Odmah po izlasku ova dva albuma bilo je jasno da su vredni pažnje i da će u godišnjim rekapitulacijama naći svoje mesto po raznim osnovama. Zajedničko im je to što oba izvođača dolaze sa Ostrva i predstavljaju onu progresivnu, a prijemčivu struju britanske negitarske muzičke scene
M.I.A. –
Arular
JAMIE LIDELL –
Multiply
Kad jednom budemo surfovali kroz arhivu muzičkih recenzija prve godine Popboksa a 2005. godine Novog doba, pred kraj ćemo primetiti izdanja kojima smo u poslednji čas poklonili zasluženu pažnju. Kažu, nikad nije kasno da otkrijete pravu stvar, ali kao i u mnogim drugim stvarima u životu – tajming igra važnu ulogu, ovde pre svega da bismo u pravo vreme otkrili svoje izuzetne, uzbudljive savremenike, i uživali (razumeli) njihovu umetnost u skladu sa trenutkom u kome je nastala i u kom živimo i mi, slušaoci. Za neke albume znate da su posebni odmah čim izađu, za neke treba da prođe određeno vreme.
U slučaju ova dva, na koja skrećem pažnju sa neopravdanim zakašnjenjem, jasno je bilo odmah po njihovom izlasku (sredinom godine) da su vredni pažnje i da će u godišnjim rekapitulacijama naći svoje mesto po raznim osnovama. Zajedničko im je to što oba izvođača dolaze sa Ostrva i predstavljaju onu progresivnu, a prijemčivu struju britanske negitarske muzičke scene.
* * *
U slučaju mlade
Maye Arulpragasam, poreklom sa Šri Lanke, u pitanju je osobena kombinacija hip-hopa, elektronike i afro (ragga) elemenata. Ekspresivni miks pevanja i repovanja, zarazni primalni ritam njenih pesma i zabavno-osvešćeni tekstovi čine
Arular pravim osveženjem na tamošnjoj lokalnoj sceni, koja je, doduše, oduvek gajila naklonost ka talentovanim predstavnicima manjih etničkih grupa.
Uz pomoć poznatog izdavača, M.I.A. je ubrzo postala globalna alternativna atrakcija i njen sirovi seksi stil ubrzo je postao svojevrstan trend među muzičkim modistima.
Energija i jednostavnost su njeni glavni aduti, posebno u trenucima kada posle pete ili šeste numere počnete da stičete utisak da sve vreme svira jedna te ista pesma u bržoj ili sporijoj varijanti. Pored njenog namernog bantu engleskog, posebno je neodoljivo produkcijsko rešenje instrumentalnih podloga, koje varira od retro funky elektronike, koju je patentirao George Clinton, preko ranog engleskog acid housa, do diskretnih world music uticaja Afrike i Južne Amerike.
Missing In Action između Amazona, Nila i Temze, Arular podseća na lakoću i zabavu koju treba da ima muzika za igru od postanka sveta do danas, bez filozofiranja i pretencioznosti – potrebno je samo prepustiti se ritmu.
* * *
Bez preterivanja i sa dovoljnom vremenskom distancom, tvrdim da je
Jamie Lidell snimio najuzbudljiviji soul album ove godine. Štićenik uticajne i elektronski nastrojene etikete Warp, ovaj nesvakidašnje talentovani dvadeset-i-nešto-godišnjak, belac, prošetao se na svom drugom albumu kroz nekoliko važnih struja
crne muzike sa kameleonskom ležernošću koja ostavlja bez daha. Pa ipak, da njegove izuzetne transformerske vokalne sposobnosti ne bi ostale u prvom planu, pobrinuo se Jamie Lidell – autor.
Rukovodeći se onim u šta sam veruje kada govori o sceni čiji je nominalni pripadnik (ono što nedostaje elektronskoj muzici danas jeste kul pesma koja ne treba ništa da dokazuje niti da se takmiči za nabolja dostignuća u zvuku i produkciji), posegao je za dobrim, kul pesmama.
Bilo da su u pitanju one nalik soul standardima, koje je mogao da otpeva Otis Redding,
Al Green ili Curtis Mayfield, bilo da su napredna fuzija žanrova u stilu Sly Stonea ili (nezaobilaznog) Georgea Clintona, ili da su nadahnuti moderni isečci stvarnosti po kojima je ostao zapamćen Prince, pesme na ovom albumu su dostojne svakog svog učitelja i inspiracije.
Ekscentričan i dinamičan, Lidell neosetno prelazi iz superstarinskog u supermoderno raspoloženje, sa iskustvom svojih velikih uzora i entuzijazmom nekoga ko je na sceni nepunih šest godina. Bez prenemaganja i ljigave ulickanosti koja dominira britanskom mainstream nu-soul scenom već desetak godina, kao i u slučaju M.I.A., ovaj album je ne samo osveženje, već i priručnik za pisanje pesmama, nadahnutu vokalnu interpretaciju i pitka produkcijska rešenja.
Ličan taman toliko da ne kvari dobru zabavu, muški osećajan i odrešit, Multiply je zasigurno jedan od vrhunaca sveukupne ovogodišnje produkcije.
Komentari
Trenutno nema komentara.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.