Šest meseci nakon što je šesti album najboljeg repera na svetu bestidno pokorio top liste kao skoro ni jedan drugi hip-hop stvaralac u pisanoj istoriji, pravi je trenutak da se hladne glave proceni njegova stvarna važnost
Wayne Carter je čovek ekstrema, barem je to jasno. S jedne strane, njegovoj tvrdnji da je najbolji reper na svetu (koju će i na ovom albumu prkosno ponoviti) težinu će dati doskorašnji šampion Jay-Z, koji gostovanjem u pesmi Mr. Carter ohrabruje naslednika da ide dalje i bude tvrđi nego što je on ikada bio.
Sa druge strane, Wayne je reper koji prkosno odbija da se takmiči i svoju najboljost dokaže u direktnom sukobu sa rivalima. Ne samo da je njegov stil spoj dementnog mumlanja i dadaističke glosolalije, kao da je pokojni ODB ustao iz groba i pokušava da se seti kako se repuje, već mu je i sam sadržaj stihova često lišen značenja.
Zavodljivost hip-hop lirike uvek je bila u klizanju značenja između nivoa pojavnog, impliciranog, naslućivanog i samo zamišljenog, sve uz neprekidnu ritmičku i fonetsku igru. Wayne ovu formulu dovodi do ekstrema, izlazeći sasvim na drugu stranu: njegovi stihovi možda zaista više ne znače ništa. Na kraju krajeva, njegova ultimativna battle filozofija je ’ja ne slušam tvoje ploče’ – jedno gotovo budističko probijanje ograde borilišta i presecanje gordijevog čvora samozadovoljnim sleganjem ramena.
A opet... a opet, pored sve svoje frivolnosti, Wayne Carter je daleko od ispraznog, čak i od prizemnog izvođača. Kao nindža koji protivnika napada iz potaje, sa strane na kojoj ga niko nije očekivao, Wayne će slušaoca bez napora oboriti s nogu kada kroz bujicu gotovo slobodno asociranih stihova slatkog besmisla proseče nekom britkom, sjajnom figurom.
Ne verujete? Slušajte Dr. Carter na kojoj preko Swizz Beatzovog savršenog jazz groovea Wayne dosledno izvodi duodramu gde, u ulozi umornog lekara spasava život posrnulom hip-hopu. Ovo su trenuci u kojima se setimo da je Carter, za razliku od manje uspešnih kolega koji su karijeru započinjali kao dileri i obijači, prvo bio dete-glumac u školskoj dramskoj sekciji a da je diskografski aktivan izvođač od svoje petnaeste godine.
Ili, slušajte Tie My Hands gde ćete čuti jednu od najiskrenijih i najelegantnijih priča o uraganu Katrina koji je uništio Wayneov rodni grad. Da je rođen u nekoj drugoj porodici, Wayne bi bio romanopisac ili esejista, koji bi verovatno istovremeno pisao čitave tomove fonetske poezije sastavljene samo od nabacanih slogova bez značenja.
Tha Carter III je ploča na kojoj su Wayneovi ekstremi u punoj snazi. Sa jedne strane su bezvezni televizijski hitovi poput monstruoznog Lollipop, autotuneom pokretanog pop komadića koji ne bi mogao biti plići ni da je urađen u dve dimenzije, ili nešto dostojanstveniji Kanye Westov bit za Comfortable koji podseća na razvodnjenije momente fanka 70-ih.
A Milli
Sa druge strane su monstruozni groove genijalno minimalne A Milli u kojoj producent Bangladesh još jednom potvrđuje zbog čega je u ratu zapada i istoka pobedio jug a Wayne zvuči kao da baulja po studiju sa mikrofonom zarivenim direktno u larinks, ili prefinjeno dementna Phone Home. Na sredini je Mrs. Officer koja je fantastično pametna pesma, ali sa fantastično iritirajućom muzikom.
Tha Carter III je takav: red čistog mačevalačkog savršenstva, red filera, red prave emocije, red opscene ispraznosti.
Zašto je onda ovo važna ploča?
Idemo dalje.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari