Čitav svet koji pulsira, zavodi, opija i koji dramatiku uvodi kao ponovnu disciplinu usada već kreativnom procesu slušanja muzike. Da, kreativnom - jer Múm prosto mame da se ovaj album (a i ostali) testira na svim mogućim lokacijama i aktivnostima
Múm su jedna od najbolje čuvanih tajni u današnjem pop svetu, a razlog tomeje uzalud tražiti. Jednostavno, oni egzistiraju na nekom svom meta-nivou koji je toliko blizu ultra-normali da prosečnom konzumentu zadaje glavobolje.
Da li je stvarno istina, kako je zapisano, da se sve melodije nalaze u vazduhu (ili vodi koju tako često spominju Múm) i da je samo problem naći ih, uhvatiti i napraviti pravi transfer? Grupe naizgled običnih ljudi, kao što su
Mogwai,
Sigur Ros ili Múm, mistifikuju svojom demistifikacijom ceo proces.
Za koju godinu će verovatno neko na njima dokazivati jedan od osnovnih r'n'r postulata: da je mistifikacija bitan, možda i najvažniji deo istog. Besmisleno ili ne - odlučite sami.
Ono što je konkretno pred nama je reizdanje prvog albuma koji je davne 2000. godine realizovan na etiketi
ThuleMusik i koji je mnogima doneo jako puno prijatnih sati.
Tada je kombinacija dečijih melodija liferovanih u etar uz podjednaku pomoć elektronskih i akustičnih instrumenata pomerila čitav jedan žanr na poseban način, to je sada više nego jasno. Čistotai jednostavnostsu sa godinama samo dobile na težini, iako je jasno da su uticaji imena kao što su Aphex Twin,
Kraftwerk ili Orbital (čuje li se to direktna posveta
Box na
Smell Memory?) verovatno bili i presudni na krajnje oblikovanje čitavog Múm izraza.
Ispod naizgled dečije snohvatice se krije jedan čitav svet koji pulsira, zavodi, opija i dramatiku uvodi kao ponovnu disciplinu usada već kreativnom procesu slušanja muzike. Da, kreativnom - jer Múm prosto mame da se ovaj album (a i ostali) testira na svim mogućim lokacijama i aktivnostima.
U raznim intervjuima članovi banda sugerišu da su najbolji izbori vožnja biciklom i negde tamo pod vodom. Lično mislim da bicikl i nije nešto pogodan, jer se može desiti da negde zalutate ili pak dospete na naslovnu stranu neke od tiražnijih dnevnih novina, te je moj izbor soundtrack za vožnju Beovozom. Ako ništa drugo, mali oblik građanske neposlušnosti u vidu pomeranja i mutiranja naše stvarnosti.
Naslovi pesama su, gledano sa ove distance i poredeći sa sledećim albumima, gotovo programski i mogu pomoći u kompletnom shvatanju ideje koju Múm nude, a koju naravno vi ne morate prihvatiti. Činjenica je da je ova ploča izdržala test vremena i sigurno uticala na izgradnju savremene elektro scene sagigantima kakvi su vremenom postali Four Tet i Boards Of Canada.
Múm su uspeli da povrate prava nad pločom i jedina izmena u odnosu na originalno izdanje je remastering koji je uradio Helmut Erler, poznatiji i kao Hey iz Hey O' Hansen.
Kao deo promocije, u londonskom Barbicanu su zajedno sa Cat Power održali koncert, koji je uspešno podržao reizdanje uprkos neslavnom kraju kojisu garnirali tehnički problemi. Po rečima prisutnih, nove pesme su sjajne i, naravno, minimalističke.. uvode dramatiku i u čekanje kod fanova sa sloganom - juče je bilo OK, a danas već dramatično.
Da, treba li rećiza one koji ne znaju da su Múm sa Islanda? Sigur Ros, Stafraen Hakon i Olsen, i ko zna šta još. I ko zna šta tamo još kriju vazduh i voda.
Komentari