"Da biste postali šampion, morate pobediti šampiona", kaže Kanye West povodom tek završenog takmičenja s Fiftijem.
"Veoma sam zadovoljan što sam imao priliku da učestvujem u jednoj od najjačih „prvih nedelja“ u poslednje dve godine. Zajedno smo prodali stotine hiljada nosača zvuka. Ovo je veliki trenutak za hip hop – jedan od onih koji će u istoriji ostati zapisan velikim slovima", izjavio je istom prilikom Curtis '50 Cent' Jackson
Graduation:
Curtis:
Graduation Kanyea Westa – 960.000 prodatih primeraka u prvoj nedelji prodaje u SAD i Kanadi;
Curtis 50 Centa – 690.000 primeraka. Brojke su ispostavljene a glavni akteri su, odajući poštovanje jedan drugom, zaključili jednu od najuzbudljivijih epizoda u dosadašnjoj istoriji (rap) muzike ovog milenijuma. Šta se, zapravo, dogodilo i ima li muzika ikakve veze s tim?
Što se tiče 50 Centa, Curtis pokazuje da u ovom trenutku njegov autor nije sposoban ni za "trčanje njujorškog maratona" na kojem insistira (I run New York!), a kamoli za utrkivanje po većim prostranstvima. Očigledno je da su opsežne medicinske analize koje su prethodile njegovom "ulasku u klub" krajem 2002. ovog puta izostale.
Atmosfera i sirovost lirike Curtisa postepeno se razvijaju počev od pesme My Gun Go Off, preko Man Down i I Still Kill (u kojoj Akon isporučuje pristojne gostujuće vokale), do vrhunca prve polovine albuma i pesme I Get Money. Prvi veliki pad albuma je pesma Come & Go, u kojoj, preko iznenađujuće sterilnog Dreovog instrumentala, 50 uspeva lirički da podbaci još gore od Doktora na beatu.
Loš utisak se pojačava sledećom pesmom Ayo Technology, na kojoj su, doduše, Justin Timberlake i Timbaland ozbiljno obavili svoj deo posla, ali na kojoj 50 Cent ne uspeva da isprati tempo koji mu nameće uigrani hit tandem. Mimo solidnih beatova, ništa nije vredno pomena do pesama Straight To The Bank i Fully Loaded Clip, koje se izdvajaju kao retke u celosti uspele. Gostovanja Nicole Scherzinger u pesmi Fire i, naročito, Mary J. Blige u All Of Me ono su što će, pored dobrih beatova obe pesme, vrlo verovatno te numere dovesti do statusa klupskog (Fire), odnosno radijskog (All Of Me) hita.
Ocena Curtisa se može izreći u jednoj rečenici – 50 Cent je loš na ovom albumu. Opšti utisak je da su beatovi vrlo dobri, kao i da je većina gostiju opravdala učešće na ovom projektu, pa čak i ukrala šou od potpisnika albuma. Na drugoj strani, 50 Cent je uspeo da stvori tri-četiri dobre pesme i to one: 1. u kojima sam obavlja posao, i 2. u kojima ne govori mnogo o ženama, striptizetama, kurvama, seksu...
Na drugoj strani, pobednik boja Kanye West albumom Graduation dokazuje da je u trenutku stvaranja bio miljenik muza, za razliku od autora Curtisa. Dok se kvalitet beatova još i može porediti, mada i on možda preteže na stranu Graduationa, lirički sadržaj i zaokruženost albuma debelo su na strani Westovog dela.
Nekoliko puta u intervjuima istaknutu zamisao o stvaranju albuma koji će moći da izvodi na velikim, stadijumskim koncertima Kanye na Graduationu u potpunosti ostvaruje. Udaraljke i synthovi koje koristi na ovom albumu mnogo su "prostraniji", a tekstovi su, kako je isticao pre izlaska albuma, pisani tako da široke mase mogu da se prepoznaju u njima. Albumom preovlađuje pobednička, vedra atmosfera slavljenja života (na visokoj nozi) i individualnosti (Champion, Good Life, The Glory, I Wonder...).
Većina tekstova nosi pregnantne metafore i igre rečima, koje, uzevši zdravo za gotovo Kanyejevo autorstvo tekstova, pokazuju da ovaj samozvani Louis Vuitton Don nije u vrhu rap scene samo na osnovu zaraznih beatova.
Najveću inovaciju Kanye donosi pesmom Stronger, u kojoj, koristeći sample pesme Daft Punka, rekreira sirovi digitalni groove prve polovine 80-ih, koji je krasio izdanja jedne od najznačajnijih nezavisnih hip hop izdavačkih kuća Tommy Boy Records. Može se reći da je Stronger zapravo Planet Rock naših dana, pošto je Daft Punk za Kanyea ono što je Kraftwerk bio za Afriku Bambaatu.
Što se lirike tiče, Kanye u
Strongeru poseže za jednom od najrabljenijih alegorija rap muzike – naime, za onom koju je
Common predstavio hip hop svetu davne '94. u pesmi
I Used To Love H.E.R.. Govoreći o susretu s devojkom, Kanye zapravo govori o svom suočavanju s muzičkom industrijom i tržištem.
Isti obrazac koristi i u saradnji sa Chrisom Martinom u pesmi Homecoming, u kojoj je ženska osoba kojoj se obraća zapravo njegov rodni grad Čikago. Upravo ta pesma, uz numeru Big Brother, u kojoj sa umerenom dozom patetike govori o usponima i padovima prijateljstva sa Jay Zjem, donosi neočekivani lični pečat celom albumu i čini ga jednim od ovogodišnjih albuma kojima treba pokloniti pažnju.
Osim katastrofalne saradnje s
Mos Defom u pesmi
Drunk And Hot Girls (da, i Kanye pada na pesmi o ženama), dosad nepomenute pesme
Everything I Am,
Barry Bonds i
Flashing Lights takođe donose rime i beatove na visokom nivou i održavaju kvalitet bez muke se uklapajući u celinu
Graduationa. Što se gostiju tiče – Lil Wayne, T-Pain, Dwele, Young Jeezy... – svi su uloge odigrali bez zamerki.
Suma sumarum, čini se da uspeh Graduationa, albuma s najvećom prodajom u prvoj nedelji još od marta 2005. i 50 Centovog albuma The Massacre, treba pripisati koliko kvalitetu samog izdanja, toliko i neverovatnoj PRevari skuvanoj u kuhinjama Universal Music Group u okviru koje rade Def Jam i Interscope – matične kuče naših junaka.
Kada, pak, govorimo o zajedničkom rezultatu ova dva izdanja, onda je uspeh sigurno više oslonjen na hype nego na stvarnu vrednost albuma uzetih skupa. Bilo kako bilo, celokupna muzička industrija, a naročito industrija rap muzike, koja pati od najgoreg pada prodaje u istoriji, takmičenjem 50 Centa/Kanyea dobile su veliki podsticaj za dalji oporavak.
Neko će reći "na sreću", drugi suprotno, ali da bismo imali prave argumente u vezi s tim problemom pa shodno tome i potpunu procenu vrednosti slučaja 50 Cent/Kanye, potrebno je da se dobro zamislimo o globalnim ekonomskim kretanjima, što iziskuje mnogo veći prostor od onog koji ova recenzija ima na raspolaganju.
Komentari