KRVAVI DIJAMANT (Blood Diamond) – Edward Zwick
Oružjem do prestiža
Biznis visokog rizika – šverc spornih dijamanata iz ratnog područja Sijera Leone – odvija se preko poroznih granica prema Liberiji. U lancu korupcije, p osrednik je afrički belac, koji statusne simbole plaćene ljudskim životima usmerava ka budućim vlasnicima
Scenario: Charles Leavitt
Uloge: Leonardo DiCaprio (Danny Archer),
Djimon Hounsou (Solomon Vandy),
Jennifer Connelly (Maddy Bowen),
Kagiso Kuypers (Dia Vandy),
Arnold Vosloo (Colonel Coetzee),
Benu Mabhena (Jassie Vandy),
Marius Weyers (Van De Kaap)
Žanr: triler/drama
Trajanje: 143 minuta
Proizvodnja: SAD, 2006.
Producenti:Gillian Gorfil,
Marshall Herskovitz,
Darrell Roodt,
Paula Weinstein,
Edward Zwick
Dizajner produkcije: Dan Weil
Direktor fotografije: Eduardo Serra
Web: http://blooddiamondmovie.warnerbros.com
Pomalo i dalje baby-face, ali bez sumnje sve zreliji glumac generacije, Leonardo DiCaprio je u najnovijem filmu krijumčar dijamanata iz ratnog područja Sijera Leone godine 1999. Biznis visokog rizika odvija se preko poroznih granica prema Liberiji, iz koje se, zahvaljujući birokratskoj dosetki, dragocenosti zvanično izvoze, bez obzira na to što ova zemlja nema resurse te vrste. Lanac korupcije kreće od potražnje ekskluzivnih londonskih i njujorških juvelirnica, koja i motiviše ponuđače – militantni RUF (Revolutionary United Front).
Pohlepno izrabljujući bogato tlo, rudnike dijamanata u oblasti Kono, svirepi vođa RUF-a provocira sukobe baš zato što je posledica rasula – besplatna radna snaga. Do mučnine, precizno su dočarani pohodi njegovih dečaka-vojnika odvojenih od porodica i prevaspitanih da bi služili održanju nelegalne trgovine. RUF-ov saučesnik je Danny Archer (
Leonardo DiCaprio ), posrednik koji statusne simbole plaćene ljudskim životima usmerava ka budućim vlasnicima.
Protivteža je sumanuto hrabra novinarka Maddy Bowen (Jennifer Connelly), iako svesna činjenice da su njeni tekstovi o zverstvima u zemljama iz kojih se prezasićenim tržištima dopremaju sirovine i roba gotovo neprimetni među izveštajima s berze i reklamama za te iste artikle. Ipak je uporna, iako je sasvim jasno da je puteve kriminala teško ugroziti. Držeći na oku velike profitere, Maddy posledice njihove gramzivosti pokušava da, koristeći svaku svoju privilegiju, učini malo podnošljivijim za izbeglice. Daleko manje altruističan je Dannyjev motiv da Solomon Vandy (Djimon Hounsou) pronađe svoju raseljenu porodicu, i zato koristi veze i mito, kad su UNICEF-ove procedure prespore.
Konkretan apel koji se tiče konfliktnih dijamanata dobija širi smisao izbegavanja da se vrednošću smatra ono što ugrožava život drugih ljudi. Bez herojstva, prikazano je krvoproliće, čudovišna afrička kvazielita u trenucima dok otima, gradeći svoj prestiž u razorenom društvu. U takvom je trusnom društvu isključivo onaj ko za razmenu nudi nešto jako profitabilno (utoliko unosnije ako ide nelegalnim putevima) sposoban da zaštiti sopstveno dostojanstvo i živote bliskih. Izvan tokova potkupljivanja, a opet primorani da se koriste taktikama moćnog klana, Maddy i Solomon suprotstavljaju se skaredno nezasitim profiterima.
Bez suvišne stilizacije koja bi gledaocu omogućila nadređen položaj u odnosu na taoce crvenog tla, Portugalac Eduardo Serra (takođe direktor fotografije u Chabrolovom filmovima
Ukus moći - 2006 i
Devojka presečena na pola - 2007) dočarao je teskobu vezanosti za zemlju, nemogućnost da se pobegne pred tuđom pohlepom koja razara sve što joj zasmeta na putu do resursa. Moćne akcione sekvence potpuni su odraz razjarenosti vladara tla zaslepljenih ciljem. Upečatljiv kontrast naizgled nezaustavljivom zlu jesu mirne scene u kojima Solomon priča o tome kako će njegov sin učenjem doći do dostojanstvenog položaja, u kojima novinarkina naivna, ali ne i patetična vera u ljude preti da razoruža cinika Archera.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.