Zagrebački Subversive festival, posle nekoliko godina postojanja, pozicionirao se kao izuzetno značajna manifestacija, a aktuelnost ovogodišnjeg tematskog fokusa samo je doprinela isticanju raspona i vibrantnosti intelektualne klime koju festival promoviše
U Zagrebu je od 5. do 19. maja održan peti po redu Subversive festival koji se sastojao iz dva dela - prvih nedelju dana dešavao se filmski program, dok je druga nedelja bila rezervisana za forum, svakodnevna predavanja, okrugle stolove, promocije knjiga i panele. Festival je ove godine tematski je bio posvećen trenutnoj krizi u Evropi. Brojna dešavanja u proteklih godinu i nešto dana, poput arapskog proleća, occupy pokreta, te pokreta indignados u Španiji, uspostavljanja tehničkih vlada u Italiji i Grčkoj koja su zaobišla procedure predstavničke demokratije, ponudila su klimu i osnov za razmatranje i preispitivanje postojećeg dominantnog društvenog sistema koji počiva na sprezi kapitalizma i demokratije. Tako su tokom forumskog dela, neki od značajnijih savremenih mislilaca poput Tarik Alija, Slavoja Žižeka, Majkla Harta, Saskie Sasen i drugih, inače čestih gostiju festivala, pokušali da istaknu paradokse i ćorsokake neoliberalizma. Analizirajući postojeće oblike protesta i društvenog angažmana, oni su istovremeno probali da iznesu moguće oblike suprotstavljanja i stvaranja novog, drugačijeg društvenog, političkog i ekonomskog poretka na tlu Evrope.
Uvod u taj posećeniji i medijski propraćeniji forumski deo je zapravo bilo svečano zatvaranje filmskog programa festivalskom premijerom grčkog dokumentarnog filma Katastrojka. Film predstavlja samostalni poduhvat novinarskog tima Arisa Chatzistefanoua i Katerine Kitidi, koji donosi pregled različitih postupaka privatizacija koja su se dogodila na teritoriji Evrope, počev sa privatizacijama u Rusiji početkom devedesetih, na koje se naslov filma i odnosi. Kroz prizmu sadašnje krize u Grčkoj, pre svega preispitujuću nametnute uslove Međunarodnog monetarnog fonda za agresivnijom denacionalizacijom strateški značajnih društvenih preduzeća poput vodovoda i železnice, film analizira slične procese koji su se dogodili u Francuskoj, Nemačkoj i Britaniji. Posledice tih dešavanja upućuju na brojne nelogičnosti koje su nastale, kako u poslovnoj politici privatizovanih preduzeća, tako i u proizvodnji i krajnjem zadovoljavanju potreba potrošača, odnosno građanja. Naravno, jedina konstanta jesu skok cena usluga i povećani profiti privatnih kompanija. Film se tako neskriveno postavlja nasuprot postojećih poslovnih i političkih praksi vladajućih nomenklatura Evrope, pozivajući na odbacivanje kapitalizma kao dominantnog sistema. Mada vizuelno ne prviše upečatljiv ili zanimljiv, film iskazuje jasan i ubedlji stav njegovih autora, koji su oni ponovili tokom razgovora sa publikom (posle projekcije filma), doprinoseći opštoj atmosferi koja je vladala čitavim festivalom. Film je inače snimljen novcem sakupljenim od dobrotvornih priloga ljudi širom sveta i može se slobodno pogledati na internetu.
Opštoj atmosferi protivkapitalističkih sentimenata doprineo je i Italijanski dokumentarac Samit. Svedočanstva i snimci o brutalnoj i krvavoj odmazdi policije protiv antiglobalističkih protestanata tokom G8 samita u Đenovi 2001, neizostavno proizvode osećaj zgroženosti i zapanjenosti nad stepenom bezumnog nasilja i doprinose gnevu usmerenom prema organima vlasti, te njihovim sakrivenim i nehumanim razlozima za takvo delovanje.
Filmski festival bio je sačinjen od nekoliko programa: pregled novih tendencija evropskog i latinoameričkog filma, program Migracije i Četvrtog filma, koji donosi moguće primere filmskog stvaralaštva samih pripadnika autohtonih zajednica, poput aboridžinskih, indijanskih ili eskimskih filmova. Selekcija briselskog festivala posvećenog ženama stvaraocima Elles Tournent – Dames Draaien ponudila je i možda najzanimljiviji film drugog dela festivala. Devojke iz tržnog centra izlaže priču o tinejdžerki koja pokušava da prepozna svoje mesto i formira svoj identitet u odnosu na seksualno aktivne drugarice, potencijalnog dečka i roditelje koji joj ne posvećuju previše pažnje. Slično filmu Klip, Devojke preispituju značaj i ulogu seksualnosti u životu mlade devojke, no ipak nude jedan konvencionalniji okvir kroz formu priče o novajliji, došljakinji u novu sredinu koja uči, otkriva i stvara svoje mesto u novoj sredini. Film nudi zanimljiv prikaz procesa otkrivanja seksualnosti kod jedne mlade devojke, procesa koji je društveno uslovljen - borba za poziciju u novoj školi, i potpuno se odvija kroz prihvatanje i oponašanje dominirajućih konvencija objektivizacije žena.
Zagrebački Subversive festival, posle nekoliko godina postojanja, pozicionirao se kao izuzetno značajna manifestacija, a aktuelnost ovogodišnjeg tematskog fokusa samo je doprinela isticanju raspona i vibrantnosti intelektualne klime koju festival promoviše.
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.