(Take it or leave it/ Rap Cartel)
Kada ni vaša najuža porodica nema razumevanja za ideju da su dosledna vulgarnost i pornografska estetika legitiman umetnički izraz, kakve šanse imate da vas prihvate mase? Pogotovo ako ste ženskog pola i bavite se hip hopom... u Srbiji
Žene koje istupaju iz uobičajene uloge tradicionalnog seks simbola, koje ne hvataju na lepotu i seksepil već na bezobrazluk i opscenost, za domaću muziku – estradnu ili andergraund – pojava su koju je gotovo nemoguće smestiti u postojeće estetske i socijalne okvire. Beogradski hip hop dvojac Bitcharke na travi je tom primetnom razlikom uspeo da privuče ne samo pažnju domaće hip hop zajednice već i šire javnosti, čiji ih je deo i prihvatio kao simbol ženske snage i otrzanja zaparloženim balkanskim polnim stereotipima.
S druge strane, ovo je bio i njihov usud. Karakteristično mačoidna, čak mizogina hip hop publika nije se trudila da gleda mnogo dalje od provokacije na površini, pa je kratka karijera Bitcharki bila obeležena intenzivnim nerazumevanjem između umetnika i slušalaca, ponekad daleko preko granice uljudnosti. Konačno, probijanje izvan granica hip hop geta nije moglo da ode dalje od nekoliko simboličnih pojavljivanja na neuobičajenim mestima – kada čak ni vaša najuža porodica nema razumevanja za ideju da su dosledna vulgarnost i pornografska estetika legitiman umetnički izraz, kakve šanse imate da vas mase prihvate?
Rap Cartel nastavlja s katalogiziranjem najprljavijeg hip hop stvaralaštva prve decenije ovog veka, obavljajući posao koji se ne svodi na čistu arheologiju, već na ispisivanje bitnih stranica domaće pop istorije. Dobar broj značajnih ili u najmanju ruku bizarno interesantnih hip hop imena tokom proteklih deset godina stekao je ograničeno kultni status, ali i ostao upamćen samo preko imena na internet forumima i loše tagovanih mp3 fajlova.
In memorian 2002-2006 je tipičan primer. Ovo je kompilacija koja prikuplja skoro sve postojeće snimke eksplozivnog ženskog dua, mapirajući njihov put kroz katakombe beogradskog hip hopa i saradnje sa etabliranim pripadnicima 43-23 ekipe (Bad Copy, Prti Bee Gee), Beogradskog sindikata (Škabo) i, uslovno rečeno, novijim snagama (MC Monogamija na najnovijim snimcima).
Muzički, album je u najboljem slučaju neujednačen, što se može i očekivati od retrospektive hip hop sastava koji nikada nije imao izdanje i koji se oslanjao na poklonjene matrice. Uživo, Bitcharke su uvek bile nezaustavljiva lavina militantnih bas-lupova i rafalne mikrofonske paljbe. Na snimcima, ovo je salata – od boom-bap hip hopa i, za 43-23 zvuk tipično polunarodnjačkih poskočica, pa do garagea i 2-stepa, sa oscilacijama u zvuku, kvalitetu i namerama. No, ako ništa drugo, u jedno nema sumnje: Una i Maraya su, što se tehnike tiče, bile rame uz rame sa svojim muškim saradnicima, isporučujući lavine brzih, besnih stihova, začinjenih odmereno ironičnom kašičicom erotike.
Tekstualno, kao i slični sastavi, Bitcharke su uvek balansirale na granici između šok-taktike, podsmeha samim sebi i kritike malograđanštine. Iako povremeno rascepkani u nepovezane fragmente i ne sasvim jasno usmereni, tekstovi Bitcharki nikada se nisu mogli svesti samo na prostu verbalnu pornografiju.
Bitcharke uživo - Exit, 2005.
Čak i u najslabijim momentima ovde (recimo Srpska domaćica), prizemniji humor barem pokušava da dotakne dublju poentu. U onim jakim, slušalac biva verbalno pretučen i nemilosrdno suočen s duhovnim siromaštvom, socijalnom bedom i erotskom nezrelošću Srbije u kojoj sponzoruše rade ono što ne vole za novac da bi kupile ono što im omogućuje da to... i dalje rade za novac (Šipovala rac).
Na drugoj strani, obične devojke ispadaju kurve što naprosto vole seks pa nije ni čudo što sve više vole da duvaju s ortacima nego da se upuštaju u nesigurnu budućnost udvoje sa (možda pogrešno) odabranim (Voziš se s debilom).
Konačno, pesma koja otvara album, E 'de si, e 'de si, možda je najsavršeniji primer čiste, neposredne vulgarnosti i čiste, dirljive emocije koji podseća da smo jako, jako davno postali toliko cinični da nas razgovor o intimnim, emotivnim i, na kraju krajeva, važnim ljudskim pitanjima ovih dana samo tera da okrenemo glavu na drugu stranu.
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari