Nova domaća nezavisna etiketa Àsino Elettronico startovala je kompilacijom "nežanrovske" elektronike
DIY (tj. "uradi sam") kultura prvi put je javno pokazala svoj iskren i katkad krezav osmeh u eri buđenja punka. Velike izdavačke kuće su tada odbačene kao u najmanju ruku nepotrebne, a eventualno i kao kapitalističko zlo ili čak instrument krajnjeg obezvređivanja umetnosti. Ipak, mnoge grupe i autori napuštali bi ovaj način razmišljanja već posle najmanjeg nagoveštaja veće slave ili bogatstva, užurbano škrabajući svoje potpise na ugovore velikih kompanija.
Na sreću, ovo nije ugrozilo DIY pokret - naprotiv, on je upravo postepenim napuštanjem samoopravdavanja sazreo, da bi u današnje vreme pre svega bio opšteprihvaćena praksa, a sve manje ideologija. Međutim, upravo gitarski stilovi iznikli iz punka su delimično ostali vezani za muzičku industriju, i to pre svega zbog nemogućnosti da bez ozbiljno opremljenih studija za snimanje (i posedovanja znanja o muzičkoj produkciji) stvore muzičke zapise prema kojima se javnost neće odnositi kao prema "demo" snimcima.
Legenda: |
Zato danas elektronika vodi DIY kolo. Nekoliko stotina evra, malo ilegalnog softvera, inspiracija i upornost su danas dovoljni da jedan čovek povede svoju kreaciju od ideje do objavljivanja. Uz ovo prirodno dolaze CC licence, net izdavaštvo, kao i činjenica da će ovi autori koru hleba zauvek morati da traže izvan umetnosti - bilo muženjem kakvog NVO-a ili zapošljenjem u banci.
Sadašnjost i budućnost elektronike upravo tako izgleda, čak i u Srbiji, a Àsino Elettronico je samo jedna u nizu etiketa koje nastaju iz čistog entuzijazma nekoliko pojedinaca, a nestaju najčešće samo iz lenjosti ili razočaranja istih tih osoba. Ovog puta entuzijazam je potekao iz net zajednice ĆaoZdravo, te je nakon formalnog udruživanja u etiketu Àsino Elettronico nastala ova kompilacija, kako autori navode, “neobične" i “nežanrovske” elektronske muzike.
Da se razumemo, za one sa manjom netrpeljivošću prema delimično proizvoljnim stilskim određenjima, ovo izdanje bi velikim crvenim pečatom bilo obeleženo kao IDM. Međutim, pojedine numere, pre svega retro acid zvukom obojena Dada Gull (Abadroza) glatko ulaze u plesne okvire. Na ostatku kompilacije, čak i kada je ritam postavljen u prvi plan, to je urađeno pre svega uz veliko poštovanje glič tradicije, te se samim tim pretežno ograničava svaka rejv upotreba.
Izdanje otvara Volarićevo atmosferično Svitanje, po aranžmanu jednostavan ali bujan muzički komad. Nakon nešto energičnije Eclipse (Koneyn) i već pomenutog Dada Skull, nivo adrenalina opada u Noćnom pastiru sastava Bicikl koji privlači pažnju više pojavom (predstavljaju se kao grupa iz Litvanije i nastupaju iza paravana) nego samim zvukom. U pitanju je smireni spoj arhaičnih melodija i ritmova sa pozadinskom bukom koji sve do pred kraj prolazi kao pristojno ambijentalno delo, da bi u prvi plan izašli antiklimatički digitalni "poiinng!" efekti, koji ruše sve do tada stvoreno a pritom ne unose čak ni iznenađujući ili valjano komičan element.
Youth A.D.
Kompilacija se zatim vraća mračnijem zvuku preko pesma Z.Bonea New Way da bi kulminaciju dostigla u Mathematics on Kethamine autora neizgovorljivog imena "Xiqhhyiecryn" (blagosloveni neka su Ctrl+C i Ctrl+P). Njegova kreacija je daleko smislenija od njegovog imena, i ona čini emotivni vrhunac izdanja. Dobitna kombinacija je verovatno harmonijski niz u stilu Boards of Canada, ali tome doprinose i ostali elementi, pre svega dekonstruisani, izdeformisani i izlomljeni d'n'b ritam i pozadinski semplovi bolnih i delimično neprepoznatljivih ljudskih vrisaka.
Slede još dve pesme: pomalo jednolična ali u najmanju ruku simpatična Life Support (od Youth A.D.), kao i divna Cap od Nemanje Lazića koja spaja osećaj urednosti i uzbuđenja, te uz bogat aranžman, okrepljujeće melodije i skladno uređenje zvuči sveže i nenametljivo.
I pored nekoliko zaista odličnih kompozicija, najveći adut ove kompilacije jeste ujednačenost, brižljiva uravnoteženost zvuka i pametan redosled numera. Nju itekako vredi slušati od početka do kraja i skoro da bi mogla proći kao dobro ostvaren album jednog jedinog (mada eklektičnog) autora. A uzimajući u obzir raznovrsnost zastupljenih stilova, ovo je ogroman uspeh, te treba da bude ugledni primer za ostale domaće priređivače sličnih izdanja.
Audio:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari