Popboks - BILLIE HOLIDAY (1915-1959-2005) – Beda, glamur i trijumf - Ko bolje peva GLAD? [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Tema · 20.04.2005. 00:00

BILLIE HOLIDAY (1915-1959-2005) – Beda, glamur i trijumf

Ko bolje peva GLAD?

Ovog meseca bi 90 godina napunila jedna od najznačajnijih jazz pevačica svih vremena. Lady Day, kako su je zvali, svojim glasom i načinom interpretacije odredila je standarde za mnoge jazz i pop pevače koji će doći posle nje.

Viktor Milatović

Samo su blues pevačice Bessie Smith i Ma Rainey davale utisak da su i živele životom o kome pevaju. A možda i Cesaria Evora (to smo videli i čuli mnogo bolje pre tri godine nego pre 10 dana u Sava centru, a i Popboks je posvedočio). I, naravno, Billie Holiday. Ona sama je u svojoj poznatoj autobiografiji Lady Sings The Blues priznala da je uvek i želela da ima glas Bessie Smith.... i onaj nepogrešivi osećaj za muziku Louisa Armstronga. Često je i govorila da želi da peva kao jazz-truba.
BILLIE HOLIDAY
Činjenica je, međutim, da je Billie Holiday razvila vlastiti stil.Note, naravno, nije znala da čita,ali kad bi svojim malim i tugaljivim glasom preoblikovala svaku reč neke dobro poznate pesme – Stormy Weather ili Stardust – i lenjo ih pustila iz grla, ta pesma bi postajala emocijama nabijeni prenos životnog iskustva.
A kako li su tek ta iskustva bila brutalna!Napuštena i zanemarena od roditelja, odrasla na ulicama, silovana u devetoj godini života, rasna diskriminacija zbog koje je, čak i na vrhuncu karijere, u klubove u kojim je nastupala morala da ulazi na sporedna vrata, prostitucija, alkohol, marihuana, opijum, heroin, par surovih brakova... Glad. “Kažu mi”, rekla je jednom, “da niko reč GLAD ne peva bolje nego ja.”
Mnogi njenom najboljom pesmom smatraju God Bless the Child. Ali više nego bilo koja druga, numera Don't Explain iz 1945 – kad njen glas još nije bio ogrubeo od alkohola i cigareta – odredila je standarde među drugim pevačicama.
Duhovni i materijalni svet
BILLIE HOLIDAY
  • Dok je bila beba, njen otac, mladi jazz gitarista Clarence Holiday, napušta porodicu;
  • Sa nepunih devet godina boravi u popravnom domu gde je bila i silovana;
  • Godine 1927. sa majkom se seli u Bruklin, nemaština je uskoro tera na ulicu, gde počinje da se bavi prostitucijom;
  • Od 1930. peva po klubovima Harlema;
  • Tri godine kasnije John Hammond joj pomaže da snimi demo za studio Columbia ;
  • Prvi singl Your Mother`s Son-In-Law objavljuje 27. decembra 1933;
  • Početkom 1935. prvi put nastupa u Apollo Theateru i pojavljuje se u jednom kratkom filmu sa Dukeom Ellingtonom;
  • iste godine snima četiri seta pesama pod nadzorom pijaniste Teddyja Wilsona: What a Little Moonlight Can Do, Twenty-Four Hours a Day, If You Were Mine...;
  • tokom 1936. nastupa na turnejama sa grupama koje su vodili Jimmie Lunceford i Fletcher Henderson;
  • Početkom 1937. u Njujorku snima nekoliko pesama sa orkestrom Counta Basiea;
  • Iste godine upoznaje tenora Lestera Younga i trubača Bucka Claytona, koji ju je zbog elegancije prozvao Lady Day;
  • Od 1938. nastupa sa orkestrom Artiea Showa, što je bio jedan od prvih slučajeva da crna pevačica nastupa sa belim orkestrom. Uprkos podršci benda, promoteri i sponzori počinju da se žale na nju, kako zbog neuobičajenog stila pevanja tako i zbog boje kože. Ona napušta Showa;
  • Naredne godine snima emocijama nabijenu antirasističku pesmu Strange Fruit. Kada je izašla, pesma je bila zabranjena na većini radio-stanica. Iste godine snima i Fine and Mellow;
  • Od 1940. do 1942. godine nastavlja da snima za Hammondovu Columbia Records, kada se pojavljuje i njena najpoznatija kompozicija God Bless the Child;
  • Za etiketu Decca od 1944. snima četvrti veliki hit Lover Man. Saradnja sa Deccom nastavlja se do kraja 40-ih, i u tom periodu Billie postaje prava zvezda. Pesme Ain`t Nobody`s Business If I Do, Them There Eyes, Crazy He Calls Me, Don`t Explain, Good morning Heartache...;
  • Krajem 40-ih upada u ozbiljne probleme zbog alkohola, marihuane i opijuma. Kraj braka sa Johnniem Monroeom;
  • Sa drugom suprugom, trubačem Joeom Guyom, počinje da koristiti i heroin;
  • Malu ulogu u filmu New Orleans 1946. prihvata jer je glavni glumac njen idol Louis Armstrong;
  • 1947. je nakon majčine smrti uhapšena zbog posedovanja heroina i osuđena na osam meseci zatvora;
  • Zbog optužbi za posedovanje droge onemogućeno joj je da nastupa po noćnim klubovima, a sve više počinju i da je plagiraju;
  • Od 1952. počinje da snima za etiketu producenta Normana Granza, a 1956. za Verve;
  • 1957. je poslednji veliki nastup imala u TV emisiji The Sound of Jazz, kada je hit Fine and Mellow izvela sa Lesterom Youngom, Benom Websterom, Colemanom Hawkinsom, Gerryjem Mulliganom i Royem Eldridgeom;
  • Poslednji album Lady in Satin snima 1958. Na njemu je sa 43 godine zvučala poput nekoga ko ima 73.
Bela žena
Billie je umrla 17. jula 1959. godine. O njenom notornom i haotičnom životu napisano je niz knjiga; ovih dana u Americi izlazi još jedna britanske autorke Julije Blackburn pod naslovom With Billie.
Diskografija (albumi):
  • 1950 - Billie Holiday Sings
  • 1950 - Billie Holiday, Vol. 1
  • 1950 - Billie Holiday, Vol. 2
  • 1954 - Billie Holiday, Vol. 3
  • 954 - Lady Sings the Blues
  • 1955 - All or Nothing at All
  • 1956 - Songs for Distingué Lovers
  • 1956 - The Essential Billie Holiday Carnegie Hall
  • 1957 - Body and Soul
  • 1958 - Lady in Satin
  • 1958 - Blues Are Brewin'
  • 1959 - Last Recordings
  • 1959 - Billie Holiday
  • 1959 - Stay with Me
  • 195 - Stormy Blues
  • 1960 - The Unforgettable Lady Day
  • 1991 - Billie Holiday Live
  • 2000 - Essential Recordings Music Club - Bllie, Ella, Lena, Sarah!
U svom osvrtu na knjigu kolumnistkinja Carolyn See piše ovih dana za Washington Post: ”Sjajna nova biografija dopašće se raznim ljudima: njenim obožavaocima, ljubiteljima jazza, studentima crnačke američke kulture, ljubiteljima bizarnog i neobičnog, psihijatrima, psiholozima, feministkinjama... Ljudima koji cene veštinu lepog i zagonetnog pisanja. Onima koji čeznu za nekim prošlim, izgubljenim, ali čarobnim vremenima. Političkim aktivistima. Zakonodavcima. Prestupnicima...” A ko knjigu Julije Blackburn ne bi smeo da čita, pita se ova ugledna hroničarka američke jazz prošlosti: “Oni koje uzrujavaju opisi seksa, vulgaran jezik, alkohol i droga. Oni koji hladnog srca čitaju o rasnim nepravdama, o neopisivom siromaštvu, čak i kad je ono protkano glamurom i trijumfima.”
Više od 150 intervjua, na kojima se temelji knjiga Julije Blackburn, prikupljeno je još početkom 70-ih. Jedna druga žena po imenu Linda Kuehl htela je da napiše biografiju Billie Holiday, htela je intervjue, koje je sama vodila, da koristi kao jedini izvor materijala. Njen pokušaj se završio neuspehom, knjiga nikad nije bila napisana, i delom baš zbog toga, kažu, Linda Kuehl je izvršila samoubistvo. Sav materijal je završio u rukama nekog kolekcionara.
Trideset godina kasnije Britanka Julia Blackburn, autorka nekoliko romana, otkupljuje sve trake, transkripte, pisma, i na temelju arhivskog materijala koji je Kuehlova prikupila, počinje da piše svoju biografiju, ali ni njoj to ne uspeva. Dok nije odlučila da knjiga bude svojevrsni dokumentarac – zbirka priča u kojoj svako od intervjuisanih slobodno i otvoreno govori o Billie Holiday. Tako smo dobili knjigu međusobno nepovezanih priča, sve su o Billie Holiday, ali u svakoj je Billie druga žena.
BILLIE HOLIDAY
Autorka Julia Blackburn počinje tako što se priseća vremena kad je ona prvi put čula Billie kako peva, ali ulogu pripovedača onda prepušta drugima: muzičarima, plesačima, prijateljima i prijateljicama, ljubavnicima, svodnicima, agentima za borbu protiv narkotika koji su sa Billie Holiday imali više od jednog susreta. Svako o njoj govori iz neke druge perspektive. Ti glasovi, od poznatih i slavnih do potpuno opskurnih, govore o detinjstvu u Baltimoru, gde je Billie rođena kao Eleanora Fagan Gough, o vremenu koje je provela u kaznenom domu, o zatvoru, o njenim prijateljicama prostitutkama, o crnačkom odbačenom polusvetu, o drogi koja joj je tako nedostajala, o siromaštvu u kome su odrastala deca bivših robova, deca koja nisu imala apsolutno ništa, ali koja su, kao Billie, ipak uspela da stvore nešto. Od ničega.
Neka druga žena
Njen basista John Levy tako kaže: "U ono vreme su sve pevačice morale da imaju muškarca-zaštitnika koji ih je tukao i od njih uzimao novac".
Čudno voće (Strange Fruit)

Drveće na Jugu rađa čudno voće,
Krv je na lišću i na korenu.
Crna tela se njišu na južnom povetarcu.
Čudno voće visi sa topola.
Idilična slika otmenog Juga,
Iskolačene oči i iskrivljena usta.
Miris magnolija, sladak i svež
Iznenada kvari smrad izgorelog mesa.
Ovo voće je tu da ga vrane kljuju,
Da ga kiša ispira i vetar suši,
Da trune na suncu i padne sa drveta.
To vam je čudan i gorak plod.

Jedan stariji čovek po imenu Skinny Rim Davenport priseća se: “Sve naše cure su trgovale sa belim frajerima, jer mi crnci nismo imala novca. Mi nismo imali ništa. Billie je volela i da peva. Svake večeri bi pevala na drugom mestu. Sve bi obavestila i oni bi išli za njom. Nekad su to bili bordeli, nekad reefer pads –mesta na kojima se uživala marihuana, nekad shooting galleries – gde smo uzimali drogu, nekad corn joints – gde smo pili viski od kukuruza”.
Billie je živela životom koji se živeo noću i prijatelje stvarala od materijala koji joj se našao pri ruci. Neki od intervjuisanih opisuju je kao “sramežljivu i povučenu”, drugi kao “bučnu, glasnu i razigranu”, treći kao “osobu sa mnogo dostojanstva i ponosa”. Iz svake od priča izranja neka druga Billie Holiday, neka druga žena. Ono u čemu se svi slažu – izvanredan muzički talenat, glas koji vas vodi u hipnozu.
BILLIE HOLIDAY
Poslednje godine svog života bila je, naravno, usamljena, sa mnogo problema, bez gotovo ijednog prijatelja. Autorka biografije With Billie ne donosi nikakve zaključke: ni da je Billie Holiday svoj kratki, ali burni život završila sama zato što je tako insistirala u onoj pesmi o linču – Strange Fruit – koja je za nju i bila pisana, niti da je to bilo zbog one njene prkosne izjave belačkom autoritetu: “Da, crnkinja sam, i prilično debela, i bila sam silovana kad mi je bilo devet godina – i šta onda?! Uspelo mi je u ovoj zemlji, jednako sam dobra kao i vi, ako ne i bolja!”
Ništa od toga.


Komentari

Trenutno nema komentara.

Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike