Malo je ljudi kakav je Arto Lindsay – sa licem koje bi više pristajalo ujaku Harryja Pottera nego punk-rock veteranu, i sa paperjastim glasom koji se bori sa bukom gitare.
Mesto: Dom omladine Beograda
Vreme: 24. novembar
Produkcija: DOB
Malo je ljudi kakav je
Arto Lindsay – sa licem koje bi više pristajalo ujaku Harryja Pottera nego punk-rock veteranu, i sa paperjastim glasom koji se bori sa bukom gitare.
Iako je svoje prve muzičke avanture imao tokom bučnog, eksperimentalnog i prilično konceptualnog
No Wave perioda u Njujorku, u vreme istoimene kompilacije (1978) koju je priredio Brian Eno,
Arto Lindsay se kasnije u karijeri posvetio zvucima koje su svoje poreklo imali u Artovom brazilskom detinjstvu.
Svoj prvi koncert Arto je imao mesec dana nakon što je prvi put uzeo gitaru u ruke i tretirao je kao perkusivni instrument, pokušavajući da kontroliše ritam feedbacka i da istovremeno gitarom imitira tradicionalne brazilske instrumente.
Njegov prvi band,
DNA (1977-82), bio je jedan od ključnih NY downtown bendova: uz Ikue Mori za bubnjevima i Artom za vokalima i gitarom, bio je jedan od onih bendova koji su kratko trajali ali se dugo pamtili i citirali. Iako to tada mnogi nisu primećivali, to je bio world music objedinjen u punk-rock formi, uticaji azijskih ritmova kod Ikue Mori i brazilskih pevača kod Artoa, prevučeni distorzijom Njujorka.
Nakon DNA, još dve ključne grupe su bitne za Artov period sazrevanja –
Lounge Lizards (‘81-98) i
Golden Palaminos (‘83-96). U Golden Palaminos svirao je sa dvojicom muzičara koji će u narednim godinama izdati nebrojene albume – Johnom Zornom i Billom Laswellom i ex bubnjarem Pere Ubu, Antonyjem Fierom.
Upravo je Arto Lindsay nagovorio Johna Zorna da kupi veće ozvučenje i napravi svoj klub, što će kasnije dovesti do vrlo uticajnog NY kluba Tonic i imperije avangardne kompozicije i free-jazza – etikete
Tzadik. No, free jazz i improvizacija nisu dugo bili u njegovom primarnom interesovanju i Arto uskoro osniva više bossanova i generalno pevački orijentisan bend – Ambitious Lovers ('84-91).
Tada ostvaruje i još jedan svoj cilj - etabliranje svog glasa na način koji je oduvek želeo, i to uz pravo studiranje i proučavanje brazilskih pevača raznih generacija. Cele 80-te provodi na turnejama i upoznavanjima sa novim ljudima, i pošto su imali ugovore sa major etiketama, dolaze i do šire popularnosti.
Solo diskografija:
1995 - Aggregates 1-26
1996 - Hyper Civilizado (Remixes)
1996 - Mundo Civilizado
1996 - Subtle Body
1998 - Noon Chill
1999 - Prize
2002 - Invoke
2004 - Envy
2004 - Salt
|
Jedan od ljudi sa kojima je tih godina ostvario kontakt je i
David Byrne, i Arto će godinama kasnije biti asistent, prevodilac i saradnik na raznim Luaka Bop projektima i izdanjima. Tokom 90-ih, nekoliko solo izdanja sa sada već njegovom ličnom jasnom vizijom mixa svih brazilskih formi nailaze na konstantnu popularnost u svetu, pogotovu u SAD, a vremenom Arto otkriva i mlađe (elektronskije) producente koje poziva na saradnju i remixe. Pre dve godine, pesma
Fiction na
Matthew Herbertovom albumu
Goodbye Swingtime, koju peva Arto, bila je apsolutni highlight izdanja..
Kako to obično biva, u jednom trenutku obožavalac dobija priliku da sarađuje sa jednim od svojih idola, i tako Arto Lindsay dobija poziv da bude producent
Caetano Veloseu, pevaču kome se divio još dok je bio tinejdžer u Brazilu. Godine 1999. dobija i “latin Grammy” za produkciju.
Prošle godine izdaje i aktuelni solo album – Salt, još jedan susret kompjutera i bossanove, sa uticajima od Panasonica do Tom Ze-a.
Za svoj solo album Prize Arto je angažovao vizuelnog umetnika Matthew Barneya kao dizajnera omota, i iz tog poznanstva proistekla je prošlogodišnja instalacija De Lama Lamina (Iz blata, sečivo) koja kombinuje pozorište, film i muziku, a posvećena je karnevalu u Salvadoru, gde su muzičari iz senke prave zvezde. Za tu priliku Arto se još jednom vratio u državu u kojoj nije rođen, ali mu je najviše uticala na život.
Uz ovakvu karijeru, živi nastupi imaju posebnu vrednost. Kakav će biti susret bossanove i elektronike, buke i humora, u Beogradu sledeće srede – videćemo i čućemo!
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.