Sto pedeseti album londonske etikete Ninja Tune peti je deo popularne serije kompilacija Ninja Cuts. Retrospektiva 50 karakterističnih downbeat, cut-up, sampledelica i hip hop radova na tri diska obuhvata period 1998-2008. Nindže guraju svoje male, agilne i uticajne podetikete Big Dada i Ntrone, i ispituju puls tržišta za nekoliko vrlo zanimljivih debitanata
"life is a videogame,
all you really own is a name,
the government programs your brain,
humans only inflict pain"
(NMS - Nephlim Modulation Sessions – Brave New World)
„Bring Madlib Up“
DJ Shadow/ (Mind Altering Demented Lessons In Beats)
Legendarno delo DJ Shadowa (Amerikanac Josh Davies) Entroducing... (’96), nastalo za mukotrpnih devet meseci na primitivnom uređaju AKAI MPC60, bilo je sastavljeno isključivo od sampleova. Ispod konstatacije da prilikom snimanja nisu korišćeni instrumenti, ritam-mašine ili klavijature, autor na omotu u više sekcija (zbog „daljeg istraživanja“) navodi uzore i savremenike.
U nizu podeljenom na pionire, nosioce spomenice, seniore/brigadire i hip hop style heroje, pored prvog funk nobelovca Jamesa Browna, te Kool Herca, Dr. Drea, Mantronika, na prilično visokoj poziciji nalazi se i producentski duo Coldcut.
Britanci Jonathan Moore i Matt Black su još rane ’87, pet godina pre nego što će osnovati jednu Ninja Tunes, zajedno sa zemljacima – S-Expressom Marka Moorea, duom M/A/A/R/S i projektom Tima Simenona Bomb the Bass – snimili i objavili prve uradi-sam hitove, sastavljene (skoro) isključivo od delova tuđih pesama.
Karakteristični šumovi, pucketanje starih vinila, dijalozi isečeni iz filmova čuju se delimično i na nedavno objavljenom trostrukom pregledu izdavačkih aktivnosti u poslednjih devet godina You Don’t Know – Ninja Cuts.
Petom delu serije kompilacija Ninja Cuts prethodili su Funkjazztical Tricknology (1995), Flexistentialism (1996), Funkungfusion (1998) i Funkflexology (1998). Kao i veoma slikoviti (glasoviti i učinkoviti) nazivi prethodnih nastavaka, pojedinačno upisane reči „You“, „Don’t“ i „Know“ na svakom od tri diska i pre prvog slušanja ukazuju na to da je došlo vreme za osvajanje novih teritorija.
Kao i na prethodnim Cutovima, u novom ruhu, kao talisman i zaštitni znak pojavljuje se tradicionalna pesma Atomic Moog (poslednji disk Know), jedan od prvih hitova Coldcuta. Domaći zadatak su s vrlo visokom ocenom uradili remixeri Qemist. Ovaj neobičan trio karijeru je započeo još 1997. u klasičnoj rock postavi bubanj-gitara-bas, da bi se zbog troškova transporta preselili na dva deka i dva laptopa, iza kojih se i dan-danas kriju na sceni.
Prvi trimestar otvaraju Berlinci Modeselektor remixom Bblazin ft. Face-T apstraktnog ragga hip hop producenta neizgovorivog imena, Frankokanađanina Ghislaina Poiriera. Heavybas na kub!
Nekadašnjeg britanskog ambasadora u Kini, propalog zabavljača u berlinskim naci-bunkerima, psihodeličnog Pop(era) Levija, bivši poslodavci – bend Ladytron – ostavili su usred turneje golog do pojasa i bez novca u, kako legenda kaže, okolini Plovdiva. Novi arbajtgeberi ne samo što su ga primili u toplo i nahranili, nego su i specijalno za njega i njegov novi bend osnovali poseban ogranak Ninja Tunesa – Counter Records.
Pored DF Doomovog ortaka, Amerikanca Daedelusa (Fair Weather Friends, foto desno), duo/kvartet The Heavy (Coleen) je topla preporuka za sve ljude čiji se muzički vidici automatski ne sužavaju posle preslušavanja prvog i drugog albuma brajtonskih svaštara Go Team!, ali i za one koji ne poznaju ove vrsne bendove.
Tajanstveni reper i producent, Afrobritanac odrastao u Americi, Daniel Dumile (MF Doom) pojavljuje se dvostruko zamaskiran imenom King Geedorah (Next Levels). Jazz, „mistično i prirodno“ repovanje. „Geedorah is a space monster. He s not from the earth.“
Jedan od najnepravednije zapostavljenih albuma u prošloj godini je Distance & Time. Fink – folkatronika, „mistična i prirodna“. Možda mu „distance & time“ pomognu da zavede širu publiku: „Don´t suppose it would be cool if we hung out?“.
Stara imena: The Herbaliser, The Cinematic Orchestra (sa pevačem Patricom Watsonom) i Amon Tobin (sa The Kronos Quartetom) u staroj formi, puno novih momenata i detalja.
Roots Manuva se u furioznom manuvadeličnom tempu seli sa prvog diska (Seat Yourself ft. Ricky Ranking) na drugi (Chin High).
Video:
|
Snimak s probe benda. Bubnjevi i basovi produbljuju klaustofobiju proto-D&B originala.
NMS (grandiozni, virtuozni, akrobatski rap na Brave New World), cLOUDDEAD (Physics of a Unicycle s klasika Ten), TTC (furiozni Francuzi „like the Snap! rapper being signed to Death Row”) i Willey (grime i UK garage pionir, mentor Dizzee Rascala) zaokružuju dominaciju podetikete Big Dada na sredini terena.
Najstariji snimak je slam-rap Blah Blah Mikea Ladda (’98): “If hip hop is the ghetto's CNN then Mike Ladd's Blah Blah could be seen as a sudden newsflash, a deft wake-up call pitched over sick snake-charming breaks and beats" (i-D).
Album Keepintime: A Live Recording (2005) je dokument samita u Los Anđelesu, na kom su se okupili DJ Shadow, King Britta, Cut Chemist, Charlie Dark, Ammoncontact, Quantic Soul Orchestra, O.H.N.O, Daedelus i J-Rocc da uživo džemuju s bubnjarskim legendama Paulom Humphreyem i Jamesom Gadsonom.
The Death Set (foto iznad), DIY trash Australijanci na privremenom radu u Bruklinu, tajni favorit muzičke štampe i kolega muzičara, nervoznom Around the World privode kraju drugi deo YDKa.
Na poslednjem CD-u, nešto mirnijiem ali daleko raznovrsnijem i psihodeličnijim od prethodnika, gostuje “Ramble Jon” Krohn, poznatiji pod monikerom RJD2 (za drugi deo umetničkog imena koristio je ime manjeg robota iz Star Warsa R2D2-a).
Epski True Confessions, Aesop Rockovog kolege sa Chocolate Industriesa samo je mamac za sempldelične klopke kojima su krcati albumi Deadringer (2001), Since We Last Spoke (2004) i The Third Hand (2007). Rezanje vena, vodoravno i horizontalno, zagarantovano.
Istim tragovima, još zanesenije i melanholičnije, kreće se drugi Ezopov i Raekwonov kolega Blockhead (Sunday Seance). Prošlogodišnja bojanka Uncle Tony’s Coloring Book, emotivna ispovest mlađanog “record diggera” boluje od neizlečive skromnosti i verovatno će proći još koja decenija dok neko ne iskopa ovo buduće remek-delo. Veliki talenat koji nažalost veći deo svog vremena troši uglavnom na: “e-mail, myspace, porn, and sports”.
Poslednji momenti mame uzdahe i suze. Alfred (Daedelus iz prvog dela YOU) i njegova supruga Laura Darlington pod imenom The Long Lost dele elektro-akustičnu pop lekciju iz Art of Kissing. Još se ne zna ime debitantskog albuma, koji bi trebalo da se pojavi do kraja godine. Željno ga očekujmo.
Do tada ipak može slobodno da se uživa u raskošnim i lepezastim delima desetoglavog nu-jazz kolektiva Јага Јаззист (foto iznad). Swedenborgske Rom – idealna muzika za pecanje i kampovanje. Sve u stilu filma Brokeback Mountain.
Mesta je tako malo a ima tako puno lepog o čemu može da se piše. Problem ovih 200 i nešto minuta je što kad dođete na kraj, nemate pojma šta ste slušali na početku. Zato slušajte CD-ove jedan po jedan, a zatim krenite u dalje i dublje istraživanje. Tako su i mnogi od autora na ovoj kompilaciji počeli da se druže s muzikom.
Spisak pesama:
1. Blazin' - Ghislain Poirier (Modeselektor Remix) |
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari