Treći album paraćinskog vunderkinda nastavlja da proširuje (zamišljene) granice hip hopa sve do tačke potpunog raskida
(Multimedia Records)
S obzirom na to šta sve možete zateći na domaćoj hip hop sceni, delovaće malo neobično ako Marčela nazovemo kontroverznim. Na kraju krajeva, nije li on dobri momak prijatnog lika i artikulisanog govora što objavljuje knjige, sa puno entuzijazma analizira stripove i piše kolumnu u Politici, svojeručno dajući domaćem hip hopu meru pristojnosti i domaćeg vaspitanja koja ga čini manje pretećim i prihvatljivijim čak i „običnim“ ljudima?
Jeste, ali upravo tu i leže koreni kontroverze. Marčelo, jedan od najrečitijih i najbržih repera na domaćoj sceni već godinama izaziva veoma oprečne reakcije kod raznih slojeva publike. Neki ga vide kao preko potrebni agens evolucije domaćeg hip hopa koja će ga podići iz mračne kaljuge pubertetskog fantaziranja o (seksualnoj i kriminalnoj) nadmoći. Drugi ga napadaju da je „reper iz čitanke“ čija je lirika patetična, neautentična, slaba... Nivo obožavanja, ali i nivo mržnje koje ljudi usmeravaju ka Marčelu, neuporediv je sa slučajem bilo kog drugog srpskog repera.
Treća strana medalje će samo zaoštriti ovu podelu. Već sa albumom Puzzle Shock Marčelo je pokazao da nema nameru da se zadržava u okvirima pravovernog hip hopa, praveći muziku prijemčivu i za širu publiku i pišući tekstove nezainteresovane za uobičajeno repersko nadkurivanje i narkotičko-pornografski hedonizam.
Ako vam se dopao Puzzle Shock, novi album bi mogao da vas oduševi. Marčelo ovde odlazi toliko daleko od uobičajene forme da u nekim trenucima samo količina izgovorenog teksta sugeriše da se radi o muzici sa korenima u hip hopu. Mešovita, ali vrlo ubedljiva ekipa muzičara i bitmejkera je na Trećoj strani medalje uspešno pomerila neke granice domaće produkcije, krećući se u prostoru omeđenom ležernim fankom, lounge jazzom i ciganskim poskočicama, bez primetnih padova i posrtanja.
Muzički, ovo je impresivna ploča i bez sumnje će još više proširiti krug ljudi zaintrigiranih Marčelovim, za domaće okvire jedinstvenim pristupom pop muzici. Ni to nije sve. Verovatno rezonujući da se u ovo doba redefinisanja vrednosti protiv piraterije valja boriti kvalitetom, Marčelo album isporučuje i u posebnoj verziji, izvanredno bogato zapakovanoj, dajući pored kitnjastog omota, na poklon i čitav drugi disk sa remiksima i alternativnim verzijama svojih starih pesama za šta imamo samo reči hvale.
Manje reči hvale imamo za zaštitu od kopiranja kojom je ovaj paket opterećen i koja poprilično otežava portabilnost ove muzike. Razumemo strah od piraterije, ali neka i oni razumeju da veliki broj nas muziku sluša skoro isključivo putem MP3 formata, čak i kada je kupujemo na CD-u. Takođe, s obzirom da je i pored ove zaštite internet preplavljen linkovima za download, pitanje je li se to isplatilo.
Takođe, ostaje da se vidi da li će se Marčelovo probijanje granica hip hop žanra u krajnjoj analizi isplatiti. Treća strana medalje je album na kome su sve njegove autorske idiosinkrazije još naglašenije nego pre. Nema sumnje da će mnogi biti impresionirani izrazito kvalitetnom muzikom i tekstovima ali bi se sve to, sem u par očiglednih singl izuzetaka, moglo pokazati prehermetičnim za prosečnog slušaoca.
Istovremeno, Marčelovi tekstovi i dalje umeju da pate od viška konceptualizacije, a manjka oštrice. Poetika bliža akademiji nego ulici ume da bude opasna stvar i veliki broj tekstova na ovoj ploči, spretno napisanih i strastveno izvedenih, deluju više kao skice za buduće Marčelove drame nego kao proživljene misli.
Zaista, kod drugih ovdašnjih repera, kada su dobri, čak i u najpijanijim ero/narko fantazijama iznad svega čujemo njih. U Marčelovim pesmama prečesto čujemo likove pokupljene iz književne tradicije, izvanredno uoblikovane stereotipe koji se, za naš novac, ipak osećaju stešnjeno u okvirima četvorominutne pesme.
Spisateljska veština ne može baš sasvim da zameni autentičnost. Marčelo će sigurno razrešiti ovaj problem kada ga postane svestan, nagađamo, pisanjem još romana i možda poneke drame. Ostaje da vidi šta će to značiti za njegovu muziku.
Audio:
Tri želje
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari