Posle velike pompe, skandala sa skarednim spotom i bregovićevski veštog medijskog
pripremanja terena akcijom “plati, pa kreiraj”, krajem prošle godine pojavio
se novi album (u daljem tekstu BSiČ) nekadašnjih riječkih punk prvoboraca
sa naslovom koji bi zvučao intrigantno i da se bombardovanje Srbije i Čačka
nije desilo, a desilo se (naslov je izvučen iz stiha “Gazio po livadi maslačak/pregazio
Srbiju i Čačak” iz pesme Ženu varam sa prethodnog studijskog albuma Jedina).
Zato odmah da pojasnimo: ovakav naslov nije zluradi izraz predrasuda koje su
dobile na snazi razbucavanjem SFRJ, već su same predrasude, nacionalna opijenost,
frustracije, ksenofobija, dominantni kič realizam i recentna retardiranost
južnoslovenskih plemena ono što je Let 3 uzeo za temu na BSiČ.
"Hej, Sloveni i ostali, debelo smo zaostali."
"O, da li?"
Zato se o BSiČ može govoriti na dva nivoa: konceptualnom i muzičkom. Pozabavimo
se prvo suvoparnijim delom: implicitna dijagnoza društava koja naseljavaju
prostore od Vardara do Triglava sadržana na ovom albumu precizno je definisana
kao opstajanje mitskog bratstva i jedinstva u današnjoj sasvim realnoj zaostalosti
i obolelosti svih pomenutih društava sa specifičnim i manjim razlikama.
Ponegde je standard bolji i državna administracija nešto sređenija, ali i
dalje tinjaju neusahle ambicije malih naroda da budu veliki, koje se ispoljavaju
kroz česte huliganske, fašističke i rasističke ekscese; tu idilu ne menja suštinski
ni činjenica da se na jednom delu ex-yu teritorije (Kosovo) događa proces buđenja
naroda koji je većina evropskih naroda preležala u pretprošlom veku, a da istovremeno
drugi (Slovenija) uživa u blagodetima EU.
Prostori bivše Jugoslavije su bili i ostali provincija velikih carstava i
teren za političko i vojno eksperimentisanje i ekonomsko eksploatisanje, dok
se vlasti novih država busaju u grudi ostvarujući svoje vekovne/tisućljetne
civilizacijske halucinacije pred zapenjenim pogledima poslušnog puka.
A pošto smo ipak na terenu muzičke kritike, ono što raji u svih pet država
bivše zemlje često daje krila jeste jeftin bućkuriš (imenujmo ga za ovu priliku
bez pojmovnog cepidlačenja) – turbo folk – u kome paralelno plivaju nacionalna
epika i lična neostvarenost, a što debelo naplaćuju Marine, Fute i Zlaje nekada
bratskih naroda i narodnosti; pod taj političko-estradno-pornografski pojam
spadaju i zvezde Granda, i hrvatski zabavnjaci, i srpski folk denseri, i Tompson,
i političari sa svojom patetičnom demagogijom na uvredljivo niskom nivou; sve
je to turbo folk podjednako, jer cela ta besprizorna menažerija izlazi iz istog
šinjela, jeftinog koliko i ljudski život i rad u većini država bivšeg Titovog
carstva.
I zato njeno polje delovanja ne prelazi Ohridsko jezero na jugu, niti Alpe
na severu Balkana + gastarbajterske ispostave. Neko bi možda primetio da ni
Bugari nisu imuni na turbo folk, ali da ne razvodnjavamo temu.
Sve što nam se događa, mozgovi nam tupe…
Zvučna događanja na BSiČ bi se mogla opisati kao kemp tretman ovog
kičastog fenomena kakvim ga Let 3 vide u svim bivšim SFRJ regionima: u pitanju
je brutalni miks srpskih kola, fragmenata komične opere sa južnoslovenskim
motivima Ero s onoga svijeta, prostakluka u kemp oblandi, Miše Kovača
i Hendriksa, balkanskog folka u spoju sa vokalnom deonicom Zoje (Lira Vega)
iz šeste kosmičke dimenzije, nikada ovako ubojite sviračke egzekucije benda,
narodnjačkih trilera pokupljenih sa đubrišta Ibarske magistrale, zborskog pevanja,
audio pornografije (pesma Kurcem u čelo kao verovatna reakcija na
munjevito otvaranje, za mnoge suvislije sadržaje, kontaminiranih kanala komunikacije
između bivših bratskih republika prilikom pojavljivanja u javnosti sexy avantura
poznate hrvatske pevaljke), pop himne Beograde Đorđa Marjanovića (u
verziji benda i sama pesma i ideja Beograda kao realno ključnog grada evropske
provincije interpretirana je kao kič, mada u Hrvatskoj ova i druge “srpske”
pesme na BSiČ verovatno deluju uvredljivo za tamošnji malograđanski
javni moral)…
Nešto ipak tu ne štima…
Ukratko, BSiČ predstavlja trijumf i, nadajmo se, stavljanje tačke
na vodviljsko-cirkusantsku crtu u opusu Let 3, koja se nešto stidljivije pojavila
na prethodnom albumu Jedina, da bi na BSiČ postala dominantna,
tako da Let 3 nema gotovo ništa osim nje da ponudi – svega nekoliko numera
koje je Let 3 komponovao za BSiČ ne trpi poređenje sa ranijim vrhuncima
benda. Pesma Ciklama, koja se tradicionalno pojavljuje na albumima
grupe, u najnovijoj goth-metal verziji zvuči sumanutije nego ikad, i to je
jedna od retkih svetlih tačaka na albumu. Nije od neke koristi to što Let 3
na BSiČ pravilno uviđaju bezbrojne anomalije života na Balkanu na
početku 21. veka. Ne pomaže ni konceptualizacija muzičkog albuma kao socijalno-antropološkog
ogledala u kojem se odražavaju socio-psihološke, društveno-političke i muzičke
tvorevine nove Jugoslavije; ne pomaže ni rastezanje estetskog pluralizma do
krajnjih granica: ovo je, uprkos mestimičnim duhovitostima i svetskoj produkciji,
jednostavno mučno i dosadno za slušanje. Ne zato što je Let 3 na BSiČ preterao
u mnogo čemu, jer nije, već zato što je promašio u polaznoj ideji.
Gde li si sada, mladosti moja, zašto su tebe od mene ukrali?
Kako osim promašajem objasniti činjenicu da ubedljivo najuzbudljiviji trenutak
albuma predstavlja obrada novokomponovanog folk klasika Šabana Šaulića Dođi
da ostarimo zajedno pod imenom Dijete u vremenu (pesma počinje
citatom početnih taktova Child in time)? U Dijete u vremenu sve
kockice BSiČ mozaika uspešno funkcionišu: bogat, ne i pretrpan aranžman,
izuzetna melodija, ženski glasovi koji pevuše lascivan tekst na nemačkom, odsustvo
bilo kakve ironijske distance, ortodoksno heavymetalsko zapevanje, kristalno
jasna acocijativnost i namera da kroz jeftino sentimentalne reči Šaulićeva
pesma u briljantnoj Prljinoj interpretaciji dobije novo značenje, kao poslednje
zbogom jednom važnom delu identiteta svih koji su živeli u SFRJ, a koji je
zauvek izgubljen.
Let 3 u ovom komadu zalaze iza pojavne realnosti i zato Dijete u vremenu predstavlja
neobičan i potresan trenutak u stvaralaštvu benda. Kako je, međutim, moguće
da jedan ozbiljan rock bend, ponikao u najljućim punk i postpunk pretumbacijama
80-ih, najubedljiviji muzički momenat na albumu doživljava u obradi Šabanovog
folk šlagera, dok na ostatku materijala zamorno atakuje na slušni aparat odajući
počast i pridajući univerzalnu vrednost primitivnoj estetici balkanskog melting
pota, koja je, propuštena kroz kontrolisane političko-estradne filtere, dobila
svoj izraz kao turbo folk, amblematično predstavljajući balkansku apokalipsu
90-ih?
Moguće je, jer je Let 3 pogrešno procenio da slika tzv. zapadnog Balkana
data na BSiČ pokriva sve ključne aspekte života novoformiranih ex-yu
društava, pretvarajući sopstvenu karijeru u pasivnu glinu koju oblikuje surovi
balkanski zeitgeist, bez ikakvog pokušaja narušavanja obrazaca mizerne svakodnevne
egzistencije na ovim prostorima, bez traženja onih retkih svetlih, uzdižućih
i potpuno zanemarenih tačaka koje će nas, ako već nismo izgubili nadu, učiniti
boljima.
U pesmi Riječke pičke strofu čini nabrajanje imena desetina regiona
bivše Jugoslavije koje zaključuje stih “nigdje takvog grada nisam vidio/nigdje
takvog grada nema”, i ovaj usiljeno poletni komad zaliči na isticanje nekih
vrednosti ovih prostora ili bar čišćenje lične savesti poput Handkeovog u Oproštaju
sanjara od devete zemlje. Međutim, pesma se tada pretvori u odu atributu
iz naslova pesme.
Da je ovakav album snimio neki mlađi ili manje afirmisan bend, ili da se
na prostorima SFRJ od 1991. do 2000. nije desilo sve što se desilo, ocena možda
ne bi bila ovako oštra; međutim, u slučaju Let 3, koji su burne 1991. pevali
stihove poput “gurnuću cijev u usta predsednika svijeta/srušiti sve/poljubiti
neprijatelje” (u pesmi Mona sa jednog od nekoliko snažnih rockerskih
svedočanstava o raspadu jedne zemlje, izvrsnog albuma El Desperado -
1991) i time autora ove recenzije pelcovali od tada popularnih idiotskih etničkih
generalizacija poput one o genocidnim narodima, pitanje spremnosti da se suštinski
zatalasa ustajalo mrtvo more istočnoevropske provincije gubi na značaju.
Ako se setimo kako je svojevremeno Laibach dizao prašinu, sa kojim Let 3
dele producenta Iztoka Turka, videćemo da su sopstvenu subverzivnost i pogađanje
pravo u metu zasnivali na ispravnom uviđanju odnosa između istorije, vlasti,
društvenog poretka i zvaničnog soc-realizma u kulturi bivše Jugoslavije, bar
do njenog raspada, do kada je njihova karijera imala puni smisao; BSiČ takav
domet ne može imati, jer se zasniva samo na percepciji mračne konfuzije koja
ovde predugo traje, dodatno i bespotrebno je povećavajući.
Umesto postapokaliptične verzije Buldožera, što je bio okvirni pravac benda
na solidnom albumu Peace, žustrom Živi kurac i delimično
na Jedinoj, ogroman radni elan koji je bend uložio u oblikovanje BSiČ završava
u živom blatu pseudointelektualnih mistifikacija u stilu 99 odsto srpskih TV
voditelja.
Cesta je siva dok šapuće nada pod puderom prkosa…
Let 3 su sa BSiČ potpisali rockersku kapitulaciju: taj poraz – ako
ostavimo po strani eventualna nebulozna tumačenja da je ovo postmodernistički
kolaž u maniru "pohvale ludosti" koji omogućava novo čitanje poznatih
pesama koje se na BSiČ mogu čuti – Let 3 su neposredno priznali stavljanjem
u funkciju balkanske predstave sa pucanjem i pevanjem nekoliko sopstvenih poznatih
pesama, svesno skrnaveći hitove poput Vjeran pas, Izgubljeni ili Tazi
tazi u bonus numeri Most na Drini ćuprija.
Dakle, ako ih ne možeš pobediti, a ti im se pridruži u njihovom vampirskom
orgijanju, poruka je koju šalje Let 3 sa BSiČ, umesto da pokušaš vampiru
zabiti kolac, makar i bezuspešno. Pa onda kada vidiš koliko je sve to prizemno,
jeftino, pa i opasno, nauči da ceniš ono što je zaista vredno.
Jedna druga stripovska mudrost, pak, veli da glupome ne vredi objašnjavati,
a da je pametnima ionako sve jasno. Let 3 u svom yu art konceptualizmu, naravno,
može i ovu kritiku uklopiti u BSiČ mozaik kao reakciju samoproklamovanog
pametnjakovića iz velikog grada, sa drugačijim credom u pristupu muzici i svemu
ostalom.
Međutim, protagonisti mediokritetsko-prostačkog terora naše zajedničke stvarnosti
neće imati problema sa asimilovanjem ovakvog albuma, bez ikakvih posledica
kako za njih, tako i za našu nakaznu pojavnu stvarnost, a verovatno ni za sam
bend glede proširenja publike. Poneki ambiciozni japi staće na mesto ponekog
dosadašnjeg razočaranog pratioca grupe, i to je sve.
A to ne mora da bude sve, u prilog tome mogu se navesti brojni moćni rokerski
momenti iz karijere grupe.
Dokaz za to je, konačno, nada – zanemarena u mraku dobro skrivene balkanske
pandorine kutije – da će dobri i lepi preuzeti pozicije od šljama u našim banana-državama;
nju momci iz Let 3, noseći se junački sa svim i svačim što je iz nje izašlo,
nisu ovoga puta videli.
Komentari