Popboks - MARKO ARTUKOVIĆ - Pesma ostaje ista [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Kolumna · 05.04.2009. 21:00 · 46

MARKO ARTUKOVIĆ

Pesma ostaje ista

Kurta Cobaina nema 15 godina. Većina onih koji su kao klinci u njegovoj muzici iznenada pronašli nešto što nisu ni znali da im treba, i koliko, stariji su nego što će on ikada biti

Marko Artuković

Za Kurtom Cobainom je ostala muzika koja svedoči o pop vremenu kakvo danas - u vreme strahovlade ekstrovertne vulgarnosti s jedne strane, nepreglednog mora indie sitnica s druge, i premalo toga između - deluje gotovo nezamislivo.

Nirvana je u mainstream rock scenu kojom su dominirali mačo tipovi sa ladnim trajnim frizurama ubrizgala dozu svežine i intimne stvarnosti koju je teško prepričati, a objasniti još teže. Ovaj prodor gotovo je nemoguće preceniti, kao što je gotovo nemoguće imati previše lepo mišljenje o šarmu i značaju Beatlesa, okrepljujućoj provokativnosti ranih Pistolsa ili istorijskom značaju Velvet Undergrounda.

Interesovanje je bilo ogromno. Koliko je bilo razumevanje, drugo je pitanje. Možda baš o tome govori činjenica da se, dok se Beatlesi i dalje tretiraju kao jedna od najznačajnijih pojava 20. veka, Pistolsi i danas izazivaju nadahnuta prepucavanja, i ljudi koji slušaju Velvet Underground još uvek prave bendove, Nirvana gotovo i ne pominje. Osim o ovako nekim godišnjicama.

Dugogodišnje kuvanje na američkoj nezavisnoj sceni 80-ih moralo je rezultirati prelivanjem u mainstream koje bi bilo nemoguće ignorisati, ali teško da se bilo ko nadao uspehu kakav je postigao Nevermind. Kurt Cobain je, spolja gledano, izgledao kao pravi čovek na pravom mestu u pravo vreme: gotovo zaslepljujući talenat u usponu, lepi momak koji je bez diskriminacije rasporedio rock nasleđe u osoben koordinatni sistem iz kog je isijavao rifove i harmonije kojima je teško bilo odoleti i bez ikakvog predznanja. Koji je znao da govori o sebi i da se obrati drugima. Umeo i hteo da artikuliše delikatne emotivne komplikacije u komunikativnu pop pesmu.

Pevao je o očaju sa poletom, artikulisao bes bez trunke nasilja. Smeo da iskorači na samu ivicu nihilizma, do krajnosti oštreći moralnost koja mu je nalagala da ni na trenutak ne zaboravi da postoje i drugi ljudi i da je svako važan. Činio je dobro gde god je stigao: afirmisao svoje heroje (Meat Puppets, The Beatles, The Vaselines, Daniel Johnston...), koristio svaku priliku da progovori protiv mačizma, homofobije, represije, prepotencije i grubijanstva.

Na vrhuncu popularnosti grungea moglo je izgledati kako će, nakon što se alternativa konačno probila na površinu, uslediti navala kvaliteta na komercijalni vrh. Nije bilo tako. Čak i Nirvanini savremenici koji su se probili oko nje uglavnom su ubrzo nestali sa velike scene.

U današnjoj muzici, Nirvanini odjeci čuju se skoro samo u previše pojednostavljenim tragovima, čak i u undergroundu.

Mainstream uglavnom nije postao pozornica za vrhunski kvalitet, a ni indie scena se nije baš pokazala kao nepresušan izvor velikana. Ipak, odigrala se bar jedna dalekosežna promena: ljudi su počeli da se masovno interesuju za alternativnu muziku. Ona je danas pristupačnija nego ikad: nekad si, da bi bio u toku, morao da se umrežiš - danas je dovoljno da odeš na Mrežu. S jedne strane, to je nesumnjivo super; sa druge - kvantitet sve više prednjači, a kvalitet postaje sve manje jasna kategorija, i često prolazi gotovo nezapaženo.

Pesma ostaje ista

Možda je pokojni Kurt Cobain prosto po prirodi stvari smešten u ormar. Uživati u njegovoj muzici; slaviti je... i s tim pomiriti činjenicu da on više nije hteo da živi zaista je teško. Samoubistvo je verovatno najveća enigma sa kojom ljudski um može da se suoči; samoubistvo talentovanog i uspešnog čoveka koji je imao toliko pozitivnog i nežnog da kaže je nema činjenica koja možda, jednostavno, vremenom gubi na privlačnoj spektakularnosti i prerasta u nešto slično tabuu.

Naravno, pitanje zašto se ubio Kurt Cobain ima odgovor koji je nesumnjivo tačan, ali teško da od tog odgovora nekome može biti lakše.

Kurt Cobain se ubio zato što je bio nesrećan.

Eureka, je l’ da?

Možda bi tu trebalo stati, pomirljivo misleći neke od opštepoznatih pozitivnih misli koje odvraćaju pažnju od sledećeg koraka u ovakvom razmišljanju. Ali možda bi bar danas trebalo skupiti dovoljno hrabrosti da se pogleda korak dalje.

Da li je zamislivo da može postojati čovek pametan, lep, dobar i silno talentovan, ali do te mere nakrivo nasađen da mu sve što ovaj svet može ponuditi - a Cobain je, ne zaboravimo, imao puno toga - ne može biti dovoljno za zadovoljstvo sobom, čak ni u meri koja je neophodna za elementarnu volju za životom?

Kad gledaš u ambis, ambis ćuti; posle izvesnog vremena, počne da uzvraća pogled. Nije to preporučljivo.

Ali teško da je to dobar razlog da se muzika Nirvane zanemaruje. Istina, čak i za nas koji smo je pratili u realnom vremenu, ona danas lako može izgledati kao mučna dokumentacija borbe jednog izvanrednog, na neku foru ukletog, pojedinca protiv privlačnosti ništavila. Ali čak i ako se posmatra samo tako - a mislim da ne bi trebalo - ona obiluje pozitivnim porukama i dobrim vibracijama.

I danas, kad gomila pomodnih "postistorijskih" pitanja naveliko tupi potencijal mladosti i odvraća pažnju savesti na nekakve "više ciljeve" koji zapravo nemaju velike veze sa ljudima, Kurtove pesme mogu sijati istim onim sjajem čija je topla, sveža empatičnost imala snagu i širinu da zagrli čitavu jednu rock generaciju, obraćajući se svakome ponaosob.

Come as you are.



Komentari

  • Gravatar for Surf
    Surf (gost) | 05.04.2009. 21.20.48
    Grandž je bio i ostao ćorsokak rokenrola.
  • Gravatar for samo se slušamo
    samo se slušamo (gost) | 05.04.2009. 22.51.13
    Slažem se u većini stvari sa Markom , ali mislim da nečija muzika živi ako se čuva njeno naslijeđe, što kod Nirvane, za sad nije slučaj. Porediću to sa slučajem Bob Marley-a . Nakon njegove smrti reggae nikada nije dao tako značajnog autora ,ali naslijeđe je čuvano kroz konstantno podsjećanje svjeta na njegovu muziku kroz kompilacije ,video spotove ,memorijalne koncerte , knjige , tribjut albume , svako malo pa nešto što ima naravno i komercijalne predznake ali sam umjetnički nivo nije pobrkan .Za to je najviše po mom mišljenju zaslužna Rita Marley , ai ostatak familije (djeca prije svega) i svih ovih godina sjećanje nije izblijedilo i nove generacije iznove otkrivaju kralja rege muzike. Sa neslijeđem Kurta Kobejna je sve nekako obratno , zbog niza kojekakvih razloga i zlosrećnih okolnosti... poenta je po mom mišljenju da se nečije naslijeđe mora strukturisano i čuvati jer ...ko zna ...
  • Gravatar for b.
    b. (gost) | 06.04.2009. 08.54.53
    nirvana [=muzika, stavovi, kurt] je imala najveci uticaj na mene. slusam ih sigurno 8 godina, i zauvek ce biti moj najomiljeniji bend.
  • Gravatar for veljko
    veljko (gost) | 06.04.2009. 09.13.31
    oooooooo covece boziji, pa gde poredis uticaj i mesto u muzici bitlsa i kurt kobejna. Ne slazem se sa surfom da je corsokak, ali mislim da se pominje i vise nego sto bi trebalo. uzdravlje
  • Gravatar for hej
    hej (gost) | 06.04.2009. 10.56.11
    pojavu k.kobejna je najpreciznije isprozivao "wrestler" i hvala im zbog toga.
  • Gravatar for elpaso
    elpaso (gost) | 06.04.2009. 13.27.10
    Odlican tekst Marko. Kurt je bio genije, nazalost nije imao nikog ko bi ga od te cinjenice sacuvao. Nevermind je bez premca i dileme najznacajniji rock album u zadnje decenije(volio bi da cujem koji je album napravio vise guzve od njega, mislim kod publike a ne kod pomodnih mudraca po medijima u zadnje dve decenije?_) ali izgleda da je u meduvremenu postalo popularno pljuvati po istom, najcesce od strane ljudi koji su 90-ih sve okolo davili pohvalama o istom, al sad se valjda odraslo pa se slusa ono sto Pitchfork i Popmatters kazu da je dobro ... Buka i bes (kao rece stari W. F) to je bila sustina Nirvane, sve ostalo je mitologija koja neme veze ni sa bendom ni njihovom muzikom...
  • Gravatar for Mr.Self Destruct
    Mr.Self Destruct (gost) | 06.04.2009. 14.00.10
    MOzete prichati shta ko hoce onaj ko je ne voli ne mora da je slusha i da pljuje po njoj mogao bi i ja sad da pljujem o nalickanim metalcima u helankama ali necu jer me ne interesuju ostavio je trag to je bitno...dal je sve dobro chinio na drugima je da raspravljaju muzika je bitna zar ne?ok kolumna sve u svemu...teenage angst has paid off well now im bored and old...to je sve shto imam reci!!!ko zna zna ostali koji pljuju neka pljuju dzaba im...))))
  • Gravatar for Dexa Pantelejski
    Dexa Pantelejski (gost) | 06.04.2009. 14.40.21
    Najprecenjeniji bend ikad. Drpali su gde su stigli, najviše su krali od Pixies. Bas linija iz "Smells Like teen Spirit" jer maznuta od New Order. Sreća da je Peter Hook vlasnik iste pa ga je mrzelo da ih tuži. Činjenica da Nirvana i njihove pesme prepune plagijata i kompilatorstva poslednjih godina dobijaju mesto koje zaslužuje (pomenuti "orman") dovoljno govori u prilog činjenice da pravi kvalitet mora da izdrži sud vremena. Što Kobejnovoj muzici ipak nije pošlo za rukom. O njihovom uticaju je irelevantno govoriti iz istog razloga. Današnji indie bandovi ne zvuče kao Nirvana iz prostog razloga zato što Nirvana nije bila uopšte toliko uticajan i kvalitetan bend kako se to godinama pokušavalo prikazati. Današnji kvalitetni indie bendovi prave muziku pod uticaje PIXIES, DEPECHE MODE, THE CURE, NEW ORDER, THE SMITHS, REM... Bendova koji su u usvakom pogledu svetlosnim godinama ispred Nirvane po pitanju kvaliteta i inovativnosti. Sad, naravno, ko zna šta bi bilo da su kojim slučajem Robert Smit ili Martin L. Gor pucali sebi u glavu iz sačmare...
  • Gravatar for pedja
    pedja (gost) | 06.04.2009. 16.19.26
    killers je novi omiljeni dexin bend-toliko o tome...od starijih zarobljen u machesteru...i nikako da mrdne...
  • Gravatar for Đorđe
    Đorđe (gost) | 06.04.2009. 20.35.50
    Ja ih gledo uživo na leto 91, pre nego je izašao "Teen Spirit", dobri su bili, ono, energičan, žestok nastup...ali nije bilo sad neko preterano otkidanje. Par dana posle toga sam gledao Mudhoney (sa predgrupom Hole, verovali il ne)- e to je bilo nešto 5-puta bolje. Bili su stvarno dobar bend ali priča koja je posle nastala je potpuno nerealna.
  • Gravatar for osoba
    osoba (gost) | 06.04.2009. 20.46.08
    AAAH! jel moguce?? killersi!? crni dexo! prokleti kilersmrzci... i daj bre, nije ni nirvana toliko losa, mada stoji (meni ipak cudna) cinjenica da nije ostavila jace il zanimljivije potomstvo. ili jeste, a ja ne znam jer gubim vreme na killerse? moguce, ne tvrdim
  • Gravatar for james
    james (gost) | 06.04.2009. 21.10.08
    cini mi se da je na popboksu bio objavljen clanak o firmi koja je otkupila prava na komercijalnu upotrebu nirvanine muzike i nakon sto nisu uspeli mnogo da zarade sef firme je objasnio da je to zato sto su ideje te muzike mnogo napredne.pretpostavimo da je taj tip neki japi i od njega se nebi ocekivalo da to skapira ali on je to ipak uspeo.vecini to na zalost ne polazi za rukom (mozgom, uvom). cak i kad su bili na vrhuncu vecina koja je iz mode preslusavala nevermind , nije bila u stanju da preslusa blech, jednostavno ta muzika je zahtevna .
  • Gravatar for pedja
    pedja (gost) | 07.04.2009. 01.19.58
    @osobi probaj sa the kills,slicno ime,100 puta bolji zvuk...
  • Gravatar for Antibarbarus
    Antibarbarus (gost) | 07.04.2009. 08.38.28
    A dokle vise s tim kafanskim optuzbama za plagijate, "drpanje", "pozajmljivanje" itsl., tim vrhuncem resantimana svih netalentovanih umetnika? Hoce li neko konacno da objasni gospodinu Pantalejskom da "Bog stvara iz nicega, mi (umetnici) stvaramo iz ruina"? Da ne postoji apsolutna originalnost i da smo svi nekom nesto duzni? Da se tekstovi (ali i rifovi), hrane jedni drugima i da je to sasvim normalno i jedino moguce? da su kolaz, palimpsest, sempl, itd, legitimne umetnizke forme, a NE plagijati? Evo ja sam spreman da zrtvujem svoj mesecni dzeparac da se nasem Deksi kupi primjerak "Casa anatomije", a u cilju dalje naobrazbe doticnoga kafanskog mudraca i jeremicoida iz znamenitog niskog naselja koje nosi ime Sv. Pantalejmona.
  • Gravatar for @Antibarbarus
    @Antibarbarus (gost) | 07.04.2009. 11.17.15
    znas kako, sam kobejn je priznao da je maznuo rif za 'himnu generacije' "Smells like teen spirit" iz "More than a feeling" grupe Boston(!?), sto je neko ko zna odmah i izvalio...
  • Gravatar for Potpisujem
    Potpisujem (gost) | 07.04.2009. 15.14.52
    Grandž je bio i ostao ćorsokak rokenrola.
  • Gravatar for mija
    mija (gost) | 08.04.2009. 01.39.19
    i mi smo corsokak civilizacije pa sta nam fali
  • Gravatar for Goran
    Goran (gost) | 08.04.2009. 11.25.43
    "Grandž je bio i ostao ćorsokak rokenrola" ?!?!?... Grandž je poslednji rokenroll koji je sviran na planeti zemlji. To je nesto sto je zasjalo '90 godina dok su nas cele '80 gusili sa disko-erom. Grandž je najiskreniji muzicki pravac koji se pojavio u poslednjih 20 godina. Da, tako je - nema ga vise... verovatno ce proci jos 5-6 godina kada ce se nesto 'slicno' pojaviti. Kada kazem 'slicno' mislim na nesto sto ce uzdrmati Rock'N'Roll.. Posle heavy-metal frizura, likova koji su se oblacili kao zene '80 godina, semplovanih bubnjeva pojavilo se nesto sto je zadalo udarac onakav kakav rnr inace zadaje. Corsokak?! Sta pricate pobogu. To je jedan od najuticajnijih pravaca verovatno ikad. Posle Nirvane se pojavilo bar 300 bendova koji su tako zvucali. I dan danas gledamo blede kopije... Prosto mi je neverovatno da to stvarno mislite...
  • Gravatar for Dexa Pantelejski
    Dexa Pantelejski (gost) | 08.04.2009. 11.43.47
    @Antibarbarus Ovaj... Šta je to jeremicoid? Bajdvej, nije Sv. Pantalejmon nego Pantelejmon. Sto se "Časa antomije" tiče, prištedi džeparac, bolje otrči i sebi kupi neki udžbenik gramatike kako bi znao da Bog ne stvara "iz ničega" nego NI IZ ČEGA. Ex nihilo, što bi rekli braća Latini. Iz Niš(ta), što bi rekli mi Nišlije. Upravo to veliko ništa je danas priča o Nirvani, navodno velikom bendu. Možda i ima preko 300 bendova na koje su oni uticali ali na jedan USPEŠAN bend koji je izašao iz Nirvaninog šinjela ja ću vam nabrojati DESET još uspešnijih koji su nastali pod uticajem New Order, The Cure, Depeche Mode, The Smiths, Pixies... I gle čuda, to su upravo oni koji danas drmaju scenom. Navijanje i lični afiniteti su jedno a činjenice nešto sasvim drugo. Inače, Killerse volim, ali ne toliko nakon Day And Age. Ovih dana slušam uglavnom Fun Luvin' Criminals, obnavljam gradivo... A gustiram i novi Depeche Mode. Što lepo svi vi koji se ložite na Nirvanu ne dođete na Ušće sledećeg meseca i vidite live jedan zaista VELIKI bend?
  • Gravatar for adamworth
    adamworth (gost) | 08.04.2009. 15.40.22
    cela rasprava je krenula u jednom banalnom smeru. Nirvana nije ostavila veci uticaj itd. itd. Imajte na umu da se isto moze reci i za Doorse i za jos neke bejndove. Istina je: da 80-ih nije bilo klinaca i gitara na TV-u, i da je muzika Nirvane iskrenija od svega sto se 80-ih a i danas svira. Da li se to zove grunge, da li to neko ne voli zato sto je to sjebalo Gunse ili neku elektroniku, pa ko jos mari za tako sitne pobude? Nirvana je veliki bend i takve stvari se desavaju jednom u dve decenije u rock muzici.
  • Gravatar for pedja
    pedja (gost) | 08.04.2009. 16.07.16
    i svi ovi komentari zbog co'eka koji obnavlja'Fun Luvin' Criminals'...pusti malo Sunset Rubdown da vidis da muzika mrda malo vise od kriminalaca raspolozenih za zezanje!
  • Gravatar for Dexa Pantelejski
    Dexa Pantelejski (gost) | 08.04.2009. 16.20.56
    @Pedja Šta si se ti koj đavo uvatio za mene i moje muzički ukus ko pijan za plot? I dokle to izvlačenje stvari iz konteksta? Ako kažem da ovih dana slušam FLC to ne znači da ne pratim nove bendove. Ako kažem da sam jutros ponovo preslušavao EKV, da li to znači da u petak neću otići na Goribore? Mani me više sa takvim "argumentima", objasni ti bajo, zašto je Nirvana veliki bend a da ti dokaz za to ne bude što Dexa voli Mančester i Tonija Vilsona. @Adamworth Depeche Mode je veliki bend. New Order je veliki bend. The Cure je veliki bend. REM je veliki bend. Metalika je veliki bend. Nirvana nije veliki bend. Mozda je mogla da postane, ali to nikada nećemo saznati... Ono što je Kobejn ostavio iza sebe nije dovoljno da prevaziđe opus jednog Martina L. Gore-a, Hetfilda ili Roberta Smita. Nije dovoljno ni na nivou potencijala jer je jedan Ian Curtis za manje vremena uradio više. I to što je uradio imalo je 1000x puta više uticaja na savremeni rnr. Tako stoje stvari, to su fakti, a želje Nirvaninih fanova su samo želje... Inače, kad smo već kod ličnih afiniteta, i u ono vreme sam više voleo Pearl Jam. Baš zato što ih nije pratila tolika fama.
  • Gravatar for braco
    braco (gost) | 08.04.2009. 16.26.11
    Nirvana nije mnogo velik bend, ali je keva za Depeche Mode, The Smiths ili Fun Lovin Criminals...
  • Gravatar for Kralj ponoci
    Kralj ponoci (gost) | 08.04.2009. 18.22.31
    Велики бенд је бенд под чијим утицајем каснији нараштаји стварају. Све остало је у времену и простору добро лоцирани комерцијални продукт.
  • Gravatar for adamworth
    adamworth (gost) | 08.04.2009. 18.54.58
    REM, Patti Smith, Tori Amos, Manic Street Preachers, Neil Young, The Cult, Interpol... priznaces da nije lose. Ali tebi ne trebaju fakti
  • Gravatar for moracu
    moracu (gost) | 09.04.2009. 00.03.09
    da se slozim sa pedjom u tome da je sunset rubdown daleko najbolji band od svih pomenutih.
  • Gravatar for pedja
    pedja (gost) | 09.04.2009. 01.38.32
    'ko pijan za plot'-ko jos pise tako 2009.godine...eh!
  • Gravatar for Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra
    Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra (gost) | 09.04.2009. 09.04.50
    teen spirit se piše kao Teen Spirit, pošto je reč o dezodoransu, a ne o tinejdžerskom duhu! Ne piše se ni iz čega, nego iz ničega, New York Dolls su se takođe oblačili kao žene (prvi)! Uticaj punk rocka na grunge je nemerljiv! Za mene su kraj 70 i početak 80 obeležili punk rock i new wave bendovi, a ne Bon Jovi i Škorpioni! Nirvana je veliki bend zato što je eliminisao autističnu aroganciju koja krasi tzv. undergraund bendove, a ostao svoj i tako otvorio put za Pearl Jam, Soundgarden, Stone Temple Pilots itd.! Rolling Stones takođe nisu uticajan bend, ali kad umru oni umreće i rnr! RnR nije mesto u garaži i podrumima, nego na stadionima! Pearl Jam je takođe veliki bend, a uticaj Ramonesa na njihovu muziku je nemerljiv, kao što je i uticaj Joy Division i New Ordera takođe nemerljiv na savremeni rnr! Joy Division ne čini samo Ian Curtis, nego i članovi New Ordera koji su pravili pop muziku kakva treba da bude!
  • Gravatar for hm
    hm (gost) | 09.04.2009. 12.58.50
    reci da nirvana nije veliki bend je kao kad bi neko rekao da eniml kolektiv nije najbolji bend danasnjice.
  • Gravatar for De
    De (gost) | 09.04.2009. 18.03.55
    Najveci bend.
  • Gravatar for hahahah...
    hahahah... (gost) | 09.04.2009. 21.34.27
    ...e ovo mi je zanimljivo sto je pitao "Ostrasceni ljubitelj"....kome su tacno STONSI bili uzor?! ...Odlicno pitanje za lomljenje mozga ...:)))) p.s. nego, ako rokenrolu nije mesto u podrumima i garazama, da odma' odjebemo ceo garazni rock, pola panka i nju vejva i tako.... Stadioni su inace za utakmice!
  • Gravatar for Antibarbarus
    Antibarbarus (gost) | 10.04.2009. 00.37.16
    Dragan M. Jeremic je covek cije je ime postalo sinonim za jalove mediokritete koji svoju ljubomoru prema talentovanijima od sebe izrazavaju optuzbama za "plagijat", "kradju". "drpanje", etc. Sirotani ne razumeju da umetnost nije skupljanje sirovog materijala, vec ahemijska transsupstancijacija, pretvaranje olova u zlato te da je samo kod losih pisaca sve njihovo. Jalovo je mudrovanje o tome kako se pise "ni iz cega", a ne "iz nicega". Evo par primera za dumanje: "Buđenje je neka vrsta rekreiranja. Stvaram svet iz ničega; jedan drugi uništavam. U polusnu, međutim, oba se sveta prožimaju, trajući na istom mestu kao senke mnogobrojnih predmeta, koji se u poruzi fizici, nekim čudom poklapaju. I što je najprimamljivije – ja postojim u svim tim svetovima, služeći se samo jednim telom." (Borislav Pekic) „IZ NICEGA U NISTA" (drama Stevana Koprivice) "Uostalom, Bog je stvorio svet „ex nihilo“, iz nicega, odnosno prevedeno na niški: „Iz Ništa!“" (Velja Petkovic, prikaz knjige "Cetiri zida i grad", Zvonka Karanovica, na sajtu NisCaffe.com) Jasno je, naravno, da ovo vise nije polemika o Nirvani (steta! dobar bend i dobar tekst - Artukovicev, mislim). Dosta je vise kafanskih optuzbi, manira i teorija zavera.
  • Gravatar for matilda
    matilda (gost) | 10.04.2009. 01.22.30
    pravilno je pisati ni iz cega, takodje, kao i ni sa kim, ni kod koga, ni sa chim...and so on
  • Gravatar for Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra
    Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra (gost) | 10.04.2009. 09.19.17
    Pa jel moguće da niko ne razume metofaru kao, šta ja znam, stilski izražaj... Kad kažem da rnr nije mesto u garažama i podrumima, nego na stadionima, to znači da on treba da bude koncipiran tako da je u stanju da komunicira sa stotinama miliona ljudi, u smislu da dotakne njihovu svest ili podsvest (šta god), da ih natera na promenu, na akciju... Postoje dva načina da se menja svest ljudi posredstvom rnr, prvi je preko uticaja na druge bendove, a drugi je preko uticaja na široke narodne mase... (ma koliko to patetično zvučalo)! Za kraj parafraziraću jednog drugog rnr genija, Franka Zappu koji je rekao otprilike da ako može da natera ljude da slušajući njegovu muziku cupkaju nogom, onda može da ih natera i da udare pesnicom od zid... Mene lično zanima isključivo rnr koji je u stanju da menja svest ljudi, na direktan ili indirektan način i koji je kao takav lišen besmislene autistične arogancije... Npr. novi album Bon Ivera je sjajan, ali je mnogo brate dosadan... Imam osećaj da nema pauza između pesama da bi to bila jedna pesma od 60 minuta...Prema tome ne postoji alternativa ili meinstream, nego postoji samo dobar ili loš rnr, a Nirvana je svirala dobar...
  • Gravatar for ne, matilda
    ne, matilda (gost) | 10.04.2009. 09.20.50
    konstrukcije 'ni iz cega' i 'iz nicega' se veoma semanticki razlikuju...
  • Gravatar for nemojte vise
    nemojte vise (gost) | 10.04.2009. 09.47.15
    ROKENROLU NIJE MESTO U GARAZAMA - ljudi, pa je l moguce da neko ovo napise? ne mogu da se opasuljim.
  • Gravatar for Antibarbarus
    Antibarbarus (gost) | 10.04.2009. 11.28.30
    @ne, matilda Upravo tako! "Ni iz cega" znaci "ne iz bilo cega", "not from anything", a "iz nicega" - "from nothing", "iz nista", "ex nihilo". U pitanju su vrlo razlicite stvari ("nista" je poseban entitet, a ne prosto "nista posebno").
  • Gravatar for Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra
    Ostrašćeni ljubitelj rokenrola iz unutra (gost) | 10.04.2009. 11.51.44
    @nemojte vise Dobri moj čoveče, nesposobnost ljudi da shvate neskriveno značenje najjednostavnije metafore me naprosto fascinira. RnR počinje u garaži ili podrumu, ali sa namerom da jednom ugleda svetlost dana, odnosno da ga čuje što veći broj ljudi. Svako ko stvara rnr, a pri tome kaže da ga boli uvo šta drugi misle o njegovoj muzici, je ili lud ili lažov... Pa šta koji moj onda snimaju albume i objavljuju ih na nosačima zvuka ili putem interneta... Što idu na turneje, ako ne da ih čuje što veći broj ljudi, osim ako se koncerti ne održavaju u garažama u komšiluku pred rodbinom i prijateljima (zamisli opet metafora, ali cinična)? RnR je dobar samo kada predstavlja pretnju establišmentu, a pretnju može predstavljati samo ako je bend, izvođač/izvođačica u stanju da na koncertu okupi nekoliko desetina ili stotina hiljada ljudi ili kad inspiriše što veći broj drugih na subverzivnost propraćenu masovnoću! RnR koji je toliko autistično arogantan da ga sluša zanemarljivo mali broj ljudi, ma koliko inteligentan bio, je kao tupi mač koji nikad nije izvađen iz korica, dakle forma bez suštine (ili duše). Nisam neki filozof to znam, ali bar znam o čemu pričam! Upravo zbog toga je Nirvana dobar rnr bend, jer svako iole talentovan može da napravi "kvalitetnu" pesmu koja zadovoljava sve artističke kriterijume, ali samo mali broj rnr grupa je u stanju da stvori autentičnu muziku i da njome prenese poruku koja je razumljiva masama!
  • Gravatar for Profesionalni komentator
    Profesionalni komentator (gost) | 10.04.2009. 12.05.22
    Pustite sad engleski jezik, ovde je reč o našem maternjem jeziku. Kaže se iz ničega, a ni iz čega apsolutno nije gramatički ispravno, jer u srpskom jeziku ne postoji reč NI! O čemu ovde beše reč? O Nirvani kao stanju večneg ništavila?
  • Gravatar for matilda
    matilda (gost) | 10.04.2009. 12.07.41
    aha tako znaci
  • Gravatar for matilda
    matilda (gost) | 10.04.2009. 12.27.27
    @ Profi pravilno je gramatichki ali semantichi i to verovatno po starom pravopisu, se za... ma prochitaj par komenta ispod
  • Gravatar for Condo Fucks
    Condo Fucks (gost) | 10.04.2009. 13.24.37
    Moram da primetim da je rasprava dospela u ćorsokak. Rokenrola. Kao i grandž.
  • Gravatar for Pedja
    Pedja (gost) | 25.04.2009. 20.31.30
    Lepo napisano tuzno podsecanje na Kurta Cobaina po mom skoromnom misljenju jednom od najvecih velikana rocka. I dan danas se najezim kada na plejer pustim Nirvanu. Izvanredan osecaj. Veliki covek je bio Kurt.
  • Gravatar for goo,gle
    goo,gle (gost) | 19.12.2009. 17.44.58
    all in all, Nirvana je precenjen bend.
  • Gravatar for no no
    no no (gost) | 06.04.2011. 11.02.01
    nirvana je jako dobar bend, naravno, ali zaista nisu toooliko dobri. dobili su znacaj kakav su dobili, i to je ok takodje.. ali, mogli su mejdzr lejbli izvuci jos neki bend.. nesto slicno se moglo desiti i sa husker du, jawbreaker, shudder to think.. a bend koji definitivno ne treba da ima znacaj kakav je dobio je sex fkin pistols..
  • Gravatar for cikaiga
    cikaiga (gost) | 06.04.2011. 16.09.36
    svi ste u pravu. niko nije u pravu. uglavnom se zanemaruje u ovoj diskusiji jedan važan detalj, jedna "sitna" podvala muzičke industrije. ono što najviše vole je da im u ruke padne "mrtva zvezda", kako je to lepo primetio Morrissey u jednom šlageru, a nije bio jedini. eh, šta sve ne možeš sa mrtvom zvezdom koja je na romantičan način otišla u svom piku... ajde da zamislimo sledeći scenario... Kurt Cobain se izlečio od zavisnosti, dobro je, nastavio je da svake druge godine objavi sa Nirvanom poneki album, naravno istog ili čak i jačeg kvaliteta, ali vreme se nepovratno menja... i njegova zvezda bledi i bledi i tako deca rastu i on svira i sve je ok. da li bi sada sve bilo ovako?
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Hit

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Sarajevo

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Osmeh

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Koncerti

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Korni

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Mljet

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Mirođija

Kolumna

DEJAN CUKIĆ: DOK SE JOŠ SEĆAM...

Kan

Kolumna