos sa celokupnim čovečanstvom svodiv na reči koje čine naslov ovog albuma - zajedno kroz život. Vrednost ove razglednice iz pozne faze Dylanove karijere neće, naravno, pomračiti sjaj klasika kakvi su Highway 61 Revisited, Blonde on Blonde ili Blood on the Tracks, ali će ostati kao uspomena na trenutak slave do koje stižu najmalobrojniji
Otkako je sa albumom Oh Mercy (1989) poništio sopstvena muzička i religiozna lutanja iz 80-ih, Bob Dylan sa svakim novim delom može da računa na bezrezervnu podršku kritike, publike, medija, promotera, političara, akademika…ukratko, kompletne današnje civilizacije.
Iako su te 1989. godine, nazvane i godinom trijumfa geronto-roka, mnogi drugi velikani (Neil Young, Lou Reed, Paul McCartney…) popločali dostojanstven put ka starosti koji traje do naših dana, uvažavanje koje Dylan kao prvi pesnik naše epohe uživa je bez premca. Kako drugačije objasniti činjenicu da je njegov novi album momentalno zauzeo prva mesta zapadnih top lista prodavanosti sa zvucima koji neretko sežu u vreme pre njegovog rođenja, a uz to ni ne spada u izuzetna ostvarenja Dylanovog opusa?
Together Through Life, 33. albumski odlivak Dylanovog toka svesti, sasvim je u skladu sa Time out of Mind, Love and Theft ili Modern Times. Upadljiva razlika se odnosi na trajanje ovih 10 pesama, koje su sa svojih 45 minuta znatno kraće od sva tri pomenuta albuma iz za sad poslednje Dylanove dekade. Činjenica da svega 4 pesme prelaze trajanje od 5 minuta govori da je njegova poslovična raspričanost ovde ustuknula pred nešto konciznijim lirskim iskazima.
Otvarajuća Beyond Here Lies Nothin sadrži većinu elemenata koji se na ploči mogu čuti: gusto bluz tkanje u braku sa marijači trubama i meksičkom polka harmonikom prvim stihom Oh well I love you pretty baby nagoveštava zbivanja u sledećim pesmama. Pretežno ljubavna tematika, poezija bez mistifikacija i nedokučivih značenja, prošlost kao nesnosan teret i ništavilo budućnosti sa varljivom ljubavlju ovde i sada, i, konačno, Dylanov starački glas koji i dalje balansira između odbojnosti na prvo slušanje i nepogrešive isporuke emocija koje želi da iskaže.
Pošto još uvek jednostavno ne postoji razumno objašnjenje kako mu je uspelo da sa ovakvim glasom pola veka opstane kao svetski trubadur broj jedan, ostaje da mu se, kao i toliko puta do sada, prepustite bez okolišanja.
Nakon čemerne ljubavne lirike u prvoj pesmi, lagana jazzy progresija akorada u stilu Djanga Reinhardta u sledećoj Life Is Hard donosi opet stihove lake za identifikaciju, dovoljno da razumete da ćete jednog dana ako omatorite i vi šetati bulevarom uspomena, mudro zaključujući da je život teška rabota.
Dylan posle dosta vremena u instrumentarijum ubacuje harmoniku, čije je korišćenje u većini pesama derivat pravca poznatom kao tex-mex, a u samom Meksiku pod nekim drugim imenima (norteno, corrido, ranchero…). Album naravno teče sa nepogrešivim dylanovskim spojem melanholije, ironije, pronicljivosti, enigmatičnosti u naizgled sasvim jasnoj poeziji, i ostalog što će u decenijama koje dolaze biti predmet bezbrojnih studija, eseja ili doktorskih disertacija.
Na kraju hipnotičkog bluza o paklu kao rodnom gradu žene glavnog junaka pesme My Wife’s Home Town, Dylan se zločesto zasmeje, da bi odmah posle ovog cerekanja u mraku krenula relaksirajuća If You Ever Go to Houston, dovoljno vedra da bi je bilo koja hjustonska turistička organizacija komotno mogla uvrstiti kao soundtrack na prezentaciji svojih tura.
Together Through Life je ploča na kojoj je Dylanov bend svirački razuzdaniji u odnosu na zrelo detaljisanje sa prethodnih ostvarenja. Ono što se gubi u takvom postupku snimanja pesama “na keca” jeste poliranje koje je nekolicinu pesama iz prošle decenije već nakon prvog slušanja smestilo u gornji dom prebogate Dylanove pesmarice. Drugim rečima, biseri se ovde ne ukazuju odmah, osim eventualno pesme Forgetful Heart, čiji crazyhorseovski uvod potvrđuje da Dylan zaista sluša Youngove ploče, ali i da je ljubav trošna materija i da je zaborav uvek pobednik u bitkama sa svom ljubavlju koju imamo.
Ipak, kraj novog Dylanovog javljanja je nedvosmisleno optimističan: ka zalasku sunca njegovi junaci jašu sa umirujućim zvucima I Feel a Change Comin' On, da bi na samom kraju prešli u borbeni kas sa živahnom It's All Good. Emocije blede, svakim danom smo sve bliži času susreta sa zvezdama, političari lažu, para je sve manje, tonemo u živom pesku beskrajnih kriza…ali, sve je to dobro. Sve je to život, predviđen za ljude. Simple as that.
Uz povremene trube, ceo album kao da je soundtrack imaginarnog špageti vesterna, podkategorija zapata-vestern, u kojem Dylan kao ostareli revolucionar i autsajder za svoju zabavu peva svoje romantične pesme na periferiji neke meksičke zabiti, bez zanesenosti i bez ikakve potrebe da moćnom, korumpiranom generalu objašnjava da odgovor lebdi u vetru.
A kad iscuri deseta pesma, Dylan seda u limuzinu i kreće ka novom mjuziklu, saradnji sa McCartneyem, novim porcijama prastarih neobjavljenih pesama, novim priznanjima…i tako sve do kraja.
Bob Dylan je jedan od retkih ljudi koji svoj odnos sa celokupnim čovečanstvom može da svede na reči koje čine naslov ovog albuma - zajedno kroz život. Vrednost ove razglednice iz pozne faze Dylanove karijere neće, naravno, pomračiti sjaj klasika kakvi su Highway 61 Revisited, Blonde on Blonde ili Blood on the Tracks, ali će ostati kao uspomena na trenutak slave do koje stižu najmalobrojniji.
Povezano:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari