Ja smatram da ideja hip-hop generacije spaja vreme i rasu, mesto i multikulturalnost, dobre beatove i hibridnost
Predgovor
Generacije su izmišljotina.
Čin određenja grupe ljudi njenim uokvirivanjem pomoću početnog i završnog datuma je način nametanja narativa. Generacije su zanimljiva i neophodna izmišljotina jer dozvoljavaju iskazima da se grupišu oko ideja. No, bilo kako bilo, generacije su izmišljotina koja je često stvorena samo da bi odgovarala potrebama demografa, novinara, futurista i istraživača tržišta.
Neil Howe i William Strauss, obojica pripadnici baby boom* generacije i samozvani društveni prognostičari, izložili su 1990. godine uredno formulisanu teoriju američkih generacija u svojoj knjizi Generations: The History of America‛s Future, 1584-2069**. Svoju generaciju, koju čine idealisti odrasli tokom perioda „Buđenja“, nazvali su „Prorocima“ a generaciju svoje dece koja će, vaspitavana od strane svojih duhovno nastrojenih roditelja uspostaviti „Visoku“ epohu Amerike, nazvali su „Herojima“. Između se našla generacija „Nomada“ koja naseljava sadašnjost koju su opisali kao „Razotkrivajuću“. Ono što je Howeovoj i Straussovoj teoriji nedostajalo u pogledu objašnjavalačke moći nadoknađeno je njenom pravovremenošću. Pojavljivanje Generations se poklopilo sa medijskim otkrićem „Generacije X“ čije je ime, uzeto iz naslova dela Douglasa Couplanda, za boomere naizgled rezimiralo misteriju kohorte koja izbija na površinu.
Howeova i Straussova knjiga je bila koncipirana kao pogled u budućnost. Ciklusi u istoriji, kako su tvrdili, nastaju iz generacijskih ciklusa, dajući im moć da proriču budućnost. Istorijski loopovi***, nesumnjivo. Generacije su, međutim, takođe i izmišljotina koja se koristi i u krupnijim borbama za moć.
Ne postoji ništa drevnije od priče o razlici između generacija. Svaku generaciju obično prvo imenuje i određuje ona koja joj neposredno prethodi. Priča je ispričana rečima punim šoka i izbezumljenosti, neodvojivim od sledeća dva otkrića: „Uh, starim!“ i „Dođavola, ko su ovi klinci?!“
Boomeri su izgleda imali znatne poteškoće da zamisle šta bi to moglo da dođe posle njih. Čak je i onaj koji je izmislio nesrećnu formulaciju „kraj istorije“ bio boomer****. U odnosu na to, sve što dolazi posle izgleda kao opadanje, pojednostavljivanje i izopačenje.
Do nedavno je naša generacija uglavnom određivana prefiksom „post-“. Došli smo posle pokreta za građanska prava, bili smo postmoderni, poststrukturalisti, postfeministi, postcrni, post-soul. Mi smo „poster deca“***** tog „post-“ – ostaci u prljavoj kuhinji jučerašnjeg pira. Mi smo Eho baby boom generacije. (Ima li baby boom Narcisa u blizini?) Mi smo Generacija X. Danas čak govore o Generaciji Y. A zašto? Verovatno zato što Y dolazi posle X.
I tako je do sredine 90-ih mnoštvo mladih pisaca, osećajući odbojnost prema onome što su napisali Howe, Strauss i njihovi ispisnici, počelo sebe da naziva „hip-hop generacijom“. U veoma važnoj knjizi The Hip-Hop Generation: Young Blacks and The Crisis in African American Culture******, Bakari Kitwana je 2002. godine izneo strogu definiciju – Afroamerikanci rođeni između 1965. i 1984. godine – period omeđen usvajanjem Zakona o građanskim pravima i ubistvom Malcolma Xa sa jedne i globalnog preuzimanja hip-hopa tokom vrhunca epohe Reagana i Busha na drugoj strani.
Kitwana se uhvatio u koštac sa implikacijama jaza između crnaca koji su odrasli tokom perioda pokreta za građanska prava i pokreta Black Power, odnosno onih koji su odrasli sa hip-hopom. Njegova zamisao je bila jednostavna – zajednica ne može imati kvalitetnu diskusiju o rasnom napretku ako isprva ne uzme u obzir činjenice promene.
Ljudi su ponovo počeli da se gube u detaljima. Kako je moguće prihvatiti definiciju hip-hop generacije koja isključuje pionire kulture – na primer Kool Herka i Afriku Bambaatu – samo zato što su rođeni prerano? Definiciju koja isključuje one koji su vremenom prihvatili i preobrazili hip-hop kulturu iako nisu bili ni crnci, ni rođeni u Americi? Pitanje kada hip-hop generacija tačno otpočinje i koga uključuje ostaje, što je i najprikladnije, bez odgovora.
Ja smatram da ideja hip-hop generacije spaja vreme i rasu, mesto i multikulturalnost, dobre beatove******* i hibridnost. Ona opisuje prelaz sa politike na kulturu, proces entropije i obnove. Ona obuhvata zajedničke nade i košmare, ambicije i neuspehe onih koji bi u suprotnom bili nazivani „post-ovim“ ili „post-onim“.
Dakle, pitate se, kada nastaje hip-hop generacija? Posle DJ Kool Herka i Afrike Bambaate. Koga uključuje? Bilo koga ko je iz fazona. Kada se završava? Kada nam sledeća generacija kaže da je gotovo.
Ovo je neizmišljena istorija izmišljotine – istorija, malo misterije ali provereno bez proročanstava. Ova dub istorija je samo jedna od verzija – ona je poklon onih koji su prosvetlili i inspirisali dok svi njeni nedostaci idu isključivo na moju dušu.
Postoji još mnogo verzija koje treba čuti. Daj Bože da budu ispričane.
Jeff Chang
Brooklyn i Berkeley
januar 1998. – mart 2004.
*Termin „baby boom“ se odnosi na nagli porast nataliteta u SAD i većem delu sveta u periodu nakon Drugog svetskog rata, okvirno od 1946. do 1964. godine. Shodno tome, termin „baby boomer“ se odnosi na osobu rođenu u tom periodu. – prim. prev. **Generacije – istorija budućnosti Amerike 1584–2069. – prim. prev. ***Loop, u muzičkom smislu, predstavlja kratki segment numere, zvučni zapis uobičajenog trajanja od jednog do četiri takta, bilo ritmički bilo melodijski, koji se u okviru cele numere ili jednog njenog dela ponavlja više puta bez pauze (u trenutku u kom se završi počinje ponovo ispočetka). Pisac će u knjizi ovaj termin koristiti i u opštijem smislu kako bi sugerisao „cikličnost“ i „ponavljanje“ svih procesa koje će opisivati terminom loop. – prim. prev. ****Reč je o američkom teoretičaru i stručnjaku za političku ekonomiju Francisu Fukuyami – prim. prev. *****U originalu stoji „the poster children“ što je u datom kontekstu zamišljeno kao igra reči. Sama sintagma upotrebljava se za decu foto-modele koja se pojavljuju na plakatima. Na drugoj strani, reč „poster“, ukoliko je upotrebimo kao pridev, možemo shvatiti i kao komparativ prefiksa „post-“, što bi u ovom kontekstu značilo „oni koji su još više posle“. – prim. prev. ******Hip-hop generacija – mladi crnci i kriza u afroameričkoj kulturi – prim. prev. *******Teminom „beat“ se u okviru hip-hop kulture u najopštijem smislu referiše na instrumentalnu podlogu. – prim. prev.
|
(Predgovor iz knjige Ne može da stane neće da stane Jeffa Changa u izdanju Red Boxa; Prevod: Zoran Lojanica i Predrag Vukčević)
Povezano:
NAPOMENA:
Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.
Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.
Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.
Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.
Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.
Komentari