Popboks - ZABELEŠKE O SKANDALU (NOTES ON A SCANDAL) – Richard Eyre - Aska i vuk [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Filmovi · 13.04.2007. 00:00

ZABELEŠKE O SKANDALU (NOTES ON A SCANDAL) – Richard Eyre

Aska i vuk

Koliko god u Dijaboliku to izgledalo lako, Zabeleške o skandalu dokaz su koliko je teško zauzeti gard bezobzirno cinične opservacije malih ljudi zaplašenih kaznom i osudom društva kroz formu uzbudljivog psihotrilera. Preterano pravdanje i sentimentalizovanje žrtve (C.Blanchett) i neodlučnost između demonizovanja i crnohumorne distance spram progoniteljke (J. Dench) film svode na prosečno napeto obigravanje vuka oko ovce

Kristina Đuković

Ocena:
7
7/10

Scenario: Patrick Marber (prema romanu What Was She Thinkig: Notes on a Scandal, Zoe Heller)
Uloge: Judi Dench, Cate Blanchett, Michael Maloney, Bill Nighy, Andrew Simpson
Žanr: drama/triler
Trajanje: 92 minuta
Web:http://www.foxsearchlight.com/NOAS
Trejler: YouTube


Scenarista Patrick Marber nije slučajno odabran za adaptaciju romana Zoe Heller. Zabeleške o skandalu poseduju farsičan, na momente vodviljski raspored junaka iz Marberove drame Bliže – lančanu reakciju u kojoj svako voli nekog ko voli nekog trećeg. Barbara Covett (Judi Dench), profesorka istorije pred penzijom, potajno je zaljubljena u mlađu koleginicu Shebu Hart (Cate Blanchett), udatu za bivšeg joj profesora, a u vezi sa 15-godišnjim učenikom.
Osim toga, Marber je uspešno izveo adaptaciju romana Azil koji, slično Zabeleškama, barata motivima zabranjene romanse, emotivne manipulacije i ucene. Međutim, dok su ovi motivi u Azilu precizno sklopljeni u gotsku melodramu, Zabeleške pokušavaju da budu puno stvari odjednom.
ZABELEŠKE O SKANDALU (NOTES ON A SCANDAL)
Iz ruku reditelja Richarda Eyrea, Zabeleške o skandalu počinju kao voajerski psihotriler, prelaze u vodviljsku crnu komediju sa operskim deonicama viđenim iz prvog reda partera, i skončavaju kao moralitet. Lik Barbare Covett, budući opsesivan, određen samo jednim motivom – da se domogne Shebe i pretvori je u svoju družbenicu – funkcioniše u sva tri čina, bio sagledan iz prvog lica, kao iluzorna predatorka, ili sa strane, kao nestašna starica iz filma Arsenik i stare čipke.
Međutim, lik Shebe (Cate Blanchett), kao trpioca radnje, objekta Barbarine žudnje i manipulacije, vrluda usled Eyreove neodlučnosti: da li da je fetišizuje, ironizuje ili pravda, praveći od nje tragičnu junakinju iz ruskih romana. Shebina priča je, s jedne strane, sentimentalizovana do granice sladunjavosti: umetnica koja se prerano zakopala u brak s prvom očinskom figurom na koju je naišla, a deset godina brige o sinu s Daunovim sindromom prekraćuje povremenim bežanjem u svoj atelje, pun ploča i slika iz buntovničke joj mladosti.
S druge strane, ista ta romaneskno psihološki iznijansirana junakinja, koja, u jednoj potresno intoniranoj sceni, zamoli svog učenika/ljubavnika da se ne igra šeširom njenog bolesnog sina, postaje vodviljski lik u situacijama u kojim pokušava da umilostivi Barbaru. Ovo doprinosi da joj se smejete u potresnim scenama, a da vam je bude žao u onim u kojim Eyre odluči da se njome hladnokrvno poigra.
ZABELEŠKE O SKANDALU (NOTES ON A SCANDAL)
Iz preteranog straha da seksualnu vezu profesorke i učenika ne opterete bilo kakvim procenama, koje bi, u nekom čitanju, mogle da zazvuče moralistički, budući da ta problematika i nije centralna u filmu, autori odlaze u drugu krajnost, tretirajući ovu vezu kao standardnu preljubu u kojoj, tek slučajno, ljubavnik ima 15 godina.
Scene seksa između nastavnice i učenika zagrcnute su između bezobrazne zavodljivosti Larryija Clarka i hladnog voajerizma Todda Solandza. Odnos Shebe i Stevena deluje neuverljivo, na momente neplanirano komično, kao u sceni gde dečak, sedeći na ljuljašci, kaže 20 godina starijoj ženi s porodicom na grbači: „Ne mogu da ti pomognem, previše si komplikovana za mene“. Pri tome, ta esencijalna replika ne treba da bude komična, već potresna.
Nakon moralitetskog raspleta, Zabeleške ostavljaju utisak izneverenog potencijala i pokušaja da se deluje uvrnutijim i opasnijim nego što u osnovi jeste. Eyre prosto nema dovoljno cinizma da izgovori drugi deo naslova romana Zoe Heller: šta li je pa mislila.


Komentari

Trenutno nema komentara.

Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike

ELIZIJUM - Neill Blomkamp

Blomkamp protiv bogatih

Filmovi

THE SECRET DISCO REVOLUTION – Jamie Kastner

Pusti nas u discooooooo...

Filmovi

PRE PONOĆI – Richarl Linklater

I posle ponoći ja biću tu...

Filmovi

GDE JE NAĐA? – grupa autora

Lavirint kao takav

Filmovi

ŽESTOKE DEVOJKE – Paul Feig

Drugačije & normalno

Filmovi

MI PLAČEMO IZA TAMNIH NAOČARA – Velimir Stojanović & Marijan Cvetanović

Jug je južnije

Filmovi

NE – Pablo Larrain

Imaš moje ne!

Filmovi

RED 2 – Dean Parisot

Osveta po gerijatrijski

Filmovi